Kodiak hnedý je najväčší poddruh medveďa hnedého. Je charakteristický nielen pre jeho veľkosť, ale aj pre jeho unikátnu a ľahko rozpoznateľnú farbu srsti. Podobne je to aj s Kodiaqom, i keď analógia s kolegom z ríše zvierat je na mieste vo viacerých aspektoch. Škoda Kodiaq, špeciálne vo verzii Sportline, je skrátka unikátom na ceste. Najväčšie SUV z ponuky automobilky je veľké, objemné, obratné, relatívne agresívne i rýchle zároveň. A na ceste občas treba byť ako medveď, aby bolo jasné, kto je pánom premávky. No nie?
Ako hovorí legendárna hláška z filmu Pelíšky, medveď kodiak dorastá do výšky 3,2 metra a keď natiahne laby, môže dosiahnuť aj štyri metre. Štvorkolesový Kodiaq ale meria 4,7 metra na dĺžku a takmer 1,7 metra na výšku. S týmito rozmermi v pohode zaparkuje v meste, no pokojne tiež odvezie megalomanských 2 065 litrov. Nákupy v švédskom nábytkárskom gigante tak budú odteraz hračkou.
Či už sa s Kodiaqom vyberiete na chalupu, lyžovať, hubárčiť alebo si vybehnete len tak poorať mestskú zeleň, systém 4×4 vždy oceníte. Riadiaca jednotka permanentne prepočítava optimálny hnací moment pre zadnú nápravu, vďaka čomu systém pracuje rýchlo a inteligentne. A aby sa pohon štyroch kolies nepodpísal na zbytočne vysokej spotrebe, pri nízkom zaťažení či pri brzdení motorom posiela maximum hnacieho momentu na prednú nápravu. Spolu so svetlou výškou 194 mm je Kodiaq predurčený aj na jazdu po nespevnenom teréne. Prechodový uhol auta je 19,7 stupňa a vďaka krátkym previsom vykazujú hodnoty predného a zadného nájazdového uhla 22,0, resp. 23,1 stupňa. Ruskému trhu plesá srdce, Kodiaq v pohode prejde cez chodníkový obrubník a nezastaví ho ani električková koľaj. Frajerina, ktorú ocenia najmä chlapci z legendárnej Račianskej.
Už názov Sportline jasne hovorí, že toto nie je obyčajný Kodiaq. Jasná červená farba, desaťročia charakteristická pre dravé a rýchle autá, spolu s čiernymi doplnkami a sériou spojlerov a líšt opticky auto znižuje a budí dojem masívneho celku. Ak k tomu prirátate veľké disky, dostanete auto, po ktorom sa obzrie nielen vaše okolie, ale aj vy, a to vždy, keď ho zaparkujete. Športové prvky možno nájsť aj v interiéri – alcantarové poťahy, kožené športovo tvarované sedadlá či sploštený volant, ktorý fanúšikovia značky môžu poznať z modelov RS. Všetko je navrhnuté tak, aby ste sa v Kodiaqu cítili bezpečne, komfortne, ale zároveň športovo, nech už si zvolíte ktorýkoľvek jazdný režim (alebo motorizáciu).
Na špici ponuky motorov je nami testovaný dvojlitrový benzín 2.0 TSI s výkonom 132 kW, ktorý sa k „športovaniu“ hodí oveľa viac ako ťažší, no výkonnejší 2.0 TDI s výkonom 140 kW. Naftový agregát si zvolia tí, ktorí hľadajú ekonomickejší povoz či ťažnú silu krútiaceho momentu. Oba však stačí prepnúť do režimu „Sport“, elektronicky regulované tlmiče adaptívneho podvozku (DCC) stuhnú a vy sa môžete pripraviť na ostrejšie prejazdy zákrutami. Pripravte si ale firemnú kartu, pretože Kodiaq si pri takejto jazde „cucne“ aj zo dvanásť.
Škoda Kodiaq Sportline tiež disponuje množstvom elektronických asistentov, ktoré dohliadajú na maximálnu bezpečnosť celej posádky. Sledovanie mŕtveho uhla (Rear Traffic Alert), Crew Protect Assist (zatváranie okien pri hrozbe nehody), Front Assist vrátane funkcie núdzovej brzdy či vylepšený parkovací asistent vám uľahčia každodenné nástrahy v preplnenom meste, ale aj mimo neho. Osobne musím povedať, že je to návykové a po presadnutí do môjho menej technologicky vybaveného auta som bol chvíľu zmätený, že sa musím obzerať do zrkadiel a dôkladnejšie sledovať premávku pred sebou.
Kodiaq sa proste podaril. Škoda vyrobila poriadne SUV, ktoré zaujme šikovnými riešeniami, extravagantnejším vzhľadom, krásnym interiérom a neuveriteľným množstvom miesta. To už ale všetci vieme aj z fotiek. Vo mne Kodiaq zanechal dobrý dojem. Je to taký mačkopes – dobré SUV, ktoré sa tvári namosúrene a športovo, ale chýba mu k tomu extra dávka výkonu. Aj napriek tomu som počas týždenného testu bol centrom pozornosti a viacerí vodiči X-kových bavorských vetroňov sa chceli porovnávať…