Čo sa týka našich končín, iba málo áut vie tak radikálne rozdeliť názory ľudí, ako produkty mladoboleslavskej odnože wolfsburgského koncernu. Zatiaľ čo jeden tábor nedá na „kedysi naše“ embéčky dopustiť, ten druhý by túto českú značku najradšej videl zakopanú niekde na smetisku dejín. Prečo je tomu tak, to neviem a nebudem to ani v tomto článku riešiť, nakoľko je táto téma dobrý podklad minimálne pre stredne obsiahlu diplomovku z psychológie. Čo však budem riešiť je Škoda Kodiaq vo verzii RS.
To, že v rámci celého modelového radu českej automobilky má Kodiaq najviac naj, už istotne viete z celkom zaujímavej mediálnej kampane. Medzi tie naj naj medzi eReSkami patrí doteraz najväčší priestor pre posádku, najsilnejší vznetový motor v histórii alebo pre priemerného chalupára ťažko predstaviteľný rozmer diskov až 20 palcov. Samozrejme nemôžeme popri tom všetkom zabudnúť na najrýchlejšie zajazdené kolo na legendárnom Nürburgringu v rámci vymyslenej kategórie sedem miestnych vyvýšených dostavníkov s ambíciami pre ľahký terén.
A taktiež vám tu nebudem omieľať chválospevy z iných médií o úžasnej kombinácií športovosti a úžitkových vlastností, pretože keby som chcel priestorovo väčšie a naozaj rýchle rodinné auto, určite rozmýšľam nad kombi (napríklad Audi RS6) a nie SUVčkom. Tým nechcem povedať, že Škoda Kodiaq RS je zlé auto. Práve naopak, je priam excelentné, až na jeden malý, zato ale veľmi dôležitý detail. Tým je jeho označenie.
V rámci mladoboleslavskej hierarchie boli modely RS vždy niečo extra (aj jazdecky) a prinášali trošku iracionality do, podľa mňa až príliš konzervatívneho, portfólia. Prvý model, ktorý narušil túto tradíciu, bola naftová verzia Octavie RS (áno, vieme, že prvá Fabia RS bola v nafte, ale tú akosi nerátame). Tá v záujme vyšších predajných čísel dala zákazníkom presne to, po čom väčšina aj túžila. Nízku spotrebu a športový vzhľad. Táto kreácia mala však v porovnaní s benzínovou verziou o poznanie horšiu jazdnú dynamiku a absencia akéhokoľvek “fun factoru” degradovala v tomto prípade logo RS iba na označenie stupňa výbavy.
Rovnako je na tom aj náš modrý Kodiaq. Samo o sebe sa jedná o vynikajúce auto, ktoré vám pomôže vysporiadať sa s nástrahami bežného života ľavou zadnou.
Potrebujete odviezť sedem osôb? Žiadny problém.
Potrebujete presťahovať alebo zariadiť nanovo byt? Žiadny problém.
Potrebujete po diaľnici cestovať konštantných 200? Žiadny problém.
Boli ste pozvaný na chatu, kde nevedie spevnená cesta? Žiadny problém.
Chcete sa voziť v pohodlí a s nadhľadom? Žiadny problém.
Chcete mať atraktívne vyzerajúce auto? Žiadny problém.
Potrebujete bezpečne obehnúť naraz viac ako jedno auto? Žiadny problém.
Chcete jazdiť za 6 na stovku? Keď máte dosť času, žiadny problém.
Nechce sa vám zakaždým skladať detský kočík? Žiadny problém.
Takto môžem pokračovať ešte veľmi veľmi dlho a mohlo by sa zdať, že neexistuje univerzálnejšie auto. To však platí až pokiaľ sa nedostaneme na otázku: Chcete sa za volantom zabaviť?
V tom momente nastane ticho. Rovnako ako ja prídete na to, že na zábavu máte jednoducho to nesprávne auto a všetky tie logá RS sú iba autu škodiace divadlo. Prečo? Lebo aj keď vám to budú niektorí vehementne tvrdiť, fyziku neoj*bete. Bodka.
Ale čo s tým, keď vo všetkom ostatnom je tento modručký Kodiaq taký dobrý? Ja osobne som na vyriešenie tohto problému potreboval nožnice a rolku maskovacej pásky. Následne som nastrihanými kúskami tejto pásky prelepil všetkých 8 emblémov RS, ktoré boli na aute. Celá táto operácia mi zabrala síce 5 minút, ale výsledok stojí za to.
Predo mnou zrazu stojí asi tá najlepšia Škoda súčasnosti, ktorá vám dá neskutočne veľa chleba. Akurát, že bez hier, ktoré hľadajte radšej inde.