TEST Volvo XC60 T8 AWD Recharge – Švédska zrelosť
- Od Lukáš
Volvo XC60 nie je žiadnou horúcou novinkou na trhu, to je jasné. V aktuálnej generácii je s nami už od roku 2018 a vlani prešlo faceliftom. Ten síce priniesol zopár zmien na nárazníkoch alebo maske chladiča, vo všeobecnosti však ani nebol nutný. XC60 je typickým príklad švédskeho nadčasového dizajnu. Sofistikovaného, vyváženého a aj po rokoch stále oku lahodiaceho. Jednoducho kus elegantného SUV. V podstate to isté platí aj o interiéri. Slušné materiály, spracovanie, elegantný dizajn, dostatok priestoru a tie sedadlá. Hoci nešlo o žiadne príplatkové, už dávno som nesedel v tak dokonale tvarovaných sedadlách. Ich opora telu je priam ideálna a to po celej dĺžke, od hlavovej opierky až po vysúvateľnú sedaciu časť, mimochodom tiež s bočným vedením. Ako si do nich sadnete, tak sa vám z nich až nechce vystúpiť. Páčilo sa mi aj prevedenie a ovládanie infotainmentu na veľkom stredovom displeji. Moderné, prehľadné a elegantné. Je to už dlhšie, čo sme tu nemali Volvo, no musím uznať, že na tom elegantne-minimalistickom riešení je niečo osobitné. Pritom to auto neútočilo na zmysly ani plnou výbavou, chýbal (ako komu) napríklad head-up displej, masážna funkcia a ventilácia sedadiel alebo špičkové ozvučenie Bowers & Wilkins.
V plnej zbroji sa ale Volvo prezentovalo pohonnou jednotkou. Verzia T8 Recharge stojí na úplnom vrchole výkonovej ponuky modelového radu XC60. Základ tvorí benzínový dvojliter s turbodúchadlom, ktorý v tejto verzii sám o sebe produkuje 310 konských síl (228 kW) a 400 Nm. Dopĺňa ho však ešte elektromotor, ktorý pridáva ďalších 145 k (107 kW) a 309 Nm. Ten obsluhuje pohon zadnej nápravy, namiesto klasického kardanu je totiž v stredovom tuneli pre lepšie rozloženie hmotnosti umiestnená batéria s nominálnou kapacitou 18,8 kWh. Facelift sa odrazil aj na parametroch pohonnej jednotky. Kapacita batérie sa zväčšila o tretinu a výkon elektromotora vzrástol takmer o polovicu. Okrem lepšieho rozloženia hmotnosti má však umiestnenie batérie v stredovom tuneli výhodu aj v tom, že len minimálne (o 15 litrov) uberá z objemu batožinového priestoru. V tejto verzii disponuje 468 litrami. Zároveň si XC60 aj ako plug-in hybrid ponechala plnohodnotnú palivovú nádrž s objemom 71 litrov, čo poteší.
Hmotnosť takmer 2,2 tony, kombinovaný výkon 455 koní a vyššia stavba karosérie SUV so svetlou výškou 205 mm, to si pýta aj slušný základ v podvozku. Ako som spomínal už vyššie, testovaná XC60 nebola špecifikovaná v plnej výbave a príplatok obišiel aj podvozok. Nestojí tak na vzduchu, ale na klasických pružinách. Vpredu dvojité lichobežníky, vzadu viacprvková náprava, príplatkové sú akurát 20-palcové kolesá. Základné devätnástky majú totiž šírku 235 mm, čo by mohlo byť vzhľadom na hmotnosť a výkon auta pri dynamickejšej jazde trocha málo. Dvadsiatky majú už vhodnejšiu šírku 255 mm a hoci pneumatiky Michelin Primacy zrovna neprekypujú extra gripom, auto na nich s touto šírkou jazdilo bez známok toho, že by strácalo pri akcelerácii alebo výjazdoch pôdu pod nohami. A s týmto rozmerom a veľkosťou kolies si rozumel aj štandardný, nenastaviteľný podvozok. Nachádza v sebe jednak dostatok komfortu i schopnosti zhltnutia nerovnosti bez nepatričných sprievodných javov a v prípade potreby poskytne solídny základ pre všetky tie kone, newtonmetre a kilogramy. Neviem síce, ako by fungoval so vzduchovým pružením, ale táto kombinácia mi priestor pre nespokojnosť nedávala. Nazval by som ju takým zlatým stredom medzi komfortom a ovládateľnosťou.
