TEST Volkswagen Golf Sportsvan – Das Multipla

Áno, áno, titulok je trochu kontroverzný a neférový, to beriem. Nechajte ma ho však vysvetliť ešte predtým, než mi bude zvoniť telefón z centrály Volkswagenu alebo od rozhorčených fanúšikov značky či hrdých oteckov, šoférujúcich tento nafúknutý Golf. Ako iste viete, Multipla síce nezožala veľa úspechu od dizajnových fajnšmekrov či petrolheadov, ale svoje publikum si našla. Jeden kus je dokonca vystavený v Múzeu moderného umenia (Museum of Modern Art) v New Yorku. A to už je veľký kus pocty, no nie?

Trochu som však odbočil. Hoci talianska Multipla nebola najkrajším autom (i keď je to vec vkusu), bolo to mimoriadne účelové auto, ktoré svoju úlohu plnilo na 100 % a zákazníci ho za to zbožňovali. A presne z tohto bodu vyplýva moja analógia s talianskym MPV. Faceliftovaný Golf Sportsvan (niekdajší Golf Plus) totiž nepriniesol veľa noviniek, skôr v tichosti priniesol novú paletu motorov. Ale ostalo mu to najpodstatnejšie – množstvo priestoru a šikovných riešení, pre ktoré ho jeho majitelia milujú.

Mňa však najviac zaujímal práve nový motor 1.5 TSI, ktorý ponúka výkon 96 kW. O jeho kultivovanom chode a tichosti som už čo-to počul, ale až teraz som sa mohol presvedčiť, či je taký úžasný. Otáčam kľúčikom a vrhám sa na prvé desiatky kilometrov. Schválne nulujem všetky merače, aby som vedel vyhodnotiť, ako sa správa oproti iným benzínovým autám, ktoré som doteraz testoval. Ako prvý si všímam zvuk, resp. (ne)hlučnosť motora, ktorý je v prvej polovici spektra dostupných otáčok skutočne tichučký a aj smerom do kabíny vynikajúco odhlučnený. Svoj podiel práce tu odvádza aj skvelá 7-stupňová automatická prevodovka DSG, ktorá drží otáčky primerane nízko a v prípade potreby radí rýchlo a hladko. Šoférujem a ani neviem, že sa podo mnou, resp. predo mnou niečo deje. Tam už však dvojspojka pilne pracuje a hádže rýchlosti jedna radosť.

Stotridsať koní a krútiaci moment 200 Nm (rovnaký aj pre jednoliter či výkonnejšiu 1,5-ku) dokáže rozpohybovať Golf Sportsvan vcelku svižne. Nie je to však žiadny pretekár, ako by názov napovedal. Ani plne obsadené auto ale nemá veľký problém s predbiehaním. Trochu viac dynamiky (+50 až 80 Nm) by mu však určite neuškodilo. Predbiehanie by bolo oveľa istejšie a názov „Sportsvan“ by bol razom príznačnejší.

A hoci ten „šport“ zo Sportsvanu akosi nie a nie dostať, poteším vás aspoň správou, že priškrtená 1,5-ka si veľa nezhltne. Miestami dynamická jazda po diaľnici a okreskách si nevypýtala viac než 7,2 litra, v meste spotreba potom „vzrástla“ iba na 7,3 až 7,5 litra na sto kilometrov, čo je veľmi príjemné číslo na benzínový turbomotor v rozmernom aute. Klobúk dolu Volkswagen.

Hoci sa na prvý pohľad môže Golf Sportsvan zdať ako bezemočné auto, ktoré vás rýchlo unudí, opak je pravdou. Najmä po diskusii s viacerými známymi, ktorí často vozia svoje rodinky a kopec ďalšieho originálneho príslušenstva k deťom, som začal objavovať ducha tohto auta. Veľký priestor v interiéri, kufor s 590 litrami, vyšší posed či rozmerné okná sú dôvodom, prečo o takomto Golfe sníva relatívne veľa zákazníkov. Ak k tomu pridáte množstvo komfortných prvkov, je priam až zbytočné rozmýšľať nad veľkým SUV, ktoré volí väčšina zákazníkov. Áno, SUV-čko má obyčajne krajšie tvary a prelisy, ale dizajn nie je všetko, najmä keď vozíte všetko možné i nemožné a k tomu ďalších troch ukričaných prckov.

Postupne som si na Sportsvan a jeho výhody začal zvykať. Ergonomické vodičove sedadlo ergoActive, ktoré sa dá nastaviť až v štrnástich smeroch, navyše s funkciou masáže, flexibilné zadné sedadlá, obrovské množstvo funkčných úložných priestorov, to všetko by som uvítal aj v mojom aute. Nie len pre budúcnosť, keď budem mať svoju vlastnú rodinu, ale aj teraz, kedy v rámci pracovných povinností prevážam množstvo rozmerného nákladu a interiér môjho auta vďaka tomu vyzerá ako IKEA na kolesách.

Týždeň s mojou nemeckou Multiplou ubehol rýchlo. Priznám sa, že zatiaľ mi takýto typ vozidla výrazne nechýba, avšak ak raz budem hľadať rodinné auto, bude tento nafúknutý Golf určite jednou z alternatív, po ktorej sa budem pozerať. Šikovných a spratných MPV-čiek s dĺžkou okolo 4,35 metra je na trhu ako šafranu. Nemecká konkurencia ponúka podstatne drahšie kúsky ako Mercedes Triedy B či BMW 2 ActiveTourer, Francúzi majú v ponuke Citroen C4 Picasso a Renault Scénic. Ak ste však raz zvyknutí na nemeckú kvalitu a „tradičné“ prvky ovládania, prípadne ste niekedy vlastnili ktorýkoľvek Golf, budete chcieť ísť do „starého známeho“. V Golfe Sportsvan sa totiž spája povestná kvalita a všetko to, čo ste na talianskej Multiple či hociktorom inom funkčnom MPV najviac milovali.

Mohlo by sa vám páčiť