TEST Škoda Scala – Budúci slovenský evergreen?
- Od Michal
Scala je na slovenskom trhu už nejaký ten piatok, no doposiaľ nás tento model akosi obchádzal. Český Golf, nástupca Rapidu, slovenský bestseller, pomenujte si ho ako chcete, no jedno je isté. Scala je ďalším adeptom na to, aby sa na tunajšom trhu stala nehynúcim evergreenom. Preto, samozrejme, neobišiel jej volant ani moje ruky.
Prečo evergreen? Podľa Wikipédie je táto fráza definovaná ako „staršia populárna pieseň, ktorá osloví tvoju mamku aj v súčasnosti„. A Scala na prvý pohľad pripomína čosi staršie, čo už vo svojej dobe rozvírilo vody. Hovorím o Rapide Spaceback, ktorý už bohužiaľ nie je medzi živými (aktuálne ponúkanými modelmi) a neoficiálne ho nahradila práve nová Scala. Neoficiálne, pretože nejde o priameho nástupcu, ale podobne veľký model, ktorý však ponúkne oveľa viac techniky pod kapotou a trochu iné rozmery, než spomínaný Rapid. Či ale osloví tento evergreen vašu mamku aj dnes, sme sa pokúsili zistiť v nasledujúcich kategóriách.
Dizajnovo? Určite. Scala ukázala ako prvá nové trendy, ktoré česká automobilka prináša do svojich nových či faceliftovaných modelov. Novo tvarovaná predná maska, širšie svetlá, LED technológia, dynamické smerovky vzadu, absencia typických C-čkových zadných svetiel, nápis ŠKODA na zadnom kufri a kopec ďalších prvkov robí toto auto sviežim kúskom na slovenských cestách.
Interiérovo? Určite. Vyskladať sa dá rôzne, čo ocení mladšia i staršia generácia. Sociálnejšia verzia Scaly má klasické analógové budíky s malým displejom uprostred a stredovým infotainment systémom, nabúchanejšia edícia môže mať virtuálny kokpit a veľký 9,2-palcový infotainment s navigáciou. Nechýba možnosť bezdrôtovo nabíjať, dvojica nových USB-C konektorov na pripojenie telefónu či Apple CarPlay alebo Android Auto. Bluetooth, Wi-Fi, vyhrievané sedadlá či volant je už v tejto triede klasickou možnosťou personalizácie. V interiéri tiež nechýba kopa Simply Clever prvkov, ktoré spríjemnia dlhé cestovanie. Za zmienku tiež stoja asisteny, ako napríklad adaptívny tempomat so sledovaním čiar, ktorý auto drží pekne v strede jazdného pruhu.
Motorovo? Určite. Mamka asi nebude mať záujem pretekať v meste s mladými machrami na starých BMW. Preto postačí ponuka začínajúca litrovým trojvalcom s 85 kW (115 k), ktorý ohúri super spotrebou a relatívne dobrou dynamikou (pri nezaťaženom aute). Svižnejším šoférom ponúka Škoda aj 1,5-litrový štvorvalec so 110 kW (150 k) a naftomilom zasa 1,6-litrové TDI-čko (85 kW / 115 k), s ktorým otočíte Košice za hodnotu, ktorú vám nebude nikto chcieť uveriť. Bloček od tankovania však bude jasne svedčiť vo váš prospech.
Jazdne? Určite. Proti žiadnej modernej Škode nemôžem povedať pol krivého slova. Neviem ako to robia, ale autá na ceste extrémne komfortne plávajú. Či tou Škodovkou mrsknete ostro do zákruty alebo chodíte po výtlkoch v našich slovenských mestách, zuby sa vám nevylomia, káva sa z otvoreného pohárika nevyleje a poradie stavcov na vašej chrbtici ostane zachované. Ba čo viac, vďaka mäkko naladenému podvozku sa prestanete myšičkovito vyhýbať všetkým nerovnostiam.
Praktickosťou? Určite. Rovnako, ako nebohý Rapid Spaceback, aj Scala vychádza z totožného ideového konceptu – kompaktné auto s bohatým priestorom vo vnútri. Štyristošesťdesiatsedem litrov vzduchu v kufri je vám k dispozícii, po sklopení sedadiel dokonca až 1 410 litrov. Na denné nákupy, ale aj na dovolenku pre dvoch či troch to bohate stačí.
Cenovo? Tu som si nie tak istý. Za 13 490 eur dostanete holý základ. To je v poriadku. Čím si však viac a viac personalizujete svoju Scalu, tým je cena menej a menej konkurečná. Je ale dôležité pre vašu mamku mať v Scale športové sedačky, veľký displej, virtuálny kokpit, znížený podvozok, jazdné režimy či napríklad špeciálny farebný odtieň? Ak nie, potom ju aj tá cena osloví.