A čo sa týka samotnej plug-in hybridnej pohonnej jednotky? Začnem tou najmenej dobrou stránkou, aj keď tú sa už medzičasom podarilo eliminovať. Každý plug-in hybrid je o nabíjaní a jeho využitie je priamo úmerné rýchlosti nabíjania. Či má zmysel auto nabíjať aj v obchodnom centre počas nákupov alebo len v práci alebo doma cez noc. A tu testovaná XC60 trocha zlyháva. S výkonom len 3,7 kW totiž trvalo nabitie batérie na wallboxe nekonečných 5 hodín a z klasickej zásuvky ešte dlhších 8 hodín. Úprimne, podstúpil som to len raz kvôli tomu, aby som zistil, aký ma čisto elektrický dojazd. Dobrou správou ale je, že autá modelového roku 2024 (ktoré sa už dnes dodávajú) majú nabíjací výkon už 6,4 kW, čím sa čas potrebný na úplné nabitie akumulátora na wallboxe skráti na 3 hodiny. To znie už lepšie. V elektrickom režime totiž funguje XC60 dobre. Po meste to môže byť až 70 kilometrov a po vypnutí režimu Creep Mode a prepnutí voliča prevodovky do režimu B sa dá auto ovládať aj jedným pedálom až do zastavenia, ako je zvykom skôr u čistých elektromobilov. Okrem čisto elektrického režimu Pure sú na výber ešte štyri režimy (Hybrid, Polestar, Off-road, Constant AWD), ktoré nakladajú s kapacitou batérie rôzne. Páčilo sa mi, že pokiaľ som zadal do navigácie cieľ jazdy, auto si samé manažovalo využitie batérie a zásoby elektrickej energie si vhodne rozložilo na celú cestu až do cieľa. Trocha som sa obával toho, či nebude mať vybitá batéria vplyv na dynamiku auta, no moje obavy sa ukázali ako neopodstatnené. Aj v bežnom režime to auto len tak mimochodom, bez drámy a hluku vyrazí vpred tak suverénne, až ma to spočiatku zaskočilo. A to všetko v tichu a pohodlí. Darmo, stovka za 4,9 sekundy je údaj, ktorý v reálnom živote nemôže vyvolať nespokojnosť. Akurát sa tá masívna akcelerácia končí pomerne skoro. Volvo. Maximálka je už tradične obmedzená na 180 km/h. Aj napriek všetkej tej sile a sebavedomej akcelerácii však nie je Volvo XC60 žiadnym super SUV so športovými ambíciami v štýle nemeckých konkurentov. Štítok Polestar Engineered na zadnej kapote znamená, že má spaľovacia pohonná jednotka XC60 vďaka optimalizáciám ešte lepšie reakcie na plyn a zlepšili sa aj reakcie prevodovky. Volvo je však stále primárne tichým a pohodlným SUV, ktoré ukrýva v zálohe masívnu porciu výkonu a sily. Ako ďalší z množstva aktívnych bezpečnostných prvkov, tak typických pre túto značku. Čo môže byť totiž pri predbiehaní bezpečnejšie ako mať pod pravou nohou 455 k? A je jedno či je auto nabité alebo nie. V zálohe si pre potreby akcelerácie alebo pohonu všetkých štyroch kolies stále niečo nechá, takže sa nestane, že by sa po vybití z neho stala zadýchaná a smädná prednokolka. Stále má sily viac ako dostatok a aj spotreba nevystrelí do dvojciferných výšin. Aj bez nabíjania sa XC60-tka vedela v priemere pohybovať okolo 8 litrov benzínu.
Volvo má zvláštnu záľubu v podľa mňa príliš skorom odopierania si niektorých vecí. Najskôr sa rozhodlo neponúkať viac ako 4-valcové motory a nedávno oznámilo, že končí s naftou, čo je pre väčšinu ľudí to pravé palivo do SUV. Po skúsenosti s XC60 T8 Recharge však môžem zodpovedne prehlásiť, že vo viacerých parametroch diesel zatieňuje a ani spotrebou pritom nezmyselne neuletí. A cenou? Nami testovaná verzia T8 eAWD Recharge začína v ponuke so strednou výbavou Plus za 75 950 €, vo výbave Ultimate od 80 950 €. Cena auta tak, ako ho vidíte na fotkách bola 82-tisíc eur s daňou. Možno sa to na prvý pohľad nezdá najmenej, no doba je dnes taká. V tomto prípade za to dostanete kus elegantného, komfortného a bezpečného SUV, ktoré len tak mimochodom ukrýva vo svojich útrobách 455 koní. Auto, ktoré vie byť mestským elektromobilom, komfortným cestovateľom na dlhé trasy a v prípade potreby aj potentným šprintérom. A to všetko pritom zvláda vždy presvedčivo a s gráciou.