TEST Seat Ateca FR 2,0 TSI 190 4Drive DSG – Otcova rola
- Od Lukáš
Nebojte sa, žiadne ponáranie sa do literatúry. To by chýbal v titulku jeden mäkčeň. Akurát že sa pozrieme na dve roly, ktoré môže otec, hlava rodiny, zohrávať pri výbere tej správnej Atecy pre potreby rodiny i jeho (ne)jazdeckého naturelu.
Seat Ateca je tu s nami už niekoľko rokov a hoci ide o kompaktné SUV, nerobí mu problém poskytnúť dostatok priestoru aj rodinným potrebám. Po tejto stránke ju preklepol Laco, hlava početnej rodiny, v teste s motorom 1,5 TSI, manuálom a pohonom predných kolies. Pre väčšinu okolností to naozaj môže byť zlatý stred. Vzhľadom, priestorom, dynamikou i jazdnými vlastnosťami solídna voľba a navyše, za niečo cez 26 tisíc eur aj cenovo zaujímavá. Čo ak je však otec, hlava rodiny, trocha tvrdohlavý zástanca dynamiky aj s plne naloženým autom a ani na nedeľný výlet s rodinou mu nestačí niečo všedné? Nie, nemusí automaticky navštíviť dílera Cupry, odpoveď má ešte stále aj Seat. Ateca FR 2,0 TSI 190 4Drive 7-DSG, ako znie jej celé meno aj s titulmi, má ambíciu uspokojiť nielen rodinné, ale aj jazdecké potreby jej majiteľa.
A v správnej farbe dokáže vzbudiť aj nejaký ten obdiv ulice a susedov. Vo výbave FR má pozmenenú prednú masku, výraznejšie nárazníky i lemy blatníkov a prúdenie vzduchu nad zadným oknom usmerňuje o čosi rozmernejšie krídlo. Celkovú vizáž ešte vhodne podčiarkla príplatková, červená metalíza Velvet (1009 €) a tmavé, zliatinové devätnástky Exclusive (808 €). A väčší šmrnc má aj interiér s prednými sedadlami s výraznejším bočným vedením, ladený do tmava s kontrastným, červeným prešívaním na sedadlách i volante. Chválim tiež použité materiály i ergonómiu. V Atece sa zorientujete naozaj rýchlo a ovládanie jednotlivých funkcií vám príde logické a povedomé.
Tá podstatná zmena oproti Lacom testovanej Atece je však okrem vzhľadu aj pohon. Ako sa na poriadne SUV patrí, mala Ateca FR nielen pohon všetkých štyroch kolies 4Drive, ktorý príde vhod pri návštevách lyžiarskych stredísk, ale aj 7-stupňovú DSG prevodovku, ktorá naopak poteší v preplnených mestách. A štvorica benzínom plnených valcov má o pol litra väčší objem. A z toho pramení aj náskok 40 konských síl. Povedzme si pravdu, dvojliter v Atece FR so svojimi 190 k a 320 Nm nie je tak výbušným motorom, ktorý môžeme poznať zo športovejších modelov koncernu VW, no dáva autu dostatočnú dynamiku na to, aby sa mohlo pýšiť športovejším charakterom. S 1600 kg vážiacou Atecou si poradí v akejkoľvek situácii veľmi svižným spôsobom. Určitý obraz o tom dáva aj udávané zrýchlenie na stovku za 7,1 s a maximálka 214 km/h.
Navyše so štvorkolkou nebude mať problém ani s trakciou a extra výkon navyše prenesie aj na klzkom povrchu. A nie je to len o motore. Atecu FR robí veľmi príjemným jazdeckým autom aj naladenie podvozku. Spoza volantu pôsobí auto ľahkým dojmom, ochotne mení smer a vrhá sa do zákrut bez väčších náznakov nedotáčavosti. A príkladne pri tom kontroluje pohyby karosérie. Na druhej strane vie byť stále dostatočne komfortné aj vďaka adaptívnym tlmičom, aj keď tu sa musím trocha pozastaviť pri výbere kolies. Príplatkové devätnástky obuté do pneumatík s rozmerom 245/40 R19 síce ideálne dopĺňajú vzhľad auta, no na väčších nerovnostiach sa už vedia ozvať a trocha znepríjemniť celkový pocit z inak výborne pracujúceho podvozku. Našťastie, Seat dáva v tomto smere možnosť voľby a tak nie je problém auto objednať aj na menších osemnástkach.
A koľko to teda bude stáť, odlíšiť sa od davu a mať pod pravou nohou viac dynamiky? Začnime spotrebou. Dvojliter so štvorkolkou si vypýta pri bežnej, kombinovanej jazde v priemere okolo 8 litrov. Pri troche snahy sa dá dostať aj na 7, to si však rovno môžete kúpiť motor 1,5 TSI. Extra dynamika dvojlitra, trakcia štvorkolky a pohodlie dvojspojkovej prevodovky však podľa mňa za vyššiu spotrebu stoja. A čo sa týka ceny samotnej, verzia FR s motorom 2,0 TSI začína na cene 34 870 €. Príplatková farba, kolesá, balík FR Plus, adaptívny podvozok alebo navigačný systém s 9,2 palcovým displejom vyženú cenu na 40 849 €. To však v dnešnej dobe nie je zlé za takto výkonné a plne vybavené SUV. Priestorom a praktickosťou plnohodnotne obslúži potreby rodiny a dynamikou motora a chovaním podvozku zas v rámci triedy odmení aj benzínovejšiu hlavu rodiny.