To si snáď robíte prdel? No, možno titulok vyvoláva emócie, ale to je tak vždy pri Škodovke. Existujú len dva tábory – tí, čo ju milujú a tí, čo ju neznášajú. Zhrnuté a podčiarknuté, je to veľký paradox. Automobilka, ktorá trpí absenciou emócie pri svojich modeloch, vyvoláva na Slovensku najväčšie emočné výlevy. A tak som sa jeden rozhodol prihodiť do ohňa…
Testované litrové Monte Carlo je tou najlepšou Fábiou, akú som kedy šoféroval. Bodka. Zarytí fanúšikovia starej dízlovej RS-ky či benzínovej jedna-štvorky možno budú oponovať, že boli tu už aj lepšie verzie, ale ja si to nemyslím. Tejto tu totiž niechýba nič podstatné. Vysvetlím.
Je malá, ale zároveň rozmerná. Simply Clever, to je motto Škodovky pri navrhovaní nových modelov. Fejsliftovaná Fabča ide v rovnakých šlapajách a preto dostanete zasa raz jedno malé-veľké auto. Zvonka kompaktné, ktoré zaparkujete kdekoľvek v meste, zvnútra relatívne rozmerné, s dostatkom miesta pre štyri osoby a ich príručnú batožinu. Treba viac? Myslím si, že nie.
Je štýlová. O tom nebudeme diskutovať. Škoda už nie je tou nudnou automobilkou, ktorá nevzdbudzovala žiadne vášne. Toto žezlo pomaly preberá materský Volkswagen. Vo verzii Monte Carlo Fabia špeciálne vynikne. V našom prípade červený lak s čiernymi doplnkami, kadejaké lištičky a difúzoríky či sedemnásťpalcové kolesá (s opciou priplatenia 18-palcových) z nej robia niečo, čo vytrhne šoféra z letargie. Počas testovacieho týždňa sa nejedna hlava otočila za mojim Monte Carlom, ktorým som si brázdil prevažne diaľnice. Tá červená tomu auta skrátka pristane!
Nie je to však len o exteriéri. Nakuknite dnu a zbadáte super-komforné športovo tvarované sedačky, ktoré v Škodovke tiež ošmahli červenými prvkami, vďaka čomu interiér pôsobí oveľa viac sviežo. Nebojím sa povedať, že Fabia je aj technologicky slušne vybavená. Dotykový infotainment displej ponúka CarPlay a Android Auto v prípade, že by vám predinštalovaný systém nesedel. Nechýba možnosť dovybaviť auto kadejakými senzormi, bezkľúčovým štartovaním a otváraním, kamerami, radarmi a asistentami či vyhrievaním sedačiek. My sme mali takú mierne ochudobnenú verziu s manuálom a bez výhrevu predných sedadiel, ale stačí si v konfigurátore zaškrtať príslušné položky a Fabča môže hravo konkurovať väčším hatchbackom.
Litráčik je svižný. Že čo?! No hej! Litrový trojvalec síce trpí typickými neduhmi, ako sú vibrácie či vrnivý až dunivý zvuk, ale inak si ho nemôžem vynachváliť. Osemdesiatpäť kilowattov, čiže 110 koní stačí na to, aby ste lietali ako šarkan v búrke a zároveň nemali cibuľovú peňaženku. Na moje prekvapenie som na jednu nádrž (a že som sa s Fabiou nemaznal) prešiel niečo vyše 550 km, kým mi auto oznámilo, že je hladné.
Fabiu Monte Carlo som si proste obľúbil. Je to skutočne dobré auto na každý deň, ktoré dokáže byť vďaka príplatkovej výbave tou najlepšou Fabiou, ktorú kedy Škoda vyrobila. A hoci poriadne „naložená“ Fabia dokáže riadne prevetrať peňaženku, nakoniec vás presvedčí, že to bola dobrá kúpa. Z rozumu, aj zo srdca. Toto kedysi čisto „rozumné“ auto sa generačnou obmenou stáva zároveň aj autom s emóciami. V mojom prípade pozitívnymi.