TEST Renault Twingo GT – Hot Wheels

Twingo GT? To je ozaj gé-téčko? …Malé mestské auto, ktoré pozná každý, kto si už raz objednal pizzu, vzbudzovalo strašne veľa záujmu. Celý týždeň som donekonečna odpovedal na otázky o komforte, pohone, motore, koňoch, či o tom, ako sa otáča okolo svojej osi. Twingo GT je auto, ktoré vyvolalo doposiaľ najviac zvedavých otázok môjho bezprostredného profesionálneho i laického okolia.

Áno, motor je vzadu. Áno, presne tu za zadným nárazníkom. Áno, zmestil sa. Nie, je to trojvalec. Stodesať koní. Hej, s turbom. Hej, ide to. Nie, nedriftuje to. Nie, nie je to ako stará deväťstojedenástka.“ – toto som sa naučil za týždeň odrapkať automaticky. Ľudia si totiž mylne myslia, že ak je motor uložený vzadu, pričom poháňaná je zadná náprava, Twingo bude driftovať a lietať ako bavorák na polnočnom sobotnom zraze pri Tescu. Nie, štvorcový pôdorys auta s mikroprevismi ho skôr predurčuje na nedotáčavú jazdu, než tú pretáčavú. Predsa len, GT-čko vychádza z mestskej verzie, ktorá je určená šoférom bez driftérskych schopností. Renault totiž nechce poslať svojich zákazníkov pri prvom daždi cez obrubník na najbližší chodník. A aby toho nebolo málo, Francúzski majstri pridali nevypínateľný systém kontroly trakcie. So šmýkaním si teda budete musieť počkať na zimné mesiace alebo to skúsiť efektne na nespevnenom povrchu.

Napriek tomu, že obyčajné Twingo je v tej kategórii, ktorú veľmi nemusím – teda medzi mestskými autami s obvykle katastrofickým výkonom a nulovými jazdnými vlastnosťami, GT-čko, ktoré si do parády zobrali v Renault Sport, ma neskutočne bavilo. To auto som si doslova zamiloval. Bola to iracionálna láska k stroju, ktorý vás napriek množstvu kompromisov núti stále sa usmievať. Pokúsim sa vysvetliť prečo…

1.) Dizajn

Nemusí sa vám páčiť. Má prapodivné tvary a svojou veľkosťou pripomína autíčka zo série Hot Wheels. Twingo GT na prvý pohľad vyzerá ako „1:2 model“ skutočného hot hatchu. Je až vtipne malý. Ale ja malé autá milujem, pretože zväčša sa vozím aj tak iba sám. Spredu veľké a milé „kukačky“ dopĺňa štýlový voliteľný polep, ktorý sa tiahne po celej dĺžke auta. Dáva mu šmrnc a taký ten športový nádych. Zadok je však úplne o niečom inom. Malý náduch pre chladenie turba, sklenený kryt batožinového priestoru a ten výfuk! Tieto tri prvky som si okamžite zamiloval. Z Twinga GT robia štýlové supermini, ktoré ťažko niekto nazve škaredým.

2.) Jazda

Jazda ja vtipom sama o sebe. Stodesať koní z 0,9-litrového trojvalca a krútiaci moment 170 Nm v tomto krpcovi s hmotnosťou okolo jednej tony vás bude stále baviť. Hrubý zvuk trojvalca znie ako keď malý Yorkshire prestane radostne triasť chvostom, zatne zuby, dá sa do bojovej pozície a začne agresívne vrčať. Navyše, keď sa všetok ten zvuk kumuluje kdesi vzadu za vami, máte z toho akosi automaticky úsmev na tvári. Pripomína to tie staré dobré časy. Navyše, 110 koní nie je vôbec málo, berúc v úvahu, že prvý hot hatch – Golf GTi – mal podobný výkon.

