TEST Volkswagen eGolf – smrť repke olejnej

Každý rok je to ten istý príbeh. Celú zimu čakáme, kým sa snehy na končiaroch roztopia a my môžeme konečne vytiahnuť svoje garážové poklady na cesty. Spolu s petrolheadmi sa ale začína prebúdzať aj matka príroda a začína večný boj o čistotu laku. Som si istý, že to poznáte. Vytiahnete svojho navoskovaného miláčika, a v tom momente sa zjaví kŕdeľ lastovičiek a auto vám pokrstí svojimi exkrementami. Voči tomuto sa dá ešte istými spôsobmi bojovať, ale voči tichému zabijakovi lesklých plôch je to priam nemožné. Repka olejná je jedno z negatív nášho členstva v Európskej únii. Tá vyžaduje, aby v každom litri predaného paliva bol aj istý podiel z obnoviteľných zdrojov. A ten sa k našej smole získava hlavne z repky. Jediný spôsob ako znížiť dopyt po tejto galibe, je využitie alternatívnych palív. Ale čo zvoliť? Vodík je príliš drahý a nedostupný, LPG má kvôli svojim explozívnym sklonom zákaz vstupu do Auparku, a elektromobily majú malý dojazd.

Konkrétne o tom malom dojazde som sa presvedčil na vlastnej koži, keď som sa vybral na prvej generácii eGolfa do Chorvátska. Ten mal vtedy ešte teoretický dojazd iba 200 km. Odvtedy sa však veľa vecí zmenilo a nám v redakcii pristála najnovšia generácia tohto elektropočinu.

Čo sa týka vonkajšieho vzhľadu, osobne badám zmenu iba v dizajne nálepiek, s ktorými nám bolo auto dodané od oficiálneho importéra značky. Všetko ostatné je po starom a to je dobre. Na rozdiel od ostatných elektroáut sa vydal Volkswagen cestou nenápadnosti, a jediné čo prezrádza fakt, že auto nepapká benzín, sú špecifické disky kolies, LED svetlá v tvare písmena C a zopár modrých doplnkov. Pokiaľ radi bojujete za životné prostredie zo zadných línií bez potreby publicity, eGolf je top voľba.

Rovnakého konceptu sa drží Volkswagen aj v interiéri. Nečakajte záplavu ekomateriálov a Greenpeace propagandu. Namiesto ryžovej palubnej dosky, ktorú by ste mohli na konci životného cyklu hodiť svinkám k večeri, prezrádza ekochúťky iba zopár nápisov a špecifická grafika aktívneho informačného displeja. Na môj vkus sa toho pred Vami zobrazuje až príliš veľa a osobne by som volil verziu s klasickými budíkmi.

Čo je potom vlastne na novom eGolfe nové, keď zvonku a zvnútra vyzerá rovnako? Odpoveďou je technika. Presnejšie povedané výkonnejší motor a zvýšená kapacita akumulátorov. Tá narástla zmenou dodávateľa z pôvodných 24,2 na 35,8 kWh. To sa odzrkadlilo hlavne na dojazde a Volkswagen deklaruje, že eGolf je schopný podľa metodiky NEDC absolvovať na jedno nabitie až 300 km. Po necelom týždni strávenom s týmto autom môžem s kľudom povedať, že tento údaj je trošku pritiahnutý za vlasy a reálne ste schopní absolvovať na jedno nabitie niečo vyše 200 km. Ono sa to nezdá veľa, ale povedzme si úprimne, koľko kilometrov väčšina z vás denne nabehá do práce a späť? Viac to určite nebude.

Počas celého testu som sa snažil k eGolfu správať bez zmeny svojich dopravných návykov. Nabíjal som v noci z klasickej 220V zásuvky, predbiehal som, keď bolo treba a moje diaľničné tempo bolo tachometrických 140.

Na čo som prišiel? V prvom rade som začal uvažovať o kúpe kávovaru, nakoľko chodiť na pumpu iba pre kávu vyzerá trošku divne. Ďalej som si omnoho viac užíval prudko návykový odpich eGolfu. Ale hlavnú vec, ktorú mi zvýšená kapacita eGolfu dopriala, bola sloboda. Taká tá šoférska. Auto bolo každé ráno nabité doplna a ja som sa vozil. Vozil som sa do práce, z práce, do obchodu, na vyhliadku za mestom, pozrieť lokality na fotenie, na inú vyhliadku za mestom, na kávu a tak ďalej. Neboli to žiadne zmysluplné cesty, ale skôr také tie pôžitkové, ktoré bavia. Na konci týždňa mi to spravilo o nejakých 400 km viac, oproti môjmu zvyčajnému priemeru.

Toto pripisujem hlavne cene za palivo (v tomto prípade elektrickú energiu), kde ma pri nočnom prúde stála plná okolo 2,30 €. Bolo veľmi príjemné nemať na mysli ťarchu pravidelného tankovania benzínu.

Pre mňa bol týždeň s novým eGolfom veľmi príjemný zážitok. Nemusíte sa báť, stále ostanem verný benzínu. Teda aspoň cez víkend. Cez týždeň sa hocikedy benzínu vzdám v prospech eGolfu. Planétu tým síce nezachránim, ale aspoň čiastočne znížim dopyt po Repke Olejnej, ktorá mi “zasiera” moje víkendové auto (to na benzín).

Mohlo by sa vám páčiť