TEST Škoda Superb Scout 2.0 TDi – Diaľkový špeciál
- Od Michal
Nový Superb Scout, ktorý bol svetu predstavený len nedávno, a to na konci majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji, sa mi pod ruky dostal doslova náhodou. Začiatkom júla som totiž kývol na možnosť cestovať ním na jedenástu etapu Tour de France spolu s kamarátom Drahom, vďaka čomu ma čakal malý-veľký štvordňový výlet o dĺžke niekoľkých tisíc kilometrov. Nájazd nebol obmedzený, a tak sme sa rozhodli si ho trošku obzvláštniť a precestovať s novým Superbom Scout juh Európy. V reči čísel – približne štyri tisíc tristo kilometrov.
Trasu sme zadefinovali odvážne, chceli sme prejsť desať krajín za štyri dni. V nedeľu večer sme teda nasadli do oranžového (Tangerine Orange – nový metalízový lak) Superbu, pred rakúskymi hranicami nalepili diaľničnú známku, nakúpili množstvo blbostí na jedenie a vyrazili na jednu dlhú etapu, ktorá mala byť zakončená po približne 2 tisíc kilometroch v Barcelone.
Prv som si však nový Scout obhliadol, keďže so starším Superbom sme v redakcii strávili niekoľko pekných chvíľ. Scout sa vyznačuje vyššou svetlou výškou, dvihnutie je tu v našom prípade o 15 milimetrov, čo niektorí skomentovali, že je to „málo“ a tento Scout je akosi nízko položený. Na cestách i mimo nich nás však táto štvorkola so svetlou výškou 164 milimetrov (vychádzam z pôvodného pred-faceliftovového Superbu, ktorý mal 149 mm) nesklamala a neošuchla spodok ani raz. Je síce pravda, že hierarchicky nižšie položená súčasná Octavia Scout má svetlú výšku o 7 mm vyššiu (171 mm) a dôvod, prečo sa Škoda rozhodla Superb položiť nižšie k zemi, zatiaľ nepoznáme.
Oplastovanie a strieborné doplnky známe predovšetkým fanúšikom off-roadových verzií Škodoviek sú štýlovým doplnkom, ktoré pekne rozbíjajú dominantnú oranžovú farbu. Po ceste novinka pútala pozornosť, a to najmä šoférov ostatných modelov Škoda, ktorí si ihneď všimli nový nápis s lištou na kufri či nové tvarovanie prednej masky a full LED matrixových svetiel.
Po krátkej obhliadke sadáme s Drahom dnu a obzeráme sa, čo je nové v interiéri. Je škoda, že nebyť verzie Scout, veľa zmien človek nepostrehne. Off-roadová verzia je však ihneď ľahko identifikovateľná vďaka „drevenému“ dekoru a typickým Scout sedadlám s vyšitým názvom. Keďže Scout disponuje v základe pohonom všetkých štyroch kolies, prítomný bol aj volič jazdných režimov.
Najviac ma však zaujímal nový prediktívny adaptívny tempomat, ktorý budú poznať najmä majitelia Arteonu od Volkswagenu. Než sme ale vyrazili, zhodli sme sa na tom, že dvojica Simply Clever bonusov v podobe chladenej centrálnej priehradky (ľudovo zvanej minibar) a 230 V zásuvky, vďaka ktorej sme si po ceste nabíjali naše elektrické kolobežky, sú to najlepšie, čím Škoda poráža konkurenciu. Vďaka tomu sme v tieto extrémne horúce letné dni mali vždy na palube dostupné chladené vody a potraviny a mohli sa donekonečna voziť v európskych mestách a objavovať ich zákutia.
Po zdolaní prvých 800 kilometrov, teda po prejdení mikro-časti Slovenska, celého Rakúska, krátkej odbočky do Slovinska a časti Talianska, sme zaparkovali na centrálnom parkovisku v Benátkach a hodnotili správanie dvojlitrového turbodieselu s výkonom 190 koní a krútiacim momentom 400 Nm. Tento motor je v Superbe takou zlatou strednou cestou – neurazí, no ani neprekvapí svojou dynamikou. Autu stačí na rýchly rozbeh či udržiavanie vyššieho diaľničného tempa aj pri plnšom obsadení. Čím však pozitívne prekvapí, je jeho spotreba. Pri dodržiavaní cestných zákonov a zdolávaní hornatej krajiny sa priemerná spotreba držala na úrovni okolo šiestich litrov na sto kilometrov!
