TEST Renault Rafale E-TECH Hybrid Esprit Alpine – The Best of Renault?

Je to aktuálne vrchol ponuky Renaultu a je to na ňom vidieť. Najmä v testovanej farbe, výbave a na veľkých kolesách vyzerá sebavedomo a moderne. Niekto by mohol povedať, že je to ľudová alternatíva napríklad k BMW X4, no pri bližšom pohľade slovo ľudové nie je až tak na mieste. Jednak preto, že v tejto konfigurácii Rafale stojí 50-tisíc (základ od 41-tisíc), no pri bližšom pohľade detaily i interiér túto cenovku v kontexte doby obhajujú. Ide predsa o vlajkovú loď Renaultu. Zhodou okolností som ho zaparkoval pred nákupným centrom vedľa predchádzajúcej generácie BMW X4 a Rafale pôsobil nielen ako o čosi väčšie (na dĺžku má 4,7 m), ale aj krajšie auto. Zatiaľ čo vydarený exteriér má svoj vlastný charakter, interiér Rafalu je do veľkej miery svojim základom zhodný s modelmi Austral alebo Espace. Isté zmeny v prevedení, detailoch, farebných i materiálových kombináciách ho však povýšili na novú úroveň a dodali mu exkluzívnejší charakter.

Lepšie pôsobia napríklad aj sedačky s akurátnym bočným vedením, ktoré v tejto výbave efektne zdobí podsvietené logo Alpine. Pasažierom na zadných sedadlách nebude prekážať ani zvažujúca sa línia strechy, priestoru a komfortu tam budú mať vo všetkých smeroch viac ako dosť. A nielen na nohy a hlavy. Za zadnými sedadlami sa pod klesajúcou líniou SUV-kupé crossoveru ukrýva 530 litrov aj pre ich batožinu. Rafale je bez debaty priestranné auto vo všetkých smeroch aj napriek zvažujúcej sa siluete karosérie. Interiér je okrem toho plný menších či väčších detailov, ktoré z neho robia exkluzívnejšie a útulnejšie miesto. Od modrých koberčekov a textilných výplní odkladacích priestorov vo dverách, cez praktickú stredovú opierku s držiakmi na mobil alebo tablet na zadných sedadlách, až po panoramatickú strechu s tekutými krištáľmi, ktorá sa dá po jednotlivých segmentoch elektronicky zatieniť. K tomu si prirátajte moderný, vkusne pôsobiaci a dobre sa ovládajúci infotainment s prehľadným menu a rýchlou odozvou a nezostáva mi nič iné, ako interiér modelu Rafale označiť za výborný.  

Rovnako ako základy interiéru alebo infotainment, aj pohonná jednotka nie je žiadnou novinkou určenou len pre Rafale. Mali sme s ňou tú česť už vo viacerých modeloch a zväčša sme s ňou boli spokojní. Aj keď trocha záleží, čo od nej čakáte…Základ ponuky tvorí full hybrid s kombinovaným výkonom 200 koní (medzičasom totiž prišla aj plug-in hybrid s pohonom všetkých štyroch kolies a výkonom 300 k). Trocha vás síce môže vyrušiť fakt, že v aute za 50-tisíc tvorí základ 3-valec s objemom 1,2 litra, no tento fakt hoďte za hlavu. Spolu s elektromotorom a štartér-generátorom je výsledných 200 koní spoza volantu po stránke dynamiky uveriteľných. A okrem toho sa pohonná jednotka vie správať po väčšinu času príkladne kultivovane. Elektrickú energiu na pohon používa na pomery hybridu naozaj veľmi často a je to cítiť nielen na kultivovanosti, ale aj na spotrebe. Reálne vie jazdiť za 6 litrov aj v meste alebo na diaľnici, na okreskách nie je výnimočné sa dostať aj pod päť. Prvotná výčitka k trojvalcu tak náhle upadne do zabudnutia. Má to však aj svoje muchy. Síce mi v porovnaní s dávnejšie testovaným Renaultom Espace prišiel Rafale vyladenejší, stále sa nájde priestor pre zlepšenie.

Pri rannom štarte a úvodnom dobíjaní akumulátora vedel byť trojvalec v modeli Espace dosť hrubý a auto v tomto režime pri brzdení doslova až stŕpalo. To sa mi v Rafale už nestalo. Stále však nie sú reakcie pohonnej jednotky úplne konzistentné a lineárne. Do hry totiž vstupuje pomerne veľa spoluhráčov. Okrem spaľovacieho 3-valca sa k výkonu 200 koní skladá aj elektromotor a štartér-generátor, ktorých dokopy koučujú 4 stupne automatickej prevodovky pre spaľovací motor a dva pre elektromotor. No a občas všetkým tým hráčom v poli prihrávka nesadne úplne presne na nohu. Sily a dynamiky majú spolu dosť, no na záťah sa zväčša musí chvíľu čakať a občas vie prísť aj trocha nárazovo. A pohonné ústrojenstvo si už v plnej akcelerácii, napríklad pri predbiehaní, stále dáva zhruba sekundovú prestávku v záťahu, keď zrejme preradzuje druhý prevodový stupeň prevodovka pre elektromotor. Istá dávku nekonzistentnosti zostala občas aj brzdám, keď sa do ich práce zapletie rekuperácia. Ak sa však na Rafale príliš netlačí, je všetko v poriadku. 

Je to ale trochu škoda. Lebo podvozok nejaký ten dynamický nápor zvláda s veľkým prehľadom. V Rafale má tiež systém 4Control s elektronickým natáčaním zadných kolies, no tento raz ho kombinuje s nezávislým zavesením. Spolu so schopným riadením sa Rafale pohybuje na ceste veľmi suverénne, v zákrutách je mimoriadne obratný a perfektne kontroluje pohyby karosérie. A pritom si aj na 20-palcových kolesách uchováva dôstojnosť v oblasti komfortu. Divadlo systému 4Control pokračuje aj v meste, kde z modelu Rafale robí pri parkovacích manévroch a z pohľadu polomeru otáčania minimálne o triedu menšie auto. Rafale s čistým svedomím prehlasujem za jeden z najlepšie jazdiacich modelov značky za posledné obdobie naprieč modelovou ponukou. A keď sa vám zrovna nežiada dynamická jazda, je z neho veľmi kultivované, tiché a úsporné auto. 

Renault ide s poslednými modelmi správnym smerom a opäť ponúka kvalitne pôsobiace a dobre jazdiace autá a Rafale je toho príkladom. Po modeloch ako Austral alebo Espace to zaklincoval vzhľadom, podvozkom i interiérom. Ako sa na vlajkovú loď patrí, najlepšie vyzerajúci, najkvalitnejšie pôsobiaci a najlepšie jazdiaci Renault súčasnosti. Jedinou škvrnou tak zostávajú drobné muchy v reakciách a občas aj prejave pohonnej jednotky. Vynahradí to však slušnou spotrebou.

Mohlo by sa vám páčiť