TEST Renault Austral Iconic Esprit Alpine – Bez 4×4, s malým motorom, CVT prevodovkou a predsa výborný
- Od Lukáš
Po skúsenosti s elektrickým Meganom som bol na Renault Austral dosť zvedavý a v redakcii som si ho vyslovene vypýtal. Aj keď spočiatku pojmy ako CVT, objem 1,33 litra a pohon len predných kolies môžu v jednej vete spolu so slovom SUV pôsobiť nepatrične, nenechajte sa odradiť. Renault ich dokázal skĺbiť do jedného veľmi príjemného celku.
Prvý dojem pri prevzatí u dílera zanecháva Austral výborný. Vo výbave Iconic Alpine Esprit s tmavým interiérom, matne sivým lakom karosérie s čiernymi doplnkami a na dvadsiatkach pôsobí príťažlivo. Opticky vyvážený, esteticky zladený a to som ešte do neho nesadol. Neviem ako vyzerá interiér Australu v iných výbavách, no vo výbave Alpine Esprit pôsobí minimálne vo svojom segmente fakt exkluzívne. Alcanatara našla uplatnenie nielen na sedadlách alebo dverových výplniach, ale dokonca aj na prístrojovej doske a volante. Renault išiel do detailov, napríklad volant dostal trojfarebné prešívanie vo farbách francúzskej trikolóry. Všetko to dohromady ale pôsobí elegantne a hodnotne. Klobúk dole pred Renaultom, kam sa v najnovších generáciách svojich modelov posunul, čo sa interiéru týka. Materiálmi a spracovaním sa mi dokonca Austral videl byť ešte o kúsok ďalej ako elektrický Mégane. Všetko pôsobilo pevne a ani raz počas týždňa nevydalo pazvuk. A to hovorím aj o madlách dverí alebo panoramatickej streche, ktoré bývajú vo viacerých autách zdrojom nepríjemných pazvukov počas jazdy alebo pri kontakte s nimi.
Architektúra interiéru je do veľkej miery zhodná s Méganom E-TECH. Volant s mierne divným tvarom a zástupom pákových ovládačov za ním po pravej strane, z ktorých mi stále najmenej po ruke príde práve volič prevodovky. To je ale len jeden z mála prehreškov, na ktoré som narazil. Naopak, vkusná a moderná grafika virtuálneho kokpitu i stredového displeja, intuitívne ovládanie s rýchlo dostupnými základnými ovládačmi pre klimatizáciu pod displejom, rýchle reakcie celého systému a kvalita zobrazenia i rozlíšenie parkovacích kamier, to všetko si zaslúži pochvalu. Tak isto ako audiosystém Harman/Kardon a navigácia využívajúca GoogleMaps. Prakticky vyriešili v Renaulte stredovú opierku. Tá je posuvná, pričom v prednej polohe slúži ako opierka na ruku pri ovládaní infotainmentu a odkrýva pod sebou pomerne veľký odkladací priestor, v opačnej polohe zas odkrýva držiaky na fľaše. A posuvná v rozmedzí až 16 cm je aj zadná lavica, delená v pomere 60:40, pričom posúvať sa dajú samostatne obidve jej časti. Viete tým pádom čiastočne zväčšiť batožinový priestor aj keď vzadu niekto sedí. Jeho objem sa tak pohybuje od 487 do 575 litrov a pod dnom ukrýva rezervné koleso, čo je v dnešnej dobe mild hybridov príjemné zistenie.
