Pickupy na Slovensku nie sú nejakým veľkým trhákom. Donedávna sme ich na cestách príliš často nestretávali, hoci vo svete si svojich zákazníkov našli. Zrejme v tom bude naša nátura, ktorá je postavená na obozretnosti. Pickup má (väčšinou) otvorenú korbu a čo je nechránené, to sa dá ukradnúť. Preto milovníci veľkých áut volili donedávna skôr obrovské SUV-čka či all-road verzie civilných kombíkov. Lenže, automobilky sa rozhodli robiť z pickupov imidžovky a snažia sa nám povedať, že s týmito päť- a viac metrovými monštrami je normálne chodiť po preplnenom meste.
Podobne premýšľal aj Renault, ktorý neustále pokračuje v rozširovaní svojej ponuky civilných a pracovných modelov. A tak sme sa dočkali Alaskanu, úplne prvého pickupu s diamantom (áno je to diamant!) v prednej maske. Schválne som nepoužil výraz „úplne nový model“, pretože ono je to tak trochu trik a Alaskan je len prezlečená a jemne prerobená, rokmi overená Navara od Nissanu.
V rámci kolaborácie automobiliek tak ide o prakticky totožný model, ktorý zdieľa veľa svojej DNA nielen s Navarou, ale aj Mercedesom Triedy X. Renault, podobne ako Mercedes, zobral Navaru a dal ju do rúk dizajnérom, nech sa hrajú. Výsledkom je zaujímavý a pekný pracant, ktorý púta pozornosť. Dizajnéri tiež povolali konštruktérov, vďaka čomu vznikla taká lepšia Navara, ktorá má navyše niekoľko komfortných funkcií a prvkov navyše. Cieľom bolo vytvoriť pracovný stroj, ktorý môže slúžiť aj na súkromné účely. A to sa, očividne, podarilo.
Na interiér však neostalo príliš veľa času. Tu sa Francúzi na to vyflákli, a tak jediný moment, ktorý vám hovorí, že sedíte v Alaskane a nie v Navare, je logo Renaultu na volante. Je škoda, že sme sa nedočkali väčších úprav, ktoré by interiér viac priblížili k Renaultu, napríklad systém R-LINK2. Zastaralý, no síce stále dobre slúžiaci systém z Nissanu, ovládacie prvky na volante či palubovke nie sú oku lahodiace a ak ste zvyknutí na Renault a ich aktuálne interiéry, nebudete úplne nadšení. Na druhej strane, na japonské rozloženie tlačidiel a ovládačov sa dá relatívne rýchlo zvyknúť.
Z Alaskanu je však cítiť, že na rozdiel od Navary sa v Renaulte snažili stvoriť auto, ktoré bude aj komfortné. Vyhrievané sedačky, parkovacie kamery, FullLED svetlomety, Bluetooth, navigácia, kožený interiér, to všetko oceníte aj v bežný deň, keď sa len tak presúvate po bežných komunikáciách.
Pýchou tohto pickupu je štvorvalcový a hlučný 2,3-liter s výkonom 190 koní a krútiacim momentom 450 Nm. Dynamika mu nechýba, no jeho hlavnou devízou je ťah. Na Alaskana môžete naložiť až jednu tonu alebo zapnúť zaň 3,5-tonový príves. Novinári zvyknú písať, že tento úžitkový motor si pri kľudnej jazde vypýta okolo 6 litrov na sto, ale realita sa pohybuje niekde okolo 7,5 litra. Pri svižnejšej diaľničnej jazde alebo pri práci v teréne počítajte s vyšším údajom, a síce okolo 10 litrov na stovku.
Motor však nie je všetko. Dôležité je dobre ho skombinovať s ďalšími prvkami, ktoré spolu dokážu viac. Alaskan si preto môžete zakúpiť so 6-stupňovým manuálom (ktorého radenie pripomína kamión) alebo 7-stupňovým automatom, ktorý bude vhodnejší pri univerzálnom použití. Okrem toho sa môžete spoľahnúť na rebrinový rám s pružinovým tlmením (namiesto typického listového pruženia). Auto je vďaka tomu síce tuhšie a poskakuje na nerovnostiach pri nižších rýchlostiach, ale v teréne sa nenakláňa a jazdí tam, kam ho posielate.
Svetlá výška Alaskanu dosahuje 223 mm, pričom nájazdové uhly sú 29 a 25 stupňov. Terén vám pomôže zdolať pohon štyroch kolies, ktorý sa dá prepnúť na 2WD (pohon zadnej nápravy) či 4WD s redukovanými prevodmi. Tomu navyše pomáha ešte elektronický samosvorný diferenciál s možnosťou uzamknutia.
Renault priniesol zaujímavý pracovný nástroj, ktorým môžete pokojne jazdiť aj v meste. Zobral Navaru, vylepšil jej tvár a pod kapotou nechal všetko po starom. Alebo inak povedané, majstri vo Francúzsku porobili kozmetické zmeny a všetko dobré a funkčné nechali tak. A to je dobre. Vďaka tomu vznikol zaujímavý pickup, ktorý navyše môžete premeniť vďaka dokúpiteľnému hardtopu na obrovské úžitkové SUV. Cena je však trochu vyššia ako pri Nissane, a tak ak sa rozhodujete na základe českého syndrómu („pro korunku i vrtat„), potom sa možno na prvý pohľad bude javiť Navara ako lepšia voľba. Renault však ponúkne dlhšiu karosériu a komfortnejšiu výbavu.