TEST ŠKODA Citigo iV – Nemá konkurenta

Keď pršalo mrholilo, žabiatko sa narodilo. Žabiatko ver, silné ani buk, otvorilo sivé očká, skríklo: “Mama, kŕk!”. A mamička, žabka milá, veľmi sa mu potešila. Zavolala zakrátko: “Poďte, žabky, babky, tetky, poďteže k nám na posiedky, máme malé žabiatko!”. Hneď sa zbehli žabky-babky, znášajú mu nové hábky, košieľočky, čepčeky a periny, i kolísku z trstiny. Dokola si posadali, žabiatku sa radovali – v celej šírej močarine, nie je také krásne, milé žiadne iné!

Veru tak, milé deti, v celej šírej močarine (na Slovensku), nie je také krásne, milé a lacné, žiadne iné. Toto žabiatko od Škodovky totiž prišlo na trh s cenovkou dvadsať tisíc európskych dukátov, čo rozhodne vo svojej triede nemá žiadnu konkurenciu. Ak k tomu prirátame dotáciu a odpočet DPH, svoj prvý elektromobil ste mohli mať za cenu, ktorú, zrejme dlhú dobu, nepodlezie nikto iný.

Čo teda sudičky nadelili tomuto žabiatku? Baterku o kapacite 36 kWh, dojazd 253 kilometrov či motor s výkonom 61 kW a krútiacim momentom 210 Nm. Stačí? Nestačí? Podľa mňa bohate áno, pretože s elektrickým Citigom som dokázal žiť každodenný život bez výrazných obmedzení – cesta zo Šale do Bratislavy, vybavovačky po meste, odskočiť si za hranice na nákup a šup naspäť domov – po diaľnici alebo okreskách, baterka stačila tak akurát. Takže na denné dochádzanie či rozvoz malých parchantov po meste je toto auto ideálne. Vďaka režimu “B”, teda brzdeniu motorom (vyšší level rekuperácie) si aj čo to v meste dobijete pozvolným dojazdom k semafóru či častým brzdením v kolónach.

Okrem toho Citigo ponúkne aj ako-takú technologickú výbavu. Nechýba systém udržiavania v jazdnom pruhu, Front assist či vyhrievanie sedadiel. Malý displej rádia sprvu môže sklamať, no postačí na základné zobrazenie a nastavenie funkcií, chýbajúci infotainment supluje displej mobilu v držiaku, ktorý vďaka aplikácii dokáže zobraziť informácie o aute, mapu navigácie, atď. Vďaka vzdialenému prístupu dokonca v appke vidíte aký auto ponúka dojazd, stav batérie a či je auto zamknuté a okná sú vytiahnuté. Šikovné.

Mimo to je to bežné Citigo, ktoré poznáme už roky, teda so všetkým pozitívnym i negatívnym. Medzi to pozitívne patrí mäkký podvozok aj napriek krátkemu rázvoru a baterkám, miniatúrne rozmery perfektné do mesta a štvorica dverí, ktoré využijete pri rozvoze deciek či na manévrovanie s nákupom, ktorý presahuje batožinových 250 litrov (napríklad duo elektrických kolobežiek alebo skladací bicykel).

Na nízkej obstarávacej cene žabiatka sa však podpísala kvalita vyhotovenia. Vo výbave Ambition sa stále nachádzajú tyčky na ručné nastavenia zrkadiel (no, ale koľkokrát si ich nastavujete?), tapacíry, ktoré neprekrývajú celé dvere či obsah kufra, márne by ste tu tiež hľadali prvky vyššej výbavy, ktorú ste si mohli priobjednať v susedných Čechách (napr. vyhrievané čelné sklo, hodnotnejší interiér, elektrické ovládanie a vyhrievanie zrkadiel, apod.).

Mimo to ale nemám čo prvému čisto elektrickému autu od Škody vyčítať. Jasné, nalejme si čistého – je to narýchlo zbastlený klon VW e-Up, ale stále je to najlepší lacný elektromobil, ktorý si môžete kúpiť. Dojazd je rozumný, výkon je schopný, auto dokáže stíhať aj diaľničné tempo (maximum je 140 km/h), batéria sa dá nabíjať v meste rýchlonabíjačkou, komfortné funkcie sú prítomné. Takže čo viac? Mne tu osobne nič výrazne nechýbalo. Aj napriek tomu, že Citigo iV bola len taká rýchla strela do sveta elektromobilov, osobne si ho viem predstaviť na každodenné používanie – pre veľké firmy a ich zamestnancov, mestských kuriérov, roznášačov jedál, prímestských dochádzačov, či na vybavovanie nákupov.

Mohlo by sa vám páčiť