Vyskúšali sme novú Fabiu. V niečom sa inšpirovala u Porsche

Nie, titulok nie je bohapustý clickbait. Nová Fabia sa inšpirovala poršátkami, no nie v dizajne. Faceliftovaná tretia generácia po vzore veľkého brata potopila všetky dieslové motory a v ponuke tak po novom ostanú len litrové trojvalce, ktoré sú kŕmené tým správnym palivom – benzínom. Paleta bude rôznorodá, pre mnohých slabá, ale vedzte, že na využitie Fabie dostačujúca. Na evente neďaleko Prahy sme si boli vyskúšať novinku, a to vo verziách 1.0 TSI so 70 kW a 81 kW výkonom. Neskôr sa, samozrejme, v ponuke objavia aj motory MPI (44 a 51 kW), tu už sa budeme môcť baviť o skutočných leňochodoch. Na firemné účely však poslúži dobre…

Dynamika motoru nechýba, i keď to nie je žiadny „zabiják Audín“. Svižnejší 81 kW trojvalec v spojení s automatom ponúka krútiaci moment 200 Nm, čo nie je vôbec zlé a na bežnú jazdu a občasné predbehnutie v pohode stačí. Slabší, sedemdesiatkilowattový litrík sme testovali vo verzii Monte Carlo, kde je cítiť slabší krútiaci moment a celkovú nevôľu ísť do otáčok. Aj napriek tomu sa nám pri niekoľkodesať kilometrovom presune okreskami podarilo pár bežných vodičov obehnúť bez strachu o život.

Facelift však nie je len o motoroch pod kapotou. Novinka dostala jemnú retuš aj zvonka. Laik si rozdiel všimne ťažko, fanúšik však ihneď zbadá inak tvarovanú masku chladiča a pozmenené svetlomety, ktoré v prípade ochoty priplatiť môžu byť FullLED (vpredu aj vzadu). Obzvlášť verzia Monte Carlo sa podarila – ako zvonka, tak i zvnútra. O ostrej RS-ke budeme naďalej len snívať, no ak by Škoda predsa len raz o Fabii RS zmýšľala, jej dizajn by bol určite nadmieru dobrý!

Ľahšou zmenou prešiel aj interiér, kde sa dizajnérsky tím pohral s grafikou budíkov či lištami. Celkovo však Fabia vo všetkých výbavách vyzerá o trocha lepšie a honosnejšie. Lepšie sa budete cítiť aj vďaka technologickému pokroku na palube. Pribudol Lane Assist, technológia sledovania mŕtveho uhla či Rear Traffic Alert (sledovanie dopravy pri cúvaní). Vo Fabii po facelifte môžete mať infotainment so 6,5-palcovým dotykovým displejom, cez ktorý sa automobil pripojí k internetu a bude real-time upozorňovať na zápchy a nehody na ceste. Škoda, že výrobca nesiahol radšej po kvalitnejšom a krajšom infotainmente, ktorý sa nachádza v novom Pole.

Kritiku si zaslúži Volkswagen za dehonestovanie Fabie za účelom lepších predajov Pola a novej Ibizy. Zatiaľ čo Fabia stále využíva menšiu podvozkovú platformu, sesterské Polo a Ibiza už stoja na väčšej MQB A0. Aj napriek tomu sa vo Fabii pohodlne odvezú štyria pasažieri, a to vcelku komfortne, vďaka mäkko naladenému podvozku, ktorý aj po rozbitejších cestách viac-menej pláva.

Naopak, za čo si Fabia zaslúži pochvalu, je aplikácia pre váš smartfón či smart hodinky, ktorá dokáže zobraziť všetky dôležité dáta o jazde, ako aj to, či je auto zamknuté, ktoré dvere sú otvorené či kedy by ste mali opustiť platené parkovisko. Šikovná appka je naozaj prepracovaná a nič podobné sme v tejto triede ešte nevideli. Škoda chce s aplikáciou pracovať i naďalej a rozšíriť jej funkcionalitu do budúcna o diaľkové odomykanie/zamykanie auta či štartovanie. Simply Clever!

Mohlo by sa vám páčiť