TEST Range Rover Evoque – Posledná rozlúčka

Range Rover Evoque je auto, ktoré sprevádzajú kadejaké predsudky. Počas testovacieho týždňa som o ňom počul, že to je auto pre futbalistov, že to je babské SUV-čko, že sa hodí akurát tak do mesta, a že ho navrhovala Victoria Beckham (čo už samotný dizajnér vyvrátil). Nemyslím si však, že ktorýkoľvek z týchto očierňujúcich pseudo-argumentov je akokoľvek pravdivý či relevantný, a že by ste sa ním mali riadiť ak vás Evoque očaril.

Klasický Evoque sa lúči a kým príde ten nový, ktorý si mimochodom už môžete objednať (a vyzerá tak trochu ako malý Velar), pozrieme sa, či sa oplatí objednať si odchádzajúcu generáciu, keďže táto voľba je na oficiálnej stránke Land Roveru stále dostupná.

Najmenší Range som dostal v slušnej výbave, vo verzii TD4 s dvojlitrovým dieslom o výkone 180 koní. O presun tejto sily na všetky štyri kolesá sa stará 9-stupňová predovoka ZF s hydro-dynamickým meničom, ktorá nahradila staršiu 8-stupňovú prevodovku. Jeden stupeň navyše znamená, že auto by malo byť o kúsok ekonomickejšie. Počas môjho týždňa sa priemerka šplhala často k desiatim litrom nafty na sto kilometrov, občas i viac, ak som sa trochu náhlil po diaľnici. Na to, že Evoque nie je žiaden kolos, je to mierne nadpriemerná hodnota. Prvé minúty strávené za volantom Evoqu mi navrávali, že tých 180 koní dokáže rozhýbať drobný Range vcelku solídne, no tento pocit sa dostaví iba pri mestských rýchlostiach, kde si táto nenápadná prevodovka hádže pokojne aj šiesty či siedmy stupeň (na obchvate). Ohurujúca dynamika sa však začne strácať v prípade, ak chcete akcelerovať na diaľnici nad povolenú 130-ku, prípadne ak chcete ukázať tej dvojlitrovej Octavii, kto je tu pánom ciest. Toto, prosím, nerobte, malý Range dominuje na úplne inom ihrisku.

Tým spomínaným ihriskom je krajina, ktorá začína tam, kde končí cesta. Jazdné vlastnosti Range Roveru sú aj vďaka televíznej relácii Top Gear dobre známe po celom svete. Nie je terén, s ktorým by si Range Rover neporazil. A aj keď sa Evoque zdá byť tak trochu nepravým Range Roverom, mimo cesty svoje meno poľahky obháji. Špeciálne jazdné režimy dopomôžu zdolávaniu rôznych povrchov, no o najväčšiu časť práce sa stará svetlá výška 215 mm, vďaka ktorej je Evoque schopný zdolávať až 25-stupňové prevýšenie, resp. brodiť sa až v 50 centimetrov hlbokej vode.

V interiéri je to – pánboh zaplať – stará škola s prvkami moderna. Na všetko dôležité teda existuje príslušné analógové tlačidlo, vďaka čomu jednoducho spustíte ktorúkoľvek z dôležitých funkcií. Všetko ostatné je dotykové, resp. dosiahnuteľné prostredníctvom trochu zvláštneho infotainment systému na 10,2″ displeji. Pochvaľu si však zaslúži za rýchlosť a dobrú odozvu na dotyk. Upozorňujem však, že chvíľu si naň budete musieť zvykať, pretože britský zmysel pre rozloženie prvkov je trochu iný než ten, na ktorý sme tu z nemeckej produkcie zvyknutí. To isté platí aj o displeji umiestnenom medzi dvoma analógovými budíkmi. Na relatívne malej ploche zobrazuje viac než desiatku údajov, vďaka čomu máte perfektný prehľad o všetkom a zároveň o ničom. Údajte sú totiž malé a kým si zvyknete kde čo je, prejde nejaký ten deň.

Z praktického hľadiska Evoque prekonáva očakávania. Napriek tomu, že pôsobí masívne a robustne, keď ho postavíte k inému SUV, pochopíte, že ide o skutočne malé auto. Zvonka… Napriek naoko „coupé“ tvaru je vzadu dostatok miesta a dvaja dospelí ľudia sa pohodlne odvezú. Ten tretí to bude mať ťažšie, ale núdzovo to na pár desať kilometrov zvládne. Rovnako bohate je na tom aj kufor, ktorý poskytuje 575 litrov priestoru.

Svoje schopnosti v meste i mimo mesta Evoque potvrdil, čím u mňa vyvrátil, že by šlo o ďalšie paničkovské malé SUV do mesta, ktoré je dobré akurát tak na nákupy. Koniec koncov, aj legendárne niekdajšie trio z Top Gear Evoque presvedčil, vďaka čomu získal ocenenie „Top Gear Car Of The Year“ a zvíťazil aj v „Jeremy’s Car Of The Year“. Okrem toho Wikipedia hovorí, že do konca roka 2016 sa tohto chutného Rangeu predalo viac než 600 tisíc kúskov. A to už značí obrovský úspech a záujem zákazníkov. No a na záver už len dodám, že hoci nový Evoque už doslova klope na dvere, starý má stále čo povedať. Akurát by som si ho vybral so silnejším motorom. Ako jazdenka to môže byť zaujímavá voľba, v prípade konfigurovania nového by som rovno zaklikol kolonku „Nový Range Rover Evoque“. Jeho štartovacia cena je totiž iba o približne 1 500 eur vyššia…

Mohlo by sa vám páčiť