Myslím si, že v podobnej situácii som ešte nebol. Hovorím o stave, keď už pred samotným testom vozidla sa mi snažili internetoví znalci, laická i pseudo-odborná verejnosť vsugerovať názor, že Swift Sport Hybrid je čistý prúser. Ako na druhej strane treba si povedať, že papierovo si o to doslova koleduje.
Sport, ktorý sme testovali v roku 2019 bol vizuálne identický, len mal, povedzme si úprimne, krajší lak. Od roku 2020 sa kvôli splneniu emisnej normy Euro6d pridal k pôvodnému preplňovanému motoru o objeme 1.4l aj hybridný 48V mild hybrid systém SHVS. Pôvodný výkon 103 kW poklesol na 95 kW. Hmotnosť vzrástla z 975 kg na 1025 kg (cca). Vyzerá to ako prúser? To teda vyzerá…
Začnime pohľadom bežného chlapa. Mozog bežného chlapa má dosť vážny psychologický blok kúpiť si niečo, čo bolo v roku 2019 lacnejšie a rýchlejšie ako v roku 2020, teda už aktuálne 2021 (0-100 za 8,1s vs 9,1s). Pre Suzuki je však dobre, že tu máme ženy, ktoré tento detail riešiť obvykle nebudú a Swift je predsa len malé roztomilé autíčko, hodiace sa charakterom skôr pre nežnejšie pohlavie. Niečo ako Fiat 500. Ok, prvý psychologický problém som vyriešil s bravúrou Freuda.
Trochu je tu aj problém s názvom Sport, ktorí mnohí vnímali, že zrazu tu máme hot hatch. Ten tu nikdy nebol. Všetky verzie modelu Swift výborne fungujú a zábavne sa riadia, len im (ne)chýbal poriadny motor (1.2 je ok, ak sa bavíme o mestskom aute). Swift Sport dodal už aj ten výkon, čo je vždy plus k zábave. Ak beriete vozidlo ako hot hatch a ešte vám niekto uberie výkon a pridá hmotnosť, je to pre vás neprekonateľné zlo, čo sa dá celkom pochopiť.
Ale tu poviem nahlas to, čo sa mnohí báli vysloviť. Swift Sport nie je hot hatch. Je to najzábavnejší a najrozumnejší Swift pre tých, ktorí sa chcú dostať so svojím krpcom aj mimo mesto, na diaľnicu, či pokrútenú okresku. Takže ak je od roku 2020 najsilnejšou verziou 95 kW motorizácia, tak je to proste tak. Neexistuje silnejší Swift. Nie je na tom nič zlé. Ako technicky, strata dynamiky na chvíľku zamrzí, ale v praxi to nie je vôbec také zlé. V prvom rade krútiaci moment vzrástol a posunul sa nižšie, aktuálne je jeho maximálna hodnota 235 Nm pri 2000 otáčkach (minule to bolo 230 pri 2500), čo teda znamená, že Swift sa bude lepšie zbierať z nižších otáčok a to vždy poteší.
Pocitovo je pružnosť dostatočná, oproti predchádzajúcemu modelu tam nie sú citeľné rozdiely (majú odlišné prevodovky, aj tam môže byť pes zakopaný). Snažil som sa hľadať nejaké komparatívne videá a z tých pár, čo som našiel, to vyzerá, že aj Hybrid robí 0-100 za 8.xx s, ale to treba brať s rezervou, neboli to certifikované merania. Pôvodne som sa chystal overiť si to cez OBD+GPS(16 Hz) modul, ale pracovné povinnosti mi túto šancu zobrali. Len tak na okraj, maximálna rýchlosť je pri oboch totožná, 210 km/h.
Nechcený hybridný systém treba brať tak, ako to je, je to proste odraz doby, automobilky sa snažia s normami vysporiadať tak, ako vedia. Malé plus má tento systém v tom, že reálne pomáha v nižších otáčkach naberať rýchlosť. Avšak dočítal som sa v rôznych iných testoch, že vraj má potláčať turbodieru, tú teda nepotláča, tá je veľká ako Jupiter, čo je žiaľ v dnešnej turbo-ére bežné.
Ako hovorievala moja učiteľka nemčiny, keď sa mi niečo nepáčilo: “Keine Panik!” Treba sa na situáciu pozrieť triezvo. V roku 2021 tu máme v rámci modelovej rady Swift dynamickú verziu, ktorá je veľmi dobre vybavená, má malú spotrebu (kombinovaná môže byť kľudne pod 6 l na 100 km) a nadôvažok sa s ňou dá slušne upaľovať a zabaviť sa. Znie to zle za cenu 20 745 €? Nemyslím si.