TEST Renault Espace E-Tech full hybrid 200 – Priestor na zmenu

Renault Espace spoluzakladal segment MPV, aby ho nakoniec opustil a prevtelil sa do SUV. Z toho sa len tak ľahko nevyzuješ, riekol prísne Lukáš, a rozhodol sa jeho praktické danosti preveriť výjazdom za cykloturistikou do našich veľhôr. A to sa nezaobíde bez prepravy bicyklov. Dvojicou bicyklov. A žiadne na zadok (na nosič), pekne dnu (do kufra).

Nový Espace je z veľkej časti vlastne taký dlhší a priestrannejší Austral. To ale nie je výčitka. Samotný Austral je výborné auto a Espace jeho schopnosti ešte povýšil o priestor, vlastne o dosť priestoru naviac. Do dĺžky sa natiahol o 21 cm a medzi nápravami o sedem. Už na prvý pohľad je to pomerne veľké auto a všetky tie centimetre navyše prospeli priestoru v zadnej časti auta. Tej prednej sa moc tento raz venovať nebudem. Zhodou okolností sme Espace mali v rovnakej farbe aj výbave ako nie tak dávno testovaný Austral. Opisovať tak kvality interiéru, jeho dizajn a prevedenie preto tento raz vybavím len jednou vetou. Ide o špičku vo svojej triede ako vo vnímanej kvalite, prevedení i funkčnosti. Tu sa Renault fakt vyšvihol. No a teraz prejdime na to, čo bude ľudí v prípade Espacu zaujímať najviac. Priestor.

V ponuke je v päť i sedemmiestnom prevedení, ten náš bol určený pre piatich. A vie si pre nich najmä vzadu nachystať naozaj kráľovský priestor. Teda minimálne na nohy. Zadné, delené sedadlá sú totiž posuvné podľa potreby, či chcete extra priestor pre pasažierov alebo ich batožinu. Kufor tak pojme podľa polohy zadných sedadiel v základe od 581 do 777 litrov, po sklopení zadných sedadiel až 1818 litrov. A to je už naozaj slušný priestor aj na cyklistiku vo dvojici. S trochou šikovnosti som po sklopení sedadiel dozadu vtesnal dva horské bicykle bez potreby demontovania kolies. Naopak, ak ste sa zbalili len na predĺžený víkend bez bicyklov, zadní pasažieri môžu absenciu telesnej aktivity kompenzovať počas jazdy napríklad predkopávaním v sede. Dobre, to už trocha preháňam, na priestor na zadných sedadlách alebo za nimi sa ale rozhodne v tejto päťmiestnej verzii sťažovať nebudete. Chcete priestor (Espace), máte ho mať. Toľko, ako kedysi vo forme MPV síce nie, no na SUV tejto triedy je ho vo vnútri požehnane. V tomto smere misia splnená.

Je to pomerne veľké auto. Čo ho poháňa a ako sa s ním jazdí po meste? Padla by asi ďalšia otázka hneď po priestore. No, ako by som to…1,2 litrový trojvalec. Počkajte, nikam neodchádzajte. Ešte som nedohovoril. Ten trojvalec v tom nie je sám. Jeho 130 konských síl dopĺňa elektromotor o ďalších 50 a štartér-generátor prispieva ďalšími 25. Celkový výkon hybridnej sústavy tak predstavuje 200 koní a to znie hneď inak. To si zas Renault nemôže dovoliť, aby mu tento hybridný pohon nestačil. Spolu s pohonom len predných kolies je vlastne jedinou voľbou v prípade modelu Espace. Medzi pohonnou jednotkou a kolesami ešte stojí 6-stupňový automat, ktorý má v rukáve dva prevodové stupne pre elektromotor a štyri pre spaľovací motor. Ako to všetko dohromady spolu funguje? Prevažne super. Teda minimálne, pokiaľ sa bavíme o dynamike a spotrebe.

Espace vie byť s týmto pohonom nielen celkom svižný (z 0 na 100 km/h za 8,8 s), ale aj úsporný. Týždňová priemerná spotreba ustala na cifre 6,3 l/100 km. Z 825 najazdených kilometrov dokázal vďaka hybridu Espace zdolať čisto na elektrinu až 303 km. To znamená, že na plnú, 55 litrovú nádrž bude akčný rádius viac ako 800 km, čo je v čase ustupujúcich vznetových motorov príjemná hodnota. Našlo sa však zopár drobností, ktoré mi na prejave pohonnej jednotky mierne vadili. Tou najmenšou z nich bola istá hrubosť prejavu ráno po naštartovaní, pokiaľ spaľovací motor svojou zvýšenou aktivitou nedobil na potrebnú úroveň batériu. Netrvá to dlho, no auto miestami, napríklad pri brzdení v mestských rýchlostiach, až stŕpalo. Našťastie sa to deje len za studena a veľmi krátko. Inak je pohonná jednotka kultivovaná aj vďaka tomu, že vie až tretinu prejdenej vzdialenosti absolvovať čisto na elektrinu.

Keď však už ide len na elektrický pohon, vie si dať na čas, kým sa preberie. Vysvetlím. Keď ide auto na elektriku a zrazu ho chcete prebrať napríklad k predbiehaniu, kým sa zapojí aj spaľovací motor, zaspí na štarte v blokoch zhruba na sekundu a potom jemne šklbne autom a vyrazí vpred. A niečo podobné sa udeje už aj počas zrýchľovania, napríklad pri predbiehaní, kedy si dá pohon v istej rýchlosti na malú chvíľu pauzu, aby následne pokračoval v akcelerácii. Zrejme za to v tomto prípade môže zmena prevodového stupňa pre elektromotory, neviem. Ale musel som si na to spočiatku zvykať. Na tieto neduhy dá ale zabudnúť podvozok. Aj na obutí s rozmerom 235/45 R20 vie byť kompetentný ako v otázke komfortu, tak i schopnosti zatáčať. A v tej mu dodáva na rozmery auta až nadpozemskú agilitu systém 4Control.

Dobre, to som trocha zveličil, ale na tak veľké a rozmerné auto vie byť Espace neuveriteľne obratný a agilný. Intenzita natáčania zadných kolies sa automaticky mení podľa zvoleného jazdného režimu, no jeho zapájanie sa do deja si viete nastaviť aj manuálne až v trinástich krokoch. A že jeho pomoc počas jazdy cítiť ako pri otáčaní sa, tak aj pri nájazdoch do zákrut a bleskových zmenách smeru. No a k univerzálnosti nového Espacu prispieva v neposlednom rade aj jeho svetlá výška 180 mm. Ten priestor teraz dopravíte aj na miesta, kam by ste sa s MPV nevybrali. 

Je to trocha iný Espace, ktorý má pomerne ďaleko od pôvodného duchovného dedičstva jeho predkov, no to nič nemení na tom, že je to stále výborné rodinné auto. Priestranné, s kvalitným interiérom, praktické, úsporné a veľmi slušne jazdiace. Vo výbave techno v ponuke od necelých 40-tisíc, za výbavu esprit Alpine si pripravte 42 700 eur a na matný sivý lak ďalších 1600 eur. Ale bude to stáť zato.

Mohlo by sa vám páčiť