Ďalších približne päťsto kilometrov krížom cez Taliansko sme si to v ranných a doobedňajších hodinách šinuli trochu rýchlejšie. Plán bol dostať sa do Monaka okolo obeda, no keďže sme sa v Benátkach trochu zdržali, museli sme stratené minúty stiahnuť svižnejším tempom. Spotreba sa aj napriek vyšším rýchlostiam ustálila na 6,5 litra na sto kilometrov. Klobúk dolu Škoda.
Krátke osvieženie v Monaku sme museli rýchlo ukončiť, keďže do Barcelony to bolo ešte 600 kilometrov a do programu sme chceli zaradiť aj ďalšiu medzizastávku – Saint Tropez. Viac než dve desiatky hodín strávených v Superbe už začalo byť cítiť, na rad teda prišiel prediktívny adaptívny tempomat, ktorý bol našim najvernejším pomocníkom. Priznám sa, že práve vďaka nemu si vyslúžil Superb svoju prezývku „diaľkového špeciálu“. Nový prediktívny tempomat totiž funguje tak, že okrem čítania dopravných značiek si auto berie informácie aj z máp, vďaka čomu automaticky dobrzďuje a pridáva nielen v úsekoch, kde je obmedzená rýchlosť, ale tiež tam, kde s autom nalietavate do nebezpečných úsekov, akými sú prudšie zákruty. V praxi to teda znamená, že vás Superb upozorní na to, že do najbližšej zákruty idete príliš vysokou rýchlosťou a sám si ju upraví tak, aby ste ňou komfortne a bezpečne prešli. Automaticky. Naozaj šikovná funkcia, vďaka ktorej sme boli na cestách o niekoľko desiatok percent menej unavení a ostražitejší. Spolupráca človeka a poloautonómneho systému je výhodou na nezaplatenie pri takto dlhých cestách. Šoférovaniu nemusíte venovať 100 % svojej pozornosti, vďaka čomu zvládnete prejsť viac, prípadne sa necítite až takí unavení po absolvovaní takto dlhej trasy.
So Scoutom sme dorazili do Saint Tropez podvečer, zľahka ho prebehli a opäť vďaka možnosti dobíjania kolobežiek sme sa mohli pripraviť na ďalšiu zastávku. Barcelona, čoby zástupca šiestej krajiny, nás privítala o druhej hodine nočnej, kedy sme Superba odparkovali v centre mesta a mohli sa ubytovať a konečne poriadne vyspať. Takmer 30 hodín v aute s minimom spánku a krátkymi zastávkami v troch európskych mestách ma presvedčilo o tom, že Superb JE perfektným autom na zdolávanie dlhých trás.
Druhý deň so Superbom bol omnoho pohodovejší, pretože nás čakalo „iba“ 600 kilometrov presunu zo slnečnej Barcelony, cez hornatú Andoru (siedmy štát) späť do Francúzska, tentoraz do Toulouse, kde sa konala spomínaná jedenásta etapa Tour de France. V tento deň sme testovali schopnosti Scouta mimo ciest, kedy sme pripravovali materiál do Drahovho vlogu a zdolávali andorské kopce pre brutálne výhľady. Spomínaná svetlá výška sa ukázala ako dostatočná aj pri zliezaní z cesty a štveraní sa po zaprášených cestách a mokrom trávniku.
Na záver dňa sme dorazili do Toulouse, kde nás už čakali iné Superby, ktoré nás previedli etapou z francúzskeho mestečka Albi do väčšieho Toulouse. Priznám sa, nie som veľký fanúšik cyklistiky a pretekov Tour de France, no zažiť to celé zo zadného sedadla Superbu, podobne ako riaditeľ pretekov Christian Proudhomme každý rok, je zážitok aj pre takého laika, ako som ja. Samotný priebeh tohto dňa si vychutnajte skôr v Drahovom videu, kde sú naše zážitky dostatočne zdokumentované.
Na záver tohto vyčerpávajúceho dňa nás čakal podobný „osud“ ako v nedeľu – večerná cesta domov, no tentoraz v trošku horšom variante – bez zastávok, krížom cez Francúzsko, Švajčiarsko (deviata krajina), Nemecko (desiata krajina) a Rakúsko, celkovo približne 1 800 kilometrov. Zdolať takúto trasu vo dvojici, po tak vyčerpávajúcom programe, je samo o sebe odvážne, no vďaka komfortu, ktorý nám Superb Scout poskytol, sme to dali bez väčších škôd a so schopnosťou pokračovať ďalej v pracovnom týždni, bez nutnosti dodatočnej zotavovacej dovolenky. Ak toto nie je rukolapný dôkaz o tom, že nový Superb je vďaka svojej výbave, priestoru, spotrebe a Simply Clever riešeniam perfektným dovolenkovým či firemným hltačom kilometrov, tak potom vás už zrejme nepresvedčí nič…