TEST Škoda Kamiq 1.0 TSI – Univerzálny vojak?
- Od Michal
Najmenšie SUV a zároveň najnovší prírastok do rodiny. To je nová Škoda Kamiq, ktorá je ešte lacnejšia a menšia než obľúbený Karoq. Kamiq svojim príchodom skompletizoval koncernovú trojicu s logom šípu na kapote, a tak už aj Škoda môže konkurovať svojim triom Volkswagenu a Seatu. Vyberať si tak môžeme z veľkého SUV (Kodiaq/Tarraco/Tiguan), menšieho SUV (Karoq/Ateca/T-Roc) a crossoveru (Kamiq/Arona/T-Cross). Základ receptu je teda vždy rovnaký, líši sa len finálna podoba.
To znamená, že budete mať celkom jasný obraz o tom, čo čakať od Kamiqu, než doňho vôbec nastúpite. Auto pritom (minimálne v tejto výbave) nesklame, no ani výrazne nenadchne. Zvnútra je to proste taká klasická Škoda, ktorá má všetko tam, kde má máť. Proste, zlatý štandard, čo zákonite nemusí byť zlé, pretože každý máme svojim spôsobom radi dve veci – A.) svoje stereotypy a – B.) keď veci fungujú tak, ako majú.
Až druhý pohľad či prvé dni v aute vám potvrdia dobrú kúpu. Môžu to byť napríklad Simply Clever riešenia, ktoré potešia pri každodennom používaní auta. Už legendárna krikľavá integrovaná škrabka na ľad vo viečku nádrže so zabudovaným meračom dezénu, novinka v podobe gumeného lievika na nádobe kvapaliny ostrekovača či rôzne šikovné vrecká alebo organizátory odkladacieho priestoru, to je to, čo v iných autách nenájdete.
Alebo to môže byť priestrannosť, ktorou sa Škoda tak rada pýši. Tento fakt jej ale nemôžem zobrať, pretože dnu si pohodlne sadnú štyria dospelí ľudia. A možno aj piati, ale to už je na dlhodobú jazdu nedôstojné aj vo väčších modeloch. Pri pohľade do interiéru aj obyčajnej verzie poteší fakt, že sa popri veľkých displejoch v Škode stále rozhodli použiť analógové ovládacie prvky na to najdôležitejšie – klimatizáciu a infotainment.
Motoricky ponúkne Kamiq dostatočný výber pre svoju cieľovku. Vybrať si môžete z dvoch výkonových verzí litrového trojvalca 1.0 TSI (70 alebo 85 kW), štvorvalca 1.5 TSI s výkonom 110 kW alebo z naftovej 1.6 TDI naladenej na 85 kW. Benzínový štvorvalec bude jasnou voľbou pre dynamicky žijúcich ľudí, zatiaľ čo nafťáčik bude voliť zrejme staršia generácia šoférov. Trojvalce sú zlatou strednou cestou pre firmy a každodenných mestských šoférov, ktorí hľadajú niečo úsporné a zároveň s akou-takou dynamikou. Náš testovaný Kamiq bol osadený najslabšou motorizáciou 1.0 TSI 70 kW a spriahnutý s päťstupňovým manuálom. Táto základná kombinácia postačí na jazdu v meste, kde auto netreba často hrotiť do dynamickej jazdy. Na diaľničné dochádzanie by som už ale volil radšej 85 kW variant, ktorý ponúkne aj vyšší krútiaci moment a svižnejšiu dynamiku nielen pri rozbiehaní, ale aj pri predbiehaní a zaraďovaní sa (tzv. 80 – 120 km/h zrýchlenie). Základný, sedemdesiat-kilowattový motor vynahradzuje svoju lenivosť aspoň pozitívnou spotrebou, ktorá sa reálne pohybuje v rozmedzí od 5 do 6 litrov na sto kilometrov.
Jazdne je Kamiq naladený taktiež univerzálne. Opäť zdôrazním, že toto zákonite nemusí byť nevýhoda. Ak hľadáte technické auto s presnými odozvami, nekúpite si predsa mestský crossover, nie? Naopak, ak chcem jazdiť po meste, nechcem riešiť uhýbanie sa každému výmoľu a výšku obrubníka, na ktorý sa chystám vyjsť. Kamiq ma v tomto pozitívne prekvapil. Je mimoriadne komfortný a nenakláňa sa toľko, ako veľké SUV-čka na bežných podvozkoch. Dovolím si tvrdiť, že dokonca ten bežný, je lepší ako príplatkový, ktorý vám síce dovolí hrať sa s nastaveniami, no v konečnom dôsledku to bude váš chrbát, ktorý bude trpieť o trošku viac. Investujte preto ušetrené stovky eur radšej do niečoho užitočnejšieho, pretože tu séria naozaj postačí.
Napríklad, do virtuálneho kokpitu, asistentov, vyššej výbavy, dizajnových prvkov alebo komfortných funkcií, ktoré Kamiq prebral z vyšších modelových radov.
Nový Kamiq začína na 14 990 eurách, pričom ten náš testovaný bol blízko základnej verzie. Mohol by som sa začať sťažovať, že novinku zahrali v Čechách na istotu, a že neprináša okrem predných svetiel prakticky nič nové, no to by som urazil toto dobré auto. Nie je to síce Yeti, ktorého toľko ľudí kvôli jeho praktickosti zbožňovalo, no je to dôstojný nástupca, ktorý zvládne takmer toľko isto, no ešte v kompaktnejšom tele. A to poteší, pretože v meste sa každý centimeter ráta.