Súčasné Octavie RS vo verzii 230 a 245 sme si rozpitvali ešte koncom roku 2017, preto nebudem príliš technický, ale možno skôr trochu sentimentálny. Keďže tento rodinno-športový liftback mi, ako sa hovorí, prirástol k srdiečku a čoskoro ho vystrieda nová RS-ka, dovoľte mi na záver jednu labutiu pieseň, či skôr ďakovnú ódu. Na tento počin som si požičal tú najklasickejšiu a najlepšiu z doposiaľ vyrobených RS-iek – typickú modrú s výkonom 245 koní, s automatom a takmer všetkým, čo si do auta môžete prikúpiť.
Octavia, ďakujem ti za krásne chvíľky prežité spolu. Hoci ťa polovica motoristického sveta v tichosti neznáša a opovrhuje tebou (tých si nevšímaj), stále je tu druhá polovica, ktorá po tebe túži a ktorá ťa obdivuje. A hoci nie si tým najkrajším, čo otec tvojho dizajnu stvoril, vďaka agresívnemu bodykitu a tmavým čiernym doplnkom si imidž drsňáka a rešpekt na ceste vynucuješ. Dopomáhajú ti k tomu LED svetlá, vďaka ktorým som počas zimných večerov videl všetko potrebné a bezpečne dorazil domov, aj keď som si svoje jeden-a-polkové dioptrie zabudol pri televízore na gauči.
Octavia, ďakujem ti aj za tvoje srdce, ktoré sa dokáže rozbúšiť ako 245 splašených koní a po zošliapnutí pedálu a nafúknutí turba dokáže prekvapiť nejedného šoféra rýchlejšieho Audi. V tandeme s dvojspojkovou automatickou prevodovkou a mechanickým samosvorom si aj napriek svojmu veku stále dokážeme užívať pekné spoločné chvíle a dokážeme ťahať náročné tempo, ktoré stanovujú tvoji mladší a menší nadopovaní kamaráti zo súčasnosti s krikľavými farbami.
Octavia, ďakujem ti aj za príjemne naladený adaptívny podvozok, ktorý dokáže podporiť športovú jazdu, no zároveň v meste zo mňa nevytrasie dušu. Môžem si tak ráno vždy úmyselne pospať dlhšie a s adrenalínom a dopamínom v krvi dohnať „stratený“ čas cestou na stretnutie v susednom meste a doraziť tam s gráciou.
Octavia, ďakujem ti taktiež za príjemný a rozmerný interiér, v ktorom pohodlne odveziem manželku a dvoch ďalších kamošov či tonu nezmyselných blbostí z Ikei, ktoré sme spolu nakúpili. V neposlednom rade ďakujem aj za komfortné sedačky a tvoju technologickú vybavenosť, ktorá stále hravo konkuruje súčasným hot hatchom. Vďaka tebe sa občas (aspoň na chvíľu) môžem venovať aj inému, než šoférovaniu, alebo ma napríklad upozorníš na blížiace sa riziko v prípade, že nedávam pozor. Skrátka, v prípade, že to potrebujem, sa na teba môžem spoľahnúť, že to preberieš!
No a ako inak, ďakujem ti aj za všetky tie Simply Clever drobnosti, ktoré som ocenil už viackrát. 230V zásuvky, škrabka na ľad, sieťový program či rôzne vrecká a odkladacie priestory boli mojimi spoločníkmi vždy, keď sme spolu trávili testovací týždeň.
Octavia RS, budeš mi chýbať. Si skvelé auto, ktoré ľudia neprávom odsudzujú. Nie si síce plnohodnotný športovec, no si to, čo my, obyčajní ľudia hľadáme. Si rýchla, ponúkaš kopec úžitku, vyzeráš dobre a náklady na tvoju prevádzku sú znesiteľné. A to je dôležité. No teraz sa už pomaly pober, pretože som už nedočkavý na tvojho nástupcu. Stará Octavia RS, budeš mať vždy špeciálne miesto v mojom srdci. A ty, nová RS-ka, poď k tatíčkovi!