Mestský škorpión, ktorý s tým skutočným má mnoho spoločného. Obaja sú neprehliadnuteľní, prispôsobení na život vo vysokých teplotách a útočia svojím chvostom. Teda, ten štvorkolesový atakuje svoju korisť rovno dvojicou chvostov. Stretnutie s mestským škorpiónom je však na rozdiel od toho púštneho smrteľné. Smrteľne sa totiž zamilujete…
Abarth 500 obyčajne nevzbudzuje veľké vášne medzi petrolheadmi. Nebýva často prvou, dokonca ani druhou či treťou voľbou. Sám som nad ním nikdy neuvažoval, pretože rozum vždy potlačil túto voľbu. Jedného dňa som ale otvoril autobazár, našiel si prvého Abartha v okolí a šiel sa povoziť. Nikdy som si nepotrpel na veľké autá či niekoľkolitrové motory, preto bol o pár malý Abarth môj. Emócia to ale bola taká silná, akoby si som si kupoval svoje prvé Ferrari.
Aj po niekoľkých mesiacoch mi robí nesmiernu radosť. Ako hovoria Briti, toto auto má najväčší počet „smiles per miles“. Okrem toho, je to klasický Talian. Občas sa chce hádať, no namiesto tanierov po mne hádže rôzne kontrolky. Dnes už však viem, že ma len drží v strehu, beťár jeden. Svoju žiarlivú povahu mi ukazuje hlavne vtedy, keď ho nechám dlho v garáži.
Talianska trikolóra pod štítom so škorpiónom odkazuje na lásku rakúskeho konštruktéra Carla Abartha k Taliansku. Otec rýchlych a jedovatých automobilov s nezameniteľným logom doň našťastie vložil aj taliansky temperament. Šoférovanie 500-ky je preto rýchle, bláznivé, občas nepredvídateľné. Je to moja talianska milenka, s ktorou utekám od šedej reality.
Bledo-šedá farba bol jeden z dôvodov, prečo som sa rozhodol práve pre tento kúsok. Na celom Slovensku a v Čechách bol v tom čase toto jediný Abarth 500 vo farebnom odtieni „Campovolo“. Práve ten je pre mňa cenný, keďže odkazuje na typické a originálne prevedenie pôvodných Abarthov. Svojho času totiž Carlo Abarth natieral svoje prvé závodné Fiaty touto farbou.
Škorpión a pásy Abarth boli jedny z prvých „úprav“, ktoré 500-ka dostala. V tom čase mi už doma stál maličký model závodnej verzie od Bburaga, ktorý ma inšpiroval k týmto vizuálnym zmenám.
Po pár zoznamovacích mesiacoch prišiel rad na chirurgiu. Ako každý, aj ja som chcel vytĺcť zo svojho auta čo najviac. Maličký pacient tak musel dostať nové orgány. Po malej ruvačke, pri ktorej prišiel o jedno zo svojich šiestich očí, dostal od väčšieho koncernového brata novú kabeláž a spomínané oko. Ako bolestné som mu dokúpil vylepšené sanie, blow-off filter a poriadne brzdy.
Ešte predtým sa však transplantácie dočkali iné diely. Emócia opäť zaúčinkovala a pri objavení výfukového systému od Akrapoviča sa mi srdce rozbúchalo rovnako, ako keď som bol na prvej testovacej jazde. Tiež som si povedal, že musí byť môj a bez rozmyslu som o pár minút ťahal nemalé peniaze z bankomatu.
Nebudem sa ale búšiť do hrude, že je to dokonalé auto. Nie je. Je malé, je nepraktické, má malú nádrž, relatívne vysokú spotrebu, má nekomfortný podvozok. Dokonca ani tá povestná elektronika niekedy neposlúcha. Ale vždy keď sa naň pozerám, mám nasadené virtuálne ružové okuliare a všetky chyby prehliadam. Svoje dieťa predsa budete milovať, nech je hocijaké, no nie?
Pod kapotou tohto drobca sa skrýva 1,4-litrový turbomotor, ktorý pôvodne väznil 135 koní. Dnes sa ich v tomto priestore tlačí už cez 160 a v pláne je toto stádo naďalej zväčšovať. Teda, ono sú to skôr také poníky, keďže spoločne vážia iba jednu tonu.
Kočiš sedí v relatívne sparťanskom, no imidžovom interiéri. Aj keď je posed v Abarthe na klasických sedadlách skôr stoličkový než športový, a treba si naň chvíľu zvykať, vôbec to neuberá na športovom duchu auta. Stačí sa prejsť napríklad tunelom Sitina a zabudnete na technológie. Podradiť do trojky, podržať do obmedzovača a preradiť do štvorky. BUM. Odmenou vám bude ostrý rinčiaci zvuk od motora, uchu lahodiaci rev výfukov a dvojité uštipnutie škorpióna z koncoviek, ktoré vyplaší bezprostredné okolie.
Malý Abarth je reinkarovaný jedoš legendárnej 500-ky zo šesťdesiatych rokov minulého storočia. Ten nový miluje mesto, v ktorom sa rád predvádza a ukazuje svoje malé svaly, aj keď v skutočnosti až taký drsný nie je. Nestratí sa však ani na kopci, kde pre svoje parametre potrápi aj o niečo silnejších protivníkov.