TEST Renault Trafic SpaceClass – Schválený cirkvou

Na Slovensku to majú členovia rímskokatolíckej cirkvi pomerne ťažké. Teda, čo sa týka plánovaného rodičovstva. Cirkevný postoj k používaniu antikoncepčných prostriedkov je zásadne negatívny, čoho papierovým výsledkom by malo byť množstvo detí vo väčšine rodín na Slovensku (podľa sčítania ľudu by sme mali mať 62 % obyvateľstva v tejto skupine). V realite však majú veriaci pravidlá, ktoré sú im nekomfortné, obvykle „na háku“, prečo tomu tak je, to nech si vyrieši cirkev. Ale na druhej strane, keby ich dodržiavali, tak by automobilový trh musel vyzerať trochu inak.

Viacčlenná rodina sa musí aj niekde presúvať a model Twingo im v tomto nijak nepomôže. Musia siahnuť po väčšom kalibri. Tadá, tu prichádza na scénu spasiteľ priaznivcov sexuálnej revolúcie – Renault Trafic SpaceClass, čo je luxusnejší derivát modelu Trafic Passenger. Pôvodný Trafic je ľudovo povedané dodávka, avšak veľmi úspešná. Dokonca sa zapáčila aj iným a môže mať na prednej maske rôzne logá automobiliek, napríklad Opel, Nissan či Fiat.

V zásade si treba uvedomiť niekoľko vecí. V prvom rade je to rozmerná obluda. V testovanej verzii L2H1 má dĺžku 5 399 mm (kratšia L1H1 má 4 999 mm) a šírku so spätnými zrkadlami 2 283 mm. A ani výška nie je úplne zanedbateľná – 1 971 mm. Pri rozličných manévroch treba na tieto parametre myslieť, avšak po počiatočnej opatrnosti sa relatívne rýchlo dostaví rutinná úľava, vo svojej podstate je to obyčajné vozidlo pre vodičák skupiny B.

Neviem, či sa pri dodávkach/minibusoch vyzdvihuje dizajn, ale musím priznať, že sa mi exteriér vyslovene páčil. Sivá metalíza dodáva klasickým tvarom dodatočnú eleganciu, ktorá je vyšperkovaná zatmavenými oknami na boku a v zadnej časti. Dvojfarebné disky kolies sú asi posledným atribútom, ktorý je potrebný pri takomto type vozidla, ale v konečnom dôsledku je to takto krajšie.

Ale to najdôležitejšie sa skrýva po otvorení bočných posuvných dverí. V maximálnej konfigurácií je možné prepravovať osem osôb plus samotného vodiča – bez neho to nie je ono. A týchto konfigurácií je neúrekom vďaka modulárnemu dizajnu. Sedadlo spolujazdca môže byť jednomiestne alebo dvojmiestne. Trafic sa môže premeniť dokonca aj na pojazdný hotel s dvomi lôžkami na spanie po transformácií zadnej lavice (Pack Escapade).

Alebo na párty van. Teda samotnú párty si užije iba päť pasažierov, ktorí budú vďaka dvom otočným sedadlám v druhom rade sedieť oproti sebe (Pack Signature). Medzi nimi bude posuvný stolík, na ktorom môžu mastiť karty a popíjať nápoje s vysokým obsahom alkoholu. Každý takýto objekt je možné kadejako posúvať po koľajničkách v podlahe. Fantázií sa medze nekladú. Do objemu batožinového priestoru v základnom usporiadaní 1 800 litrov sa zmestí naozaj mnoho párty pomôcok. Tento objem je možné ďalej rozšíriť sklopením tretieho radu sedadiel na 3 400 l, alebo ich vyhodením na 4 100 l. Let the party begin.

Trafic sa dodáva iba v jednej motorizácií Energy 1,6 dCi a v dvoch výkonových verziách. Verzii 125 (číslo zároveň vyjadruje počet koní) by som sa nerád reálne venoval, táto hodnota sa mi na voz, ktorý má pohotovostnú hmotnosť v rozmedzí 1 986− 2 189 kg, zdá neadekvátna. 145-ka už je na tom lepšie, ale šesťstupňovou manuálnou prevodovkou si zakvaltujete statočne. Z nejakých mysterióznych príčin automat nie je k dispozícii.

Krútiaci moment 340 Nm dosahovaný už v otáčkach 1 500 nevyzerá na zahodenie, ale v praxi to neznamenalo, že pri 1 500 otáčkach voz vyrazil razantne dopredu. Toto sa udialo až o niečo neskôr. Problém 1.6 -ky, napriek prídomku TWIN TURBO je, že proste ten objem nemá taký veľký rozsah využiteľných otáčok, ako by mal dvojliter alebo 2,2-ka.

Jazda s týmto motorom však našťastie neznamená, že nedáte s prehľadom diaľničné stúpanie. Dáte. Sem-tam aj predbehnete víkendového vodiča na okresnej ceste. Len to chce trochu rozvahy a plánovania. A aby to skončilo happyendom, tak vám prezradím, že testovacia kombinovaná spotreba tesne pod osem je vzhľadom na túto veľkú masu uspokojivá. Po 800 kilometroch neubudlo z 80 litrovej nádrže toľko, aby mi zasvietila rezerva. Moja peňaženka bola šťastná.

Takže, keď si to všetko pekne zhrnieme, tak pre predstaviteľov cirkevnej úderky mám jasný odkaz. Na omši môžete kľudne nenápadne spropagovať Renault Trafic ako transportné riešenie pre mnohopočetné rodiny. A tým, ktorým to ešte nedošlo: „Milujte sa a množte sa.

Mohlo by sa vám páčiť