Zimný spánok

Modrého zlotra mám len krátko, jeho (presnejšie jej, lebo je to dáma) život začal na mojom dvore iba v septembri. Odvtedy sme však zažili až nečakane veľa huncútstiev. Absolvovali sme spolu už nejaké tie priesmyky (Skýcov, Jankov Vŕšok, Pezinská Baba). Dokonca sme okúsili aj okruh Slovakia Ring a takmer aj Pannonia-Ring. A práve k tej poslednej eskapáde musím ešte niečo dodať.

Dôvod, prečo som na maďarský okruh nakoniec nedošiel, som našiel u seba, moja mechanická (ne)zručnosť spôsobila, že pri výmene jednej hadičky som nechal voľne poletujúci kábel od senzora pozície kľukového hriadeľa. Jeho blízkosť ku klinovému remeňu sa ukázala ako kľúčový prvok k disfunkcii vozidla. No nič, doma v kľude som to neskôr fixol izolačnou páskou a motor naskočil. Takže si pripisujem do svojej databázy skúseností ďalšiu.

Aktuálne ukazuje kalendár posledný novembrový týždeň, podľa predpovede počasia má onedlho aj trochu posnežiť. Dokonca aj v južných krajoch, ale tomu verí málokto. Niežeby s Miatou nebola sranda aj v zime, práve vďaka zadnému náhonu je tomu naopak, čo som si overil ešte pri prvej, ktorú som vlastnil. Problémom je, že mám iba jednu garáž a v nej má vyárendované miesto MPS-ska. Ľudsky mi je ju ľúto nechať napospas snehu (strecha je z textilných vlákien – z mohéru), ľadu, ale hlavne posypovej soli.

Doma mám ešte ďalšie dve vozidlá, plus občasné testovačky, motor MX-ky by bol nakopnutý iba zriedka. Z tohto hľadiska je ju jednoducho múdrejšie uložiť. A kam ju dať, to je obvykle otázka, ktorú virtuálni nadšenci často riešia. Nepriaznivá samoodpoveď ich obvykle odradí a vyzlečie donaha ich skutočný záujem ohľadom vlastníctva iného auta ako toho, čo im schválila manželka. Ja už dlho hovorím, že športové auto neprináleží každému. To si treba zaslúžiť a mať naň “gule”. Nemyslím jazdecky, ale práve psychicky, nie každý sa vie zmieriť s vyššou spotrebou, celkovými nákladmi (poistky, častejšia výmena oleja a servis, aj keď toto je len umelý problém, existujú aj lowcost riešenia) a reakciou rodiny i okolia.

Problém uskladnenia vozidla má svoje riešenia, len treba byť aktívny. Každý z nás pozná hafo ľudí a tí poznajú iných ľudí. Treba sa ich začať pýtať, či niekto nemá voľnú garáž, nejaké suché miesto pod strechou. Komunitné stránky na sociálnych sieťach ukrývajú tiež určité možnosti, často sa organizujú skupinové prezimovania v suchých halách, alebo väčších garážach (prevažne však v CZ). Napríklad moje sociálne inžinierstvo odhalilo nevyužitú garáž u rodinnej známej. Počas písania tohto textu tam Mazda už veselo spinkala s vybratou autobatériou. O mesiac ju prídem preventívne prevetrať a uložím ju tam zas.

V pláne ju mám definitívne prebudiť v polovici februára, aby som mohol zahájiť servisné prípravy na novú sezónu. Dovtedy si budem pomaly zbierať diely, aspoň to nebude taká finančne náročná “nárazovka”. Nechcem to hovoriť veľmi nahlas, ale primárny goal roku 2020 je samotné Zelené peklo. Bol som už kadekde, ale tejto Mekke motorizmu som sa doteraz vyhýbal. Teraz však nastal ten pravý čas s pravým autom.

Ešte na záver by som rád pripomenul motivačný význam našich článkov na tému “športové autá v našich garážach”. Vznikajú s cieľom ukázať nerozhodným ľudom, že vlastniť hot hatch, alebo trochu športovejšie auto, si môže dovoliť naozaj každý so správnym prístupom. Nie je to ani nejak extra finančne náročné (základný strach záujemcov) a tá úroveň, ktorou takýto typ vozidla poteší srdce a dušu vodiča, sa nedá porovnať s bežnou konfekciou v sociálnej výbave.

Mohlo by sa vám páčiť