TEST Renault Captur S Edition: Športová či Špeciálna edícia?

Renault Captur je z môjho pohľadu také bezpohlavné auto. Vo svete dostáva v recenziách tri až štyri hviezdy z piatich a priznám sa, že keď som si ho rezervoval na test, musel som si ho hodiť do Googlu, aby som vedel, ktoré z tých všetkých áut, ktoré Francúzi ponúkajú, to je. Veru, nie som úplne tip-top novinár, keďže sa v úvode priznávam k mojej nevedomosti. Žiaľ, malý nenápadný crossover mi skrátka nikdy neudrel do očí. Až doteraz.

S Edition, variant ktorý sme dostali na test, je ale iný. Dokáže pritiahnuť pohľady a vyvolať aj akú-takú emóciu. Jasné, je to malý (zvýšený) Francúz do mesta, ktorých stretnete denne desiatky, ale v tejto konfigurácii je taký, no proste akýsi trochu krajší. Vďaka modrej metalíze a čiernym doplnkom vyčnieva z radu fádnych mestských približovadiel. Len mu, preboha, nepozerajte na zadné kolesá, lebo vás emócia ihneď prejde. Za štýlovými diskami sa totiž skrývajú bubnové brzdy.

Písmeno „S“, ktoré označuje názov edície, má zrejme symbolizovať anglické slovo Sport. A aj keď nejaké dizajnové prvky zo športových áut Captur prebral (čierny strop napríklad), športovať sa s ním príliš nedá. Pod kapotou sa totiž nachádza malý 1,3-litrový štvorvalec s výkonom 150 koní a krútiacim momentom 250 Nm. Papierovo táto kombinácia neznie zle, veď napríklad Clio RS má iba o 50 koní naviac a o 10 Nm menší krúťák. Lenže, objem ničím nenahradíte a aj napriek rozumnej hmotnosti je Captur skrátka pomalý. Jednotka-dvojka a plný kotol má prekvapivý záťah, ale trojka a štvorka už stráca dych. Veď na stovku to vytiahne Captur až za 9,2 sekundy (v manuáli je to 8,2 s). Päťka a šestka v automate (EDC) sú už len kvôli ekonomickej jazde a nižším otáčkam, predbiehať na týchto rýchlostiach veľmi neodporúčam.

Naopak, chváliť budem spotrebu. Jedna-trojka je síce maloobjemová, ale jej použitím dokážete riadne ušetriť. Spotreba sa blíži dízlovým súrodencom a preto nafťáčik pod kapotou stráca akosi zmysel. Satanovo palivo teda prenechajte ostatným, veď Captur zhltne v priemere niečo okolo šesť-a-pol litra benzínu na sto kilometrov. Kombinovane!

Po pár dňoch v Capture prehodnocujem moj predsudok o názve S Edition. „S“ asi nemá znamenať Sport, ale skôr Special. V základnej výbave sa totiž nachádza kopec špecialít, ktoré ma milo prekvapily a vďaka ktorým som cestoval skutočne pohodlne. Rozmerné a pohodlné sedačky (s príplatkovým vyhrievaním) len tak okrajovo spomeniem, ale vstavaný infotainment R-Link Evolution s navigáciou TomTom stojí za samostatnú veľkú pochvalu. Okrem toho S Edition obsahuje štandardne parkovacieho asistenta, cúvaciu kamera, senzor monitorovania mrtvého uhlu v zrkadlách či zopár ďalších drobností. S Edition, ktorý si dnes však kúpite zatiaľ už iba vo verzii TCe 90 (90 koní) začína na 17 340 eurách. Veľa? Málo? Podľa mňa veľmi sympatická cenovka na to, čo tento mestský crossover ponúkne.

Jazdne to nie je síce žiadne terno a pohon iba prednej nápravy z Capturu neurobí badžetového konkurenta Land Roveru, avšak vďaka mäkko naladenému podvozku a 17-palcovým kolesám prejdete nástrahami mesta komfortne a štýlovo. Napriek tomu by som asi radšej volil blízkeho súrodenca, hrdiaceho sa nápisom DACIA. Áno, hovorím o novom Dustri, ktorý sa cenovo vyrovnáva Capturu S Edition a dokonca ponúkne tu i tam čosi navyše. Napríklad pohon všetkých štyroch kolies. Keby náhodou.

Mohlo by sa vám páčiť