Litrovka je akurát pre dvoch – to bol kedysi reklamný slogan pri zavedení litrovej fľašky Spritu. Rovnakým sloganom sa zrejme inšpirovali aj vo Volkswagene, kde vyvinuli litrový trojvalec, ktorý je ústredným motorom menších Škodoviek. A rovnako ako litrový Sprite je dobrý nanajvýš pre dvoch, tak isto je na tom aj Škoda Rapid s litrovým motorom. Dvaja sú v pohode, traja a viac sa síce stále dá, ale už to nie je ono.
Nie je to však iba spomínaný litráčik, ktorý je novým vo faceliftovanom Rapide. Liftback, a rovnako aj testovaný Spaceback, dostal nové svetlomety. Ten náš konkrétne bi-xenóny spolu s LED denným svietením. Na prvý pohľad nenápadná zmena vystreľuje užitočnosť tohto auta do nebies. LED-ky sú jednak oveľa štýlovejšie ako klasické žiarovky, no a bi-xenóny, najmä za šera či v noci, sú tisíckrát lepšie, než tie na starom Rapide.
Jemným retušom prešiel aj predný nárazník, inak je to všetko „po starom“. To však nemusí byť hneď zlé, pretože ako sa vraví – čo je dobré, to netreba meniť. A Rapid, hoci nie je najkrajším autom, vyzerá jednoducho konzervatívne. Nikoho neurazí, ale ani neočarí. Údiv vyvolá až paket SKY Line, ktorý pridá nekonečnú panoramatickú strechu. A tá proste zvnútra vyzerá waaaauuuu. Garantujem vám, že aj majitelia o niekoľko tried drahších a zaujímavejších áut nakuknú dnu, aby si vyskúšali, aké je to mať presklený kabriolet. Teda skoro…
Keby som bol zamestnancom Škodovky, zodpovedný za mená nových modelov, pomenoval by som toto auto Praktik. Totižto, s pôvodným Rapidom to nemá skrátka nič spoločné. Na druhú stranu, nekončiaci počet riešení, ktoré vám spríjemnia cestovanie, sú návykové. Okrem panoramatickej strechy, škrabky na ľad vo veku nádrže, musím spomenúť „vrecká“ na predných sedadlách, dáždnik pod spolujazdcovým sedadlom či batožinový priestor o veľkosti 415 litrov, ktorý možno zväčšiť na 1 381 litrov. To je toľko, že môžete chodiť nakupovať do Ikei aj každý deň. Dokonca sa tam môžete zamestnať a svojim autom robiť rozvoz nadrozmerného nábytku.
A teraz ten škandalózny motor. Áno, je to liter a je naladený na 81 kW. A áno, je to trojvalec. Ale je škandalózne dobrý, teda, pokiaľ jazdíte sám alebo vo dvojici. Má kultivovaný zvuk, dobrú dynamiku (200 Nm) a výkon, ktorý je dostatočný nielen na mestskú jazdu, ale aj na nejaké to bezpečné predbiehanie a diaľničnú jazdu. Celé to znie až moc dobre, no nie? Tak kde je to ale?
To povestné „ale“ neprichádza ani keď sa pozriete na aktuálnu či dlhodobú spotrebu. Tisícky kilometrov najazdených na testovačke sa podpísalo pod priemer 6.0 litra na sto. Môj reálny test, v podmienkach, v akých jazdí polovica ľudí, skončil priemerkou okolo 6,3 litra, čo znie viac než dobre! V takomto prípade malé diesle v ponuke strácajú zmysel.
Ale – ale prichádza, keď Rapidku naložíte štyrmi statnými dospelákmi. Vtedy je motor zaťažený na maximum a tri valce s turbínou už jednoducho nerobia svoju mágiu. Predbiehanie sa stáva menej bezpečným a treba byť viac predvídavý.
Faceliftovaný Rapid Spaceback je dobrou voľbou, ak je vám Fabia malá a Octavia je príliš drahá. Bratia Česi to takto mysleli, no Slováci si skôr požičajú viac a siahnu po menej vybavenej, ale väčšej Octavii. Pritom Rapid je rovnako skvelé a ohromne priestranné auto, ktoré môžete mať za menej, resp. s vyššou výbavou.