TEST Škoda KAMIQ Monte Carlo 1.0 TSI – „Monte Carlo, tak to je… nádhera“

Škodu Kamiq sme tu pred časom mali v rámci výročnej edície 30. rokov značky na našom trhu. Spolu s Fabiou a Scalou išlo o rozumne, výbavovo i cenovo poskladané verzie, ktoré majú aj v dnešnej dobe ponúknuť praktické auto za dostupnú cenu. V prípade, že väčšie SUV ako najmenší Kamiq nepotrebujete a nerobí vám problém pri cene 25 tisíc len začínať, Škoda pohotovo vytiahne z rukáva výbavu Monte Carlo. A to je z Kamiqu hneď iný „človek“. Trojramenný a vyhrievaný kožený volant, parádne anatomické sedadlá, panoramatická strecha, zadná parkovacia kamera. To všetko v základe. Ako to už býva zvykom, importérske auto zväčša nebýva v základe a tak na našom svietila cenovka 30 tisíc a nad rámec základu sa pýšilo adaptívnym tempomatom, vyhrievaným čelným sklom, elektrickým otváraním piatych dverí, virtuálnym kokpitom, 9,2-palcovým stredovým displejom s navigačným systémom Amundsen, Velvet Red metalízou, 18-palcovými diskami a prevodovkou DSG. Nie je to zrovna málo, tých 30 -tisíc, no takto vybavený Kamiq si už nejaký ten pohľad vyslúži. Najmä vo výraznej červenej farbe, vhodne doplnenej o čierne detaily. Každopádne, spokojný s ním by ste mali byť v prvom rade vy ako majiteľ, tak sa pozrime, čo za dané peniaze dostanete.

Tak v prvom rade vzhľad. Už na prvý pohľad dáva Kamiq Monte Carlo poznať, že pred vami nestojí žiadne anonymné služobné auto. A rovnako je to aj v interiéri. Základ je klasická Škoda. To znamená dostatok priestoru (plus 400 litrov pre batožinu), kvalitne zmontovaná, ergonomicky takmer bezchybná a s viacerými praktickými Simply Clever riešeniami a nápadmi. Monte Carlo ale praktickú a funkčnú stránku okoreňuje aj športovejšou náladou vďaka tmavému stropu a predným anatomickým sedadlám s integrovanými hlavovými opierkami. Tie si mimochodom zaslúžia chválu nielen kvôli vzhľadu a opore, ale i pohodliu aj na dlhé vzdialenosti. A aj volant je príjemným spestrením nie len na pohľad, ale aj v rukách vodiča. V tomto prípade sme ním dirigovali komorné duo, motor 1.0 TSI v kombinácii so 7-stupňovou prevodovkou DSG. A to znamená poháňať cez dve spojky 110 konských síl a 200 Nm. Ide pritom o akýsi stred v ponuke a v drvivej väčšine situácii to bude stačiť. V ponuke je v kombinácii s 5-stupňovým manuálom aj verzia trojvalca s výkonom 95 k a 175 Nm, tú však prenechajte flotilovým parkom. Monte Carlo si zaslúži viac. 

Silnejší z dvojice verzii motora 1.0 TSI vie byť na bežné jazdenie dostatočne kultivovaným i výkonným spoločníkom. Jeho dynamika je na bežné jazdenie po meste a v legálnych rýchlostiach aj na diaľnici plne postačujúca. A poteší aj dojazd viac ako 700 km na jednu nádrž. Na okreskách sa spotreba litrového Kamiqu pohybuje v rozmedzí 5,5 až 6 litrov, na diaľnici si vezme približne o liter viac. Že sa už musí trojvalcových 110 koní snažiť odhalia až väčšie stúpania alebo vyššie diaľničné rýchlosti, kde sa už pri predbiehaní motor začne zadýchavať. Pri náhlej potrebe väčšieho zrýchlenia to však bude v prvom rade prevodovka, na ktorú sa bude musieť trocha počkať. Pri bežnej jazde s ňou problém nie je a neprekáža ani jej držanie sa nízkych otáčok aj hlboko pod 2000 otáčkami. Aby sa z nich však motor svižnejšie zobral, vyžaduje si to neprimerane výrazné stlačenie pedálu plynu, inak sú reakcie prevodovky letargické. Na druhej strane za komfort, ktorý ponúka v zapchatých mestách a kolónach jej to odpustíte. Ak by ste však váhali, či vám automat treba, je zaujímavé sa zamyslieť nad cenovkou 25.760 eur. Presne toľko, čo je dokonca o 20 eur menej ako základ nami testovanej verzie trojvalca s prevodovkou DSG, stojí vo verzii Monte Carlo Kamiq so štvorvalcovým motorom 1.5 TSI s manuálom. A ten má oproti trojvalcu navrch 40 koní a 50 Nm, čo sa odzrkadľuje aj na výkonoch. Na stovke je o dve sekundy rýchlejšie (10 s vs. 8 s) a maximálna rýchlosť 220 km/h je tiež vyššia o citeľných, aj keď možno zbytočných 20 km/h.  

A zamyslel by som sa aj v prípade príplatkových osemnástok. Síce výzor auta dopĺňajú ideálne a na dobrom asfalte s nimi podvozok funguje skvele, až také ideálne to už nebude pri jazdení po rozbitých a hrboľatých cestách v meste (a minimálne v Nitre je asfalt naozaj na veľa úsekoch katastrofický). V tomto smere budú základné sedemnástky komfortnejšou a pragmatickejšou voľbou (a možno som už len starý, ktovie). 

Tak či tak, Škoda Kamiq je aj s trojvalcom jedným z najlepších crossoverov vo svojej triede s dospelým prejavom na ceste, kvalitným interiérom a dostatkom priestoru aj na základné povinnosti menšej rodiny. A výbava Monte Carlo ho odlišuje od bežnej konfekcie a úspešne ho vytiahne do pozornosti v záplave ostatných spolupútnikov na cestách. 

Mohlo by sa vám páčiť