TEST Suzuki Swift & Volkswagen Polo & Honda Jazz – Hrušky, jablká a mango

Malé prťavé autíčka segmentu „B“ sa tešia mimoriadnej obľube. Dehonestovať ich existenciu nálepkou ako autá iba „pre ženy do mesta“, by bolo mimoriadne nespravodlivé. Ale kde končí ich komfortná zóna? Dajú sa použiť aj ako plnohodnotné rodinné vozidlá? Ktorá škola je lepšia, európska alebo japonská? Na niektoré otázky odpovieme, na niektoré schválne nie. Nemáme záujem porovnávať suché katalógové hodnoty, sústredíme sa na celkový subjektívny dojem. Náš svet nie je iba čierny alebo biely. Napríklad taký výber auta nie je iba otázkou peňazí. V praxi sa stáva, že záujemca s dostatočným budgetom uprednostní lacnejší model, lebo si tam obľúbi špecifický prvok alebo vlastnosť, ktorá sa inde nevyskytuje. Preto sme sa rozhodli, že s cenami operovať nebudeme vôbec. Porovnáme autá s virtuálnym pocitom, že peniaze máme pripravené na stole, tak ako Fico na svojej legendárnej tlačovke.

Povrchná (povrchová) krása

Swift

Najroztomilejší výraz tváre, teda prednej časti, má z našej testovanej trojice toto Suzuki. Nehrá sa na eleganciu, nehrá sa na športovosť, tvári sa ako malá hračka a jej ihriskom je mesto. Zaujímavosťou je zapustená zadná kľučka, ktorá sa šikovne ukrýva hore až za oknom.

Jazz

Aktuálny modelový rad Hondy sa vyznačuje prekomplikovaným a členitým zovňajškom. Toto sa týka aj malého Jazzu. Vo výbave Dynamic disponuje športovými nárazníkmi i spojlerom. Po malej a krvavej bitke v redakcii sme sa zhodli, že je to najkrajšie auto testu. A tá bitka presne demonštruje, že niekomu sa páči veľmi a niekomu vôbec…

Polo

Tu sa nekoná nič nové. Polo sa medzigeneračne viac nezmenilo ako zmenilo. Je to ten klasický nudný týpek, ktorého keď sa opýtate, vie všetko, ale charizmou vás nikdy neomráči. Na druhej strane, toto je práve jeho výhodou, a vôbec nie malou.

Záver

Výsledný rezultát ohľadom exteriéru závisí tradične od preferencií hodnotiteľa. Vozy sú rozdielne, každý si vie nájsť svojho šampióna. Neradi dávame do popredia gender hľadisko, ale predpokladáme, že ženy budú inklinovať k Swiftíkovi. Pre mladého borca bude vhodnejší Jazz a pre jeho dedka zasa Polo. Urazil sa teraz niekto? Len tak pre zaujímavosť, najdlhšie je o povestný chĺpok Polo (4053 mm), potom nasleduje Jazz (4051 mm) a najmenší je predvídateľne Swift (3840 mm).

Vnútorná krása

Swift

Na prvý pohľad vás nakuknutie do jeho kokpitu príjemne poteší. Uvidíte tam sploštený volant, peknú grafiku budíkov a veľký displej na stredovej konzole. Potom vám zrak skočí na archaické ovládače manuálnej klimatizácie a viete, že ste v „Japonsku“. Ale stále je to vizuálne útulne miesto, za ktoré sa v tejto triede Swift hanbiť nemusí.

Jazz

Čo sa týka vizuálu vnútorného prevedenia, Hondička nám trochu zaspala dobu. Sú tu náznaky moderny (centrálny displej s infotainmentom Honda Connect 2), ale napríklad zbytočne nadrozmerný kruhový ovládač teploty vzduchu kladie neskutočný odpor pri manipulácií. Moja manželka to celkom trefne pomenovala, že je to vlastne detská poistka. Ale to by bola iba jedna peha na tvári, nič strašné. Celkový dojem z interiéru je však až príliš „tvrdoplastový“. A že to ide aj inak, ukazuje Polo.

Polo

Presne tak, čo sa týka interiéru, Polo utieklo týmto dvom konkurentom niekde na Mars, alebo aj ďalej. Niektorí konkurenti o triedu vyššie ticho závidia prepracovanosť a eleganciu, akou víta tento Volkswagen pasažierov. Nejde tu len o dotykový pocit z mäkkej palubovky, ale hlavne ako celok pôsobí tento „Golfový“ feeling prirodzene relaxačne.

Záver

Nič prevratné sme vlastne nezistili. Japonci to s interiérom mohutne flákajú už dlhšiu dobu, ale zase majú svoj špecifický funkčný štýl. Niekto túto inakosť privíta, niekto zhejtuje pod čiernu zem. Ale ak sa chceme baviť na rovinu, čo sa týka kvality, tá je aktuálne na strane Pola.

Pedal to the metal

Swift

Najmenší výkon, najmenšia hmotnosť. Na papieri to síce s atmosféricky plneným motorom 1.2 s maximálnym výkonom 66 kW vyzerá hrozivo (0-100 za 11,9 s), ale Swift má iba 890 kilogramov!!! A na jazde to cítiť. Na povely volantu reaguje okamžite, ľahkosť je cítiť v každom úkone. Pokiaľ sa motor drží v otáčkach, tak sa dá hovoriť aj o nejakej zdravej akcelerácii. Keby vás však neuspokojovala, tak kombinovaná spotreba vás uspokojí. Merať ju v nerovnakých podmienkach je vec ošemetná, ale proste nám vyšla tesne nad 5 litrov (v katalógu 4,3 l/100 km), čo je najlepší výsledok testu. Na diaľnici pri ustálenej rýchlosti približne 130 km/h ukazoval otáčkomer na najvyššej piatej rýchlosti 3300 ot./min., čo ak si myslíte, že je veľa, neriadili ste ešte Jazz.

