Popri klasickom Karoqu, jednom z najobľúbenejších menších SUV na Slovensku, si Škoda v minulom roku pripravila pre zákazníkov aj dva deriváty, ktoré mieria na dve rôzne cieľové skupiny. Jedným z nich je agresívne vyzerajúci Sportline v červenej farbe s dvojlitrovým turbobenzínom s výkonom 190 koní, druhý je jeho opak – naftový Scout do terénu (v našom prípade) s motorom 2.0 TDi a výkonom 150 koní. Aj napriek tomu, že dvojica testovaných Karoqov má veľa odlišností, v skutočnosti ide o podobné autá.
Začnime variantom Sportline. V redakcii sme sa zhodli, že ide o také polovičaté RS-ko, určite atraktívnejšie než väčší a ťažší brat Kodiaq RS. Dvojlitrové TSI-čko dokáže rozhýbať toto nie ťažké menšie SUV na stovku relatívne rýchlo. Stodevädesiat koní predsa nie je málo, krútiaci moment 320 Nm tiež dokáže konkurovať rýchlejším hatchbackom. V spojení so sedemstupňovým DSG-čkom, pohonom 4×4 a dobre tvarovanými sedadlami dáva pocit, že ide o naozaj športové SUV-čko. A aby toho nebolo málo, Škoda dokresluje zvuk Karoqu Sportline umelým zvukom motora, ktorý pripomína závodné autá. Našťastie sa táto fíčura však dá vypnúť v jazdnom režime Individual.
Zelený Scout je zasa určený tým, ktorí radi preliezajú terén a zdolávajú trasy mimo spevnených ciest. Dvojlitrové TDI-čko disponuje výkonom 150 koní a krútiacim momentom 340 Nm. Aj tu nájdete automatickú sedemstupňovú prevodovku DSG a pohon všetkých štyroch kolies. Scout je však na rozdiel od Sportlinu lenivší a má (logicky) inak nastavený podvozok (mäkší, húpavejší). Čo mi na Scoute najviac vadilo bola turbodiera a pocit, že auto oproti Sportlinu skrátka nejde, napriek tomu, že sa tiež dokáže rozkotúľať pokojne aj na dvestovku. Môj pocit potvrdzujú aj výrobcom uvádzané čísla, ktoré hovoria, že Sportline sa rozbehne z nuly na sto o 1,9 sekundy rýchlejšie (7,0 s vs. 8,9 s).
Okrem rozdielov pod kapotou a v exteriéri, ktoré si všimnete z nášho fotosetu, sa autá líšia, samozrejme, aj v interiéri. Zatiaľ čo Sportline vsádza na športové sedačky, športový sploštený volant a čierny interiér s imitáciou karbónu, Scout spoznáte podľa prírodnejších farieb. Sedadlá sú tvarované pre komfortnejšiu jazdu, obloženie imituje drevo, volant je klasický kruhový a Škoda tiež pridala hnedé detaily na sedalá s vyšitým názvom Scout. Inak majú obe autá približne podobnú výbavu, zahŕňajúcu digitálny Virtual Cockpit bez možnosti duplikovať zobraznie mapy na oboch displejoch, multifunkčný kožený volant, vyhrievanie volantu a sedadiel, odkladací priestor s podporou bezdrôtového nabíjania mobilných telefónov a množstvo Simply Clever riešení.
Oba varianty Karoqu disponovali pohonom všetkých štyroch kolies, a teda aj jazdným režimom Off-Road. Karoqu Scout však v teréne pomáha navyše šedé oplastovanie dôležitých častí, ktoré by sa pri brodení terénom mohli poškodiť. Pri záťažovom teste v lese si však obe autá so stúpaním na hrádzu, jazdou po piesku či túlaním sa po tenkých lesných cestách poradili rovnako. Aj svetlá výška je u oboch modelov rovnaká, činí 183 mm.
Rozdiel teda je najmä v bodykite. Záleží, či sa chcete cítiť športovo a jazdiť skôr dynamicky s tým, že po osadení správnych pneumatík zvládnete aj nástrahy off roadu, alebo chcete Scout, ktorý už na prvý pohľad pôsobí, že toho dokáže viac, i keď prakticky ide iba o pocit. Sportline totiž nie je v ničom horší, než spomínaný Scout. Druhou voľbou bude motorizácia, ktorá spraví skutočný rozdiel. Osobne by som volil kultivovanejší benzín, so spotrebou to totiž počas testovacieho týždňa nebol až taký markantný rozdiel.