TEST Suzuki Vitara Hybrid ALLGRIP – “Slušňáčik”
- Od Laco
Pamätáte si na Jožka zo 6.B, ktorého ste mlátili len preto, že nechcel s vami stvárať pestvá, zdravil sa učiteľkám a dával prednosť dievčatám vo dverách? Nemal to jednoduché ani neskôr. Neobliekal sa výstredne, aby mohol zapôsobiť v bezvýznamnej pubertálnej spoločnosti, nevyvolával bitky, dokonca sa ten hajzel aj dobre učil. Celé zlé…
Alebo nie? Prepáčte mi toto prirovnanie, ale tak nejak na mňa pôsobí Suzuki Vitara (keď bol môj syn menší, tak používal pomenovanie Suzuki Gitara). Proste na prvý pohľad menej výrazná, netrčí z davu, nenafukuje svoje prednosti a nekričí o nich do sveta. Čaká na spriaznenú dušu, ktorá si ju vyskúša a osvieti ju, že toto nenáročne pôsobiace vozidlo je vlastne to, čo dlho hľadala.
Na jej vzhľad sme si už poriadne zvykli, veď až na malé drobnosti je tu s nami v takmer nemennom vizuáli od roku 2015. V jej poslednej variácií sa mi pozdáva grafika predných LED svetiel (dostupné sú už v základnej výbave) a rovnako zadných, ktoré sú v červenom, jednoliatom, tóne. Nejaké zásadné zmeny od posledného testu (https://revrats.sk/test-suzuki-vitara-1-4-boosterjet-japonec-ktoreho-mozem/) by sme museli hľadať s lupou, s rešpektom uznávam nadčasovú nekonfliktnosť pôvodného dizajnu.
Rovnako aj interiér, ktorý nie je až taký mohutný, ako by sa mohol zdať, ale štyri osoby si v ňom veselo pocestujú. Kvitujem výšku posedu, teda atribút, ktorý mi pri športovo ladených vozidlách príšerne vadí, tu je však užitočný. Poskytuje mi potrebný bezpečnostný prehľad o situácii okolo vozidla, ktorej napomáhajú aj nie príliš hrubé A-stĺpiky. Čo sa týka ovládača-prepínača módov palubného počíta vo forme trčiacich tyčiniek z budíkov, asi dozrel čas ich premiestniť napríklad na volant (ale v inej forme). Bol som dlho fanúšikom tohto retro riešenia, ale už je čas na odchod do dôchodku.
V tomto momente sa asi zhodneme, že Vitara nás už len ťažko môže niečím výrazne prekvapiť. Testovaný model sa však o to predsa len pokúša, a to 48V hybridným systémom SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). Jadrom systému je integrovaný štartovací generátor s funkciou elektromotora, ďalej sú tu nejaké tie batérie, nejaká tá brzdná rekuperácia a podobne. Tento systém je naozaj len takým ľahučkým pomocníkom pre optimalizáciu spotreby paliva a jazdných výkonov.
Počas jazdy je jeho prínos pocitovo nebadateľný, vizuálne sa prejavuje len na MFD obrazovke medzi budíkmi. V skutočnosti však trochu pomáha prekonávať turbodieru danú koncepciou preplňovaného motora 1.4. Ako ona tu je, ale povedzme, že je menšia. Čo sa týka prínosu ohľadom menšej spotreby paliva, tu moje empirické štúdie zlyhávajú, neviem to aktuálne relevantne porovnať s motorom bez tohto systému, ale testovacia spotreba 7,2 l/100 km je v každom ohľade príjemná. Zaujímavosťou modelu je jeho nízka pohotovostná hmotnosť, na tento druh vozidla je rozpätie 1 245 – 1 275 kg (v závislosti od výbavy) veľmi pozitívnym zjavom, ktorý sa prejavuje aj na ľahkosti šoférovania.
Práve zdôrazňovaná ľahkosť je leitmotívom celého modelu. Ľahko sa riadi, ľahko sa zvyká na jeho ovládacie prvky, ľahko si ho obľúbite. Ako som už naznačil, Vitara pôsobí nevtieravo, nenápadne, príliš slušne, až ju podvedome začnete ignorovať, ale v tom momente spravíte jednu osudovú chybu. Vitare treba dať šancu, primárne ak hľadáte nejaké roztomilé, ale zároveň vyššie vozidlo, nie len do mesta a v peňaženke vás šteklí 20 000,- európskych bankoviek. Druhá najvyššia výbava, v ktorej je naozaj všetko, čo potrebujete, stojí aktuálne iba 21 850,- (4×4, antikolízny systém, indikátor opustenia jazdného pruhu a kadečo iné). #slusnostsizasluzipozornost