TEST Renault Talisman 1.8 TCe 225k S-Edition – Konečne ostrý
- Od Michal
Aktuálna vlajková loď francúzskej značky, ktorú približne pred rokom obohatila verzia S-Edition, sa konečne aj u nás predáva s benzínovým motorom 1.8 TCe. Ten je dobre známy predovšetkým majiteľom a fanúšikom nového modelu Renault Megane R.S. Hovoríme tu o tej istej jedna-osmičke, ktorá poháňa RS-ko, avšak s menším, no stále svižným výkonom.
Talisman sme testovali v minulosti vo vrcholovej verzii Initiale Paris, neskôr zasa jeho kombi verziu Grand Tour. Všetko dôležité bolo o aute povedané, teda ehm, napísané, už v minulosti. Obom modelom sme vytkli jednu vec, a tou je absencia poriadneho motoru. Dieselová či benzínová jedna-šestka, známa z Clia R.S., skrátka nestačila svojou dynamikou vykryť túto viac než 1 600 kilogramov vážiacu kanceláriu na kolesách. Vyšší zdvihový objem o dva deci a extra 25 benzínových koní však spravilo nápravu, o akej sa nám ani nesnívalo.
Z Talismanu, čoby lenivej, ale komfortnej limuzíny strednej triedy, sa stal solídny konkurent všetkých podobne veľkých sedanov. Motor je ladený fantasticky, dynamika mu nechýba ani v spodnom pásme, no to pravé orechové sa dostavuje až v tzv. efektívnom pásme, kedy tachometer len tak sype čísla na digitálnom ukazovateli. Sto, stodvadsať, stoštyridsať, stosedemdesiatpäť… Držíte plyn a rýchlosť nabieha nezvyčajne rýchlo. Wau, toto je úplne iný Talisman ako ten, čo som naposledy testoval!
Lenže, jedna-osmička si pýta svoju daň. Teda, aspoň v R.S.-ku. Tam mi 50-litrová nádrž vydržala do 300 kilometrov, keď som sa snažil, tak som zabehol aj ten 400 až 450-kilometrový okruh. Dvestoosemdesiatkoňová jedna-osmička je proste žrút a niečo podobné som čakal aj v prípade ťažšieho súrodenca z luxusnejších vôd. Lenže, Renault tu, zdá sa, našiel akúsi zlatú strednú cestu. Motor je svižný a spotreba nerastie hore ani keď sa naháňate meškajúc na stretnutie. Valím to stopäťdesiat po diaľnici, kľučkujem v meste a parkujem v centre mesta minútu pred začatím stretnutia. Uff, táto jazda ma bude stáť nejaké to euríčko navyše. Na môj podiv však pozerám a priemerná spotreba za cestu sa ustálila na 8,6 litra. Cestou späť hlcem 75 kilometrov podľa predpisov a vynulovaná priemerka sa na konci cesty vyšplhala na 6,4 litra. Nulujem ešte raz a volím kombinovaný štýl – trocha mesta, trocha okresky a svižná diaľničná jazda 140 km/h tempomat. Výsledok? Osem-celá-jedna. „Sakra, toto je kus dobrého benziňáku,“ mrmlem si potichu pre seba.
Čo ma však okrem motora zaujalo, je bohatý výbavový stupeň S-Edition, ktorý z Talismanu robí štýlového spoločníka. Mám rád tzv. black-on-black pakety, ktoré vytlačia z auta ešte o kúsok luxusu viac. Nie je to však len o čiernych lesklých ALU diskoch s červeným detailom, S-Edition oceníte najmä v interiéri.
Čierna koža Riviera, elektricky nastaviteľné sedadlá s funkciou masáže, vyhrievania a odvetrávania, elektrický šíber, presklená strecha, červené detaily, to všetko pôsobí príjemne po usadení sa za volant. Cestovať v Talismane je aj vďaka tomuto naozaj komfortné.
Aj sedačky sú príjemné, dostatočne široké, posed je dobrý. Spoločne s fakt poriadnymi LED svetlami a natáčaním zadnej nápravy 4Control je hltanie desiatok až stoviek kilometrov veľmi príjemným. Za toto všetko som však už Talisman chválil v minulosti a počas testovacieho týždňa som sa len utvrdil, že toto auto je kus poriadneho sedanu, ktorý je z môjho pohľadu ďaleko racionálnejšou (a o emóciach ani nehovorím) voľbou, než nejaké stredne vybavené SUV v rovnakej cene. Navyše, Talisman teraz dostal skvelý motor, ktorý latku tohto auta pozdvihol o značný kus vyššie.