TEST Xiaomi Mi Scooter 2 – pre tých, čo nemôžu #OstatDoma

Z dlhej chvíle, ktorú dnes trávime všetci doma, som sa zamyslel, ako sa čo najefektívnejšie pohybovať v dnešnom pandemicko-apokalyptickom svete bez toho, aby ste seba či iných vystavovali riziku. Nie každý totiž môže, alebo chce, byť súčasťou projektu #SámDoma či #SomDoma či ako sa to volá. Niektorí z nás musia stále chodiť do práce alebo aspoň do obchodu, uloviť potravu medzi panikáriacimi spoluobčanmi. A potom mi to doťuklo, v garáži na mňa smutne čakajú zazimované kolobežky, ktoré sa do dnešného sveta extrémne hodia!

Minulú jar, vlastne takto pred rokom, padla moja voľba na asi najrozšírenejší model od Xiaomi, teda Mi Scooter 2, ktorý sa pohybuje cenovkou niekde okolo 350 eur. Ak to mám laicky zhodnotiť, je tam fajn pomer cena/výkon. Rozbime si to ale na drobné, prečo práve tento dopravný prostriedok je najvýhodnejší na dnešné dni.

Individuálnejšia preprava neexistuje. Kolobežka ponúka iba jedno miesto, aj to iba na státie. Výhoda? Trochu si prekrvíte nohy. Nevýhoda? Ak ste leniví, jednoducho si nie je kam sadnúť… Nosnosť je navyše iba 100 kilogramov, takže ak by ste aj chceli zobrať pasažiera či pasažierku na malú nášlapnú lištu, jednoducho to kolobežka nepoberie. Sám ako prst je dnes beztak najbezpečnejšie chodiť.

Každý na tom môže ísť. Keďže ide o jednostopové motorizované vozidlo s automatickou prevodovkou, ak máte vodičák typu B, môžete jednoducho vysadnúť a ísť. A vlastne… Čo to trepem, na kolobežku netreba žiaden vodičák.

Výkon. No, úprimne, o tom sa dá polemizovať. Záleží od vašej hmotnosti, ale normálny dospelý chlap z toho extrémne nadšený nebude. Motor má výkon 0,25 kW čo činí 0,33 konskej sily na hmotnosť 12,5 kilogramu. Na prepočet to ponúka pomer 26,4 konskej sily na jednu tonu. A to nerátam moju hmotnosť, ktorá celým pomerom ešte viac zamieša. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 25 km/h (niekedy až na 27 km/h), celé to zachraňuje len neznámy krútiaci moment dostupný ihneď. Človek si aspoň zaspomína, ako sa cítili majitelia prvých áut na prelome 19. a 20. storočia.

Elektropohon sa dnes hodí. V čase apokalypsy sa elektropohon hodí. Blackout nehrozí, no vytankovanie čerpačiek a jej zlé zásobovanie, to už je reálnejší scenár. A čo potom? Autá ostanú stáť, kolobežku si nabijete doma v obývačke či v garáži. Za päť hodín z prázdna do plna, bez sprostého wallboxu alebo nutnosti vlastniť nejakú stupídnu registračnú kartičku. Proste v klasickej zástrčke, akú nájdete hockde. Ani ten dojazd nie je na zahodenie. V ideálnych podmienkach je to 30 km, ale reálne počítajte tak s číslom pohybujúcim sa okolo 25 km. To v praxi vystačí na 3-4 cesty do obchodu a späť alebo jednu-dve jazdy do práce a veselé kolečko okolo centra mesta.

Výbava na úrovni áut. Fakt, neklamem! Vpredu máme dostupné stretávacie Full LED svetlo, vzadu taktiež klasické brzdové LED svetlo. Nechýba tiež Bluetooth na prepojenie s mobilom – nie však na púšťanie obľúbených skladieb na plné gule, ale na zobrazenie jazdných dát či stavu kolobežky. Brzdy má kolobežka kotúčové, nevŕtané, no úmerne dostačujúce výkonu. Nechýba tiež jazdný asistent – tempomat (nie adaptívny, ani prediktívny), aby ste sa mohli počas jazdy natáčať na mobil či neohľaduplným autám ukazovať vztýčený prostredník. Kolobežka tiež disponuje tromi stupňami rekuperácie pri spomaľovaní/brzdení motorom. V základnej výbave nájdete aj 8,5-palcové elektróny na letných gumách. Jediné, čo musím kolobežke vytknúť je batožinový priestor, ktorý má presne 0 decilitrov. Žiadne odkladacie vrecká, žiadne uzamykacie priestory, budete sa musieť spoľahnúť skrátka iba na svoje vrecká na bunde či v nohaviciach. Ku kolobežke preto odporúčam kúpiť ruksak na nákupy do Tesca.

Finančne vás nezruinuje. Ako som už prezradil vyššie, kolobežka stojí okolo 350 eur, čo pre mnohých nebude problém vysoliť ani v keši. Nemusíte si brať lízing, nemusíte si vybavovať v práci bonus za dochádzanie, aby sa vám čiastočne vrátili tie pretankované eurá, ani kradnúť tankovacie kartičky. Skrátka, ideálny dopravný prostriedok pre blogerov, vlogerov a slovenských automobilových novinárov. Aj tú elektrinu si môžete načerpať napríklad v Auparku (raz, keď ho otvoria) alebo v čakárni u doktora (rúško si ale nechajte na tvári). Na záver už len malý pro tip – keďže je taká lacná, možno ju dokonca vyhastlíte za jeden výstup na stránke, storyčko alebo postík na Instagrame. A to sa sakra oplatí, pretože nebudeš musieť tieto dni #OstaťDoma či jazdiť drahým autom.

Mohlo by sa vám páčiť