Twingo GT nie je žiaden šprintér a o športovej jazde sa tu nebudeme vôbec baviť, ale je dostatočne svižný na to, aby ste sa nebáli s ním ísť na diaľnicu či hore kopcom. Na pole position zabudnite, i keď nehovorím, že švihnúť si to horským priechodom nebude sranda, najmä ak žijete filozofiou, že aj cesta je cieľ. Ja som si GT-čko vyskúšal na slovinskom Mangarte a verte-neverte, užil som si to dosť, a to aj napriek faktu, že viac než 50-60 km/h rýchlosť som neprekročil. Síce v kategórii supermini by som možno, teraz hľadiac iba na jazdné vlastnosti, volil možno skôr konkurenta, Twingo poteší uložením motora vzadu, a teda aj skvelým vyberaním zákrut. Renault Sport podvozok auto drží pri zemi, v serpentínach ho zbytočne nenakláňa, no vadila mi tupá odozva riadenia. Celé to bolo také mestské – preposilované. Hodil by sa volič jazdných režimov, niečo ako R.S. Drive z Meganu GT.

3.) Otáčanie sa

Niekto môže ohurovať výkonom, niekto parádnym bodykitom, iní zasa agresívnym zvukom z výfuku. Vy s vašim Twingom GT spustíte všetky sánky dolu, ak sa začnete točiť o 360 stupňov. Polomer otáčania je síce 8,75 metra, ale vo vnútri auta to pôsobí tak, ako keby ste sa točili okolo svojej vlastnej osi. Vďaka koncepcii motor a pohon vzadu som spiatočku takmer ani neradil. S Twingom sa dalo otočiť prakticky kdekoľvek. A takmer vždy som z toho bol unesený…

4.) Výbava

Mestské autá zvyčajne nemajú nič extra vo výbave. Obyčajne slúžia na hltanie pár kilometrových trás, takže vás v interiéri čaká okrem 35 záslepiek jedno tlačidlo označené ako A/C. Twingo GT na môj vkus priam preteká výbavou. Testovačka mala automatickú prevodovku, vyhrievané sedadlá, navigáciu, systém R-LINK, Bluetooth, USB, tempomat, systém upozornenia na vybočenie z pruhu, parkovaciu kameru a kopec ďalších vecí. Treba niečo ďalšie? Podľa mňa nie… Vlastne, ja by som si priplatil ešte za plátenú strechu, tá by Twingu GT (najmä v letných mesiacoch) sadla ako riť na šerbeľ.

5.) Úložný priestor

S GT-čkom som počas testovania šiel na predĺžený víkend do Slovinska. Zobral som manželku a vyrazili sme na trojdňový výlet. Samozrejme, ešte predtým som sa napočúval tak zo tisíc otázok či som blázon, prečo najmenším autom aké existuje a kde sa zbalíme. Aj pre toto som si Twingo zamiloval. Okrem maličkého kufra, ktorý sa nachádza nad motorovým priestorom a zhltne tak dva príručné kufre a nejakú tú tašku, si veci môžete nahádzať – ako inak – na zadné sedadlá. A aby toho nebolo málo, v Renaulte mysleli aj na to – čo keby ste náhodou chceli zobrať ďalších dvoch dobrovoľníkov. Jasné, úložný priestor vymysleli aj pod zadnou lavicou. Dutý priestor nemá veľký nakladací otvor, ale nejakú tú skladaciu kolobežku, drobnosti z Ikei či ďalšie tašky tam bez problémov odložíte. Inžinieri v Škode, ktorí vymysleli Simply Clever riešenia, by sa týmto mohli pokojne inšpirovať.

Nestačí? Nevadí. Nehľadajte za tým žiadnu logiku. Twingo GT si choďte vyskúšať a možno sa doň iracionálne zaľúbite ako ja. Viem, že to nie je žiadny športovec. Viem, že od neho nemôžem očakávať nejaké extra výkony. A viem tiež, že v tejto triede by som šiel určite radšej do Abarthu 595 (ktorý je ale o nejaké tisícky drahší, ale má aj väčší výkon a štyri valce) či možno do Volkswagenu Up GTi. Ale tiež viem, že sa mi Twingo GT ťažko vracalo. A to mám doma oveľa väčšieho súrodenca s plaketkou Renault Sport.

Mohlo by sa vám páčiť