Primavera znamená v preklade jar, teda obdobie, kedy začína motoristická sezóna. Tá je síce už dávno za nami a aj leto sa definitívne poberá, venujme však ešte tichú spomienku teplým letným dňom a nášmu romániku s talianskou ikonou.
Vespa Primavera má v rodnom liste rok 1968, no svoj šarm, ladné krivky a hravú povahu si úspešne uchováva až do dnešných dní. V ponuke je vo viacerých verziách s objemom 50 a 125 cm3. Oba motory sú vzduchom chladené, štvortaktné 1-valce s elektronickým vstrekovaním, v prípade testovanej verzie Primavera 125 S s výkonom 7,9 kW (10,7 k) a krútiacim momentom 10,4 Nm. To síce nie sú v tejto objemovej kategórii špičkové hodnoty, no stačia na veľmi živé reakcie v mestských i o čosi vyšších rýchlostiach, povedzme tak do 70 km/h. To je presne to prostredie a tempo, v ktorých je Primavera ako doma.
Podvozok na nových a väčších, 12-palcových kolesách je síce trocha tuhší, no dokáže aj v rukách motocyklového amatéra (rozumej mňa) veľmi pohotovo a s ľahkosťou meniť smer aj v nízkych rýchlostiach a pritom zostať dostatočne stabilný pri tých vyšších. Do nich sa však už Primavera 125 S až tak dravo nederie. Cestovná rýchlosť okolo 70 až 80 km/h nie je problém, no k stovke to už ide pomaly. Najviac som to dotlačil (mierne z kopca a v „zabalenej“ polohe) na 104 km/h. Na tieto rýchlosti však už nie je Vespa určená, najmä ak sa aj počas leta schladí.
Motorku som vracal práve v jedno z takých chladnejších letných rán a cesta z Nitry do Bratislavy nebola tým najpríjemnejším zážitkom. Áno, mohol som sa aj lepšie obliecť, no chýbajúci predný štít a chladný vietor ma donútili už po pár kilometroch na otvorenej ceste medzi obcami zastať a mimo zrakov okoloidúcich si dať potajomky pod bundu ešte aj textilný obal na prilbu. Počas teplých dní však nie je na Vespe problém podniknúť aj nejaký ten výlet mimo mesta. Nahráva tomu aj 8 litrová nádrž, po ktorej naplnení nie je problém spraviť okolo 300 km. Len si nesmiete brať so sebou príliš veľa vecí, odkladacie priestory (pod sedadlom a priehradka pod prístrojovým štítom) postačia skôr len na bežné cesty po meste.
Svojim dizajnom je síce Primavera verná pôvodnej verzii z roku 1968, no to neznamená, že nejde s dobou. Dôkazom toho je napríklad digitálny prístrojový panel so 4,3-palcovým, farebným TFT displejom a možnosťou spárovania s mobilným telefónom alebo LED svetlomety, ktoré sú vo verzii s objemom 125 cm3 štandardom rovnako ako aj funkcia lokalizácie zaparkovaného motocykla alebo diaľkovo ovládané otváranie sedadla. A za tento štandard si v prípade Vespy Primavera 125 S zaplatíte 5 299 eur.
Slušný skúter v tejto triede viete kúpiť aj lacnejšie. Lenže žiaden z nich nenesie v sebe toľko šarmu, štýlu a odkazu ako práve Vespa. V tejto kubatúre predsa len nejde o zdolávanie veľkých vzdialeností, ale o prepletanie sa mestom. A v tom je Vespa ako doma. Nielenže jej to ide v úzkych mestských uličkách alebo upchaných tepnách veľkomesta mesta, ale robí to aj s dávkou elegancie a nezameniteľného štýlu. Nie je iný skúter, ktorý by sa tak prirodzene hodil zaparkovaný pred mestskou kaviarňou alebo pekárňou ako práve Vespa. A ako to už býva s ikonami, aj v tomto prípade to niečo stojí a niečo im aj kvôli ich šarmu odpustíte.