Jazz

Napriek šesťstupňovej prevodovke (ako jediný z testu) Jazz točí hlučných 3700 ot./min. pri ustálenej 130-ke. Lenže niečo za toto malinké utrpenie dostanete – dynamiku. Krátke prevody robia z tejto malej Hondy vo vyšších otáčkach divocha. 0-100 absolvuje za 8,7 s, čo je zhodná hodnota s ostrejším modelom Swift Sport predchádzajúcej generácie. Ale toto prirovnanie nie je namieste. Jazz má predsa len podvozok vyladený príliš mäkko, čo je dobré pre šport, nemusí byť rovnako dobré pre komfort. Tak tu sa teda hlasovalo za komfort. Vysoký výkon 96 kW vydolovaný z objemu 1.5 l nie je ani obzvlášť smädný, nech sme robili, čo sme robili, vždy začínala kombinovaná spotreba číslicou 6, menili sa iba číslice za desatinnou čiarkou (oficiálna je 5,9 l/100 km).

Polo

Jediný turbozástupca v teste nás sklamal svojimi reakciami. Trojvalcový jednoliter sa toľko nadychoval k nejakej akcii, že ani predseda vlády to nevydržal a podal demisiu. V reálnom živote sa s tým dá žiť, ale keď sa nás niekto pýta, tak mu odpovedáme, že toto nám proste vadilo. Dynamiku trochu degradovali aj dlhé prevody, na piatom stupni na diaľnici nám Polo hrdo ukazovalo iba 2800 otáčok. Na druhej strane aspoň bolo v kabíne ticho a kľud. A na displeji dobrá spotreba. S kombinovaným výsledkom 5,6 (4,5) sa majiteľ môže hrdo pýšiť v najbližšej krčme.

Záver

Čo sa týka čistej a radostnej jazdy, Suzuki Swift nás presvedčil najviac. Preto sa o to viac začíname tešiť na Swift Sport. Honda Jazz bol rýchlik testu, ale niečo tomu chýbalo. Možno si Honda mala proste buchnúť do stola a priznať farbu. Mala pomenovať model Jazz prívlastkom Sport/RS/Si, hocičo, dať všade plakety, väčšie krídlo a pritvrdiť podvozok. Takto vzniklo niečo, čo si ťažko bude hľadať majiteľa. Je to málo ostré pre šport, ale zase príliš hlučné na hipisácku pohodičku. Polo je Polo. Je v pohode, nikam sa neponáhľa a pafká si to pri malej spotrebe.

Sluha slúži

Swift

Pravdepodobne nebolo cieľom tvorcov tohto malého vozidla, aby slúžilo vo veľkej rodine ako primárne približovadlo. Na to má príliš malý kufor – 265 l. Pokiaľ sa však jeho zmysel uchopí správne, urobí svojho majiteľa spokojným. Dobre sa riadi, vyzerá rozkošne a nezavraždí peňaženku častým tankovaním. Napriek najmenšiemu rázvoru 2450 mm si sadnú dozadu aj dospelí ľudia. A to je vec, ktorá sa počíta.

Jazz

Honda má veľmi ťažký a komplikovaný charakter. Pre niekoho vie byť Bohom, pre niekoho najhorším vyvrheľom. Objemom batožinového priestoru 354 l a rázvor 2530 mm už hrdo vedia ponúknuť svoje služby aj rodine s deťmi (ale skromnej, prirodzene). Pokiaľ je pri kúpe prioritou dynamika a povestná japonská spoľahlivosť, teda si kupujete auto na 10 a viac rokov a ostatné môže ísť bokom, tak ste na správnej adrese.

Polo

Keď dostane už v základnej výbave adaptívny tempomat, váš motoristický svet sa automaticky stane kvalitnejší. Polo je v podstate o tom, že musíte najskôr doňho nastúpiť a usadiť sa. Potom to má vyhraté, lebo vás dostalo a uvarilo si. Dokonca vyhralo pomyselnú súťaž o najdlhší rázvor – 2548 mm, s kufrom to len tesne prehralo s Jazzom, jeho 351 l je však lepšie tvarovaných, teda využiteľnejších.

Záver

Všetky tieto vozidielka sú vhodné pre prepravu maximálne štyroch dospelých ľudí. Ale na druhej strane musíme uznať, že v tejto konfigurácií sa už cestuje v každom z nich bez problémov. Najspratnejší do mesta je Swift. Najuniverzálnejšie Polo. Najkontroverznejší je Jazz – a čo to znamená? No, to už necháme visieť vo vzduchu.

Víťazom sa stáva? Nikto… alebo všetci

Presne tak. Nedá sa povedať, že jablko je lepšie ako hruška. Niekto dokonca môže mať problém aj s „luxusným“ mangom. Pri tomto trojteste sme sa utvrdili v jednej veci. Vyznávačov nemeckých áut v žiadnom prípade nenahovoríte na kúpu japonskej šialenosti menom Jazz. Zvyky a preferencie jednoducho nepustia. Rovnako, ortodoxní vyznávači ázijskej produkcie majú radi svojský, antinudný prístup, ktorý im Honda ponúka. Chcú byť iní, nechcú vlastniť vozidlo, ktoré na nich kuká v každej ulici. Swift sa v tejto bitke nachádza niekde v strede. Nie je také kontroverzné ako Jazz, ale ani uhladené a kľudné ako Polo. Ako jediné má predpoklad, že zvládne zlákať nejaké tie ovečky z obidvoch táborov do svojho košiara. Ale musia to byť maličké ovečky…

Mohlo by sa vám páčiť