Príjemný pocit z auta ihneď navodí aj podvozok. Človek si síce uvedomí, že jazdí o čosi tuhšie ako by ste možno od francúzskeho SUV čakali, ale to vôbec nie je na škodu. Aj na dvadsiatkach si podvozok rozumie aj s nekvalitnou cestou a jej nedokonalosti vie veľmi rýchlo a efektívne odfiltrovať. Žiadne prenášanie rázov do karosérie ani odskakovanie na nerovnostiach sa nekoná. Austral si zachováva dostatok komfortu ako na pocit, tak aj akusticky, aby voľba veľkých kolies nebola ani v najmenšom predmetom výčitiek. Osobne mi takto naladený podvozok prišiel ako dokonalý mix ovládateľnosti a komfortu pre ľudí, ktorí majú aj trocha radi šoférovanie ako také. K tomu prispieva aj riadenie, ktoré je pri bežnej jazde komfortné, no pri svižnejšej nepôsobí ako playstation a je pomerne strmé a presné. Spolu s podvozkom tak na ceste robí z Australu veľmi príjemne ovládajúce sa auto, ktoré pri bežnej jazde dopraje až luxusný pocit ticha a kultivovanosti, no na druhej strane ho nerozhodí ani snaha o dynamickejšiu jazdu. A v tejto etape prichádza do príbehu motor. Prepĺňaný štvorvalec s objemom len 1,33 litra a výpomocou mild hybridnej technológie, ktorý posiela na predné kolesá 160 koní cez prevodovku CVT. Na prvý pohľad to môže zaváňať sklamaním, no nie tak rýchlo! Tak po prvé. Austral si zachoval pomerne rozumnú hmotnosť len niečo cez 1,5 tony a to je celkom slušné na SUV tejto triedy. A po druhé, auto pôsobí pri rozbiehaní sa a v nízkych rýchlostiach dokonca silnejšie, ako by napovedalo tých uvádzaných 160 k a 270 Nm. Počiatočná reakcia na plyn je dosť sebavedomá. A v drvivej väčšine prípadov si ani neuvedomíte, že výkon prenáša na kolesá prevodovka CVT. Tá simuluje radenie klasických prevodových stupňov a už dávno to nie je ten nepríjemný zážitok, akým boli tieto typy prevodoviek v minulosti. Pri bežnej jazde funguje pohonné ústrojenstvo absolútne nepozorovane a ticho. A aj pomerne úsporne. Z Bratislavy do Nitry si na diaľnici v priemere Austral vystačil so 7,3 litrami benzínu. Na okresných cestách sa pri bežnej jazde vie dostať aj na 6 litrov, dlhodobý priemer mesta a diaľnice sa však bude hýbať skôr medzi 7 a 8 litrami podľa štýlu jazdy.
Má to teda nejaký háčik? No problém trocha nastane vtedy, keď chcete od auta väčšie predbiehanie alebo vyslovene dynamickú jazdu, ku ktorej by občas mohli zvádzať kvality podvozku. Po prepnutí do režimu Sport totiž ešte o čosi stuhne riadenie a dovoľuje auto vodiť ešte presnejšie a s väčšou dôverou sa opierať o pneumatiky. To označenie Alpine Esprit, nad ktorým som sa najskôr trocha pousmial, má predsa len čosi do seba, pokiaľ ide o podvozok a riadenie. Je v nich čosi jazdecké, čo Renault nezahodil za hlavu. Na to, aký je podvozok Australu kultivovaný, tak si vie hravo poradiť aj s dosť ostrým zaobchádzaním. Zároveň však pri takýchto športovejších pokusoch vypláva pomerne rýchlo na povrch, že samotný podvozok je o dosť rýchlejší ako motor. Vo vyšších rýchlostiach, povedzme za hranicou stovky, mu už trocha tá počiatočná odhodlanosť dochádza a zázrak s tým nespraví ani prevodovka voľbou vysokých otáčok. Aj v nich je síce prejav motora kultivovaný a utlmený, no situáciu moc nerieši. Najmä na výjazdoch zo zákrut pri dynamickejšej jazde to pôsobí, ako by prevodovka s motorom najskôr museli našponovať neviditeľné gumené lano a až následne na ňom začali ťahať vpred aj samotné auto. V takýchto momentoch si poviete, že by si to auto zaslúžilo silnejší motor. Stačí sa však opäť vrátiť k plynulej jazde a razom je všetko absolútne v poriadku. Kto by však predsa len túžil po vyššom výkone, v Renaulte sa už dá objednať aj silnejšia, plne hybridná verzia s výkonom 200 k a systémom 4Control. A vlastne, v aktuálnom cenníku pre stupeň výbavy Iconic Esprit Alpine svieti táto hybridná motorizácia ako jediná voľba a zatiaľ bez slovenskej ceny. Len sa budete musieť zmieriť s tým, že jej základom je trojvalec s objemom 1,2 litra.
Tých posledných pár riadkov však nič nemení na tom, že Renault Austral je výborné SUV. Nielenže dobre vyzerá, ono aj veľmi dobre jazdí, ponúka komfort na vysokej úrovni a usadnutie doňho (minimálne vo verzii Iconic Alpine Esprit) vás vždy ubezpečí, že ste svoje finančné prostriedky utratili vhodne.