TEST Porsche Taycan 4S – Čiernočierna tma

Tma. Si neoddeliteľnou súčasťou nášho bytia na tejto prekliatej planéte. Vo svojej tajomnej podstate si úplne tichá. Poskytuješ nám úkryt, keď to potrebujeme, zvedieš nás z cesty, keď to nepotrebujeme. Nedokážeme sa v tebe vyznať, preto sa ťa bojíme. Zároveň ťa uctievame. Vážime si, že si zostúpila medzi nás vo forme vozidla Porsche Taycan.

A teraz úplne seriózne, keby nejaké auto malo byť stelesnením tmy, existuje pre ňu lepšia schránka ako Porsche Taycan v čiernom metalickom prevedení (Jet Black Metallic), ktoré ako ticho letiaca silueta plachtí nad cestou a rozdáva rešpekt priehrštiami? Čierna zakrýva všetky detaily, nakoniec ostáva len čistý prízrak. V čiernej sa strácajú predné ventilačné tesáky, rôzne karosárske záhyby i zadná svetelná optika, ktorá je dokonca zatmavená, dáva o sebe vedieť, iba keď chce. Vyvrcholenie hororovej scény nastáva, keď sa vám do očí pozrie svojimi štyrmi prednými LED svetielkami na každej strane. 

Keď vás tma, teda Taycan, zahalí svojím kabátom a odhalí svoje vnútro, neocitnete sa v žiadnom pekle. Ocitnete sa priamo v raji. Kľudne ho nazvime štandardne kvalitný Porsche interiér. Možno trochu digitálnejší ako v iných modeloch, ale stále je to on. Nachádzajú sa tu štyri veľké obrazovky, čo je už síce malé televízne štúdio, no všetko tu má svoj zmysel. Digitálne budíky sú esenciálnym rozhraním vodiča. Význam ďalšej – navigačnej obrazovky a zároveň informačného centra predstavovať snáď netreba. Pod ním je dotykové ovládanie klimatizačného systému.

Najväčšie prekvapenie je nachystané pred pasažierom na prednom sedadle, ktorý tiež dostal obrazovku, na ktorej môže sledovať okrem iného aj aktuálnu rýchlosť vozidla. Skončilo tým otravné nazeranie vodičovi cez plece. Okrem týchto futuristických výstrelkov sa všetko ostatné nesie v duchu kvalitnej limuzínovej elegancie. Nechýbajú tu ani tradičné, takmer analógové hodinky (analógová je iba sekundová ručička).

Aby sa tma mohla nenápadne pohybovať, disponuje dvomi tichými elektromotormi. Jeden je na prednej náprave a druhý na zadnej. Netreba k tomu ani maturitu, aby nám z tejto rovnice vyšlo, že je tu pohon oboch náprav. Na tej zadnej je tam niekde aj dvojstupňovná prevodovka. Najslabší model nesie označenie 4S (existujú modely Turbo a Turbo S, a áno, to “Turbo” v názve rozosmialo nejedného z nás), aby to nebolo úplne jednoduché, existuje v dvoch variantoch, líšiacich sa kapacitou batérií (79,2kWh a 93,4 kWh), poťažmo výkonom (320 kW a 360 kW). Ale tým to nekončí, keďže tento výtvor stvorili komplikovane precízni Nemci. Pri potrebe použitia systému “Launch control” sa maximálny výkon dočasne zvýši na 390 kW a 420 kW. Ach Bože.

Napriek týmto odlišnostiam je maximálna rýchlosť 250 km/h a zrýchlenie 0-100 km/h za rovné 4 sekundy (0-200 km/h za 12,9 sekúnd!) totožné pri obidvoch verziách. Tú slabšiu nateraz posielam plakať za oponu. My sme mali možnosť osedlať tú druhú (Performance Battery Plus) a príležitosť sme chytili dôkladne za pačesy. Poviem to takto. Oficiálne čísla dojazdu oscilujú zase komplikovane medzi 386 km a 463 km, s tým, že je zdôraznené, že na dlhých trasách by to malo byť 365 km. Nám sa podarilo vyvinúť špeciálny testovací program, ktorého prísne stráženú metodiku nemôžeme prezradiť, isto chápete, s tmou sa neradno zahrávať, vie byť nepríjemne pomstychtivá. Výstupom tohto programu bol dojazd, ktorý sa tesne prehupol cez 200 km.

Neľakajte sa predčasne, atakovať hranicu takmer 400 kilometrov je realistický cieľ. Avšak test jazdnej dynamiky, počas ktorého chceme navnímať maximum podvozkového správania, to je iná káva. Hustá a… čierna. Výsledok je (ne)prekvapivo veľmi pôsobivý. Nevedomky si síce možno poviete, že papierové zrýchlenie je vcelku nefascinujúce, lenže toto je elektro. Nie je tu žiadna turbo diera, žiadne omeškanie pohonného ústrojenstva. Stlačený plynový pedál znamená instantný príval krútiaceho momentu (jeho maximálna hodnota je 650 Nm), kým bežné športovejšie auto medituje, aký rýchlostný stupeň má zaradiť a čaká na roztočenie turbodúchadla, tak táto limuzína už mizne z dohľadu.

Brzdenie je podobne interesantné. Fámy hovoria, že 90% bežného brzdenia zabezpečí silná rekuperácia, nie samotné brzdové ústrojenstvo. V prípade potreby núdzového brzdenia treba ísť na pedál naozaj razantne, systém nie je tvrdohlavý, on to rýchlo pochopí. No a ak ste si mysleli, že tma je ľahká, tak máte vo fyzike veľké medzery. Tma váži presne 2295 kilogramov (podľa smernice EU pre pohotovostnú hmotnosť).

V tomto prípade je to iba číslo. Síce veľké, ale netreba podceňovať silu čiernej mágie. Aj tá vie byť neúčinná, ak má niekto strach vrhnúť sa do zákruty a v správnom momente pridať plyn, ktorý vysvetlí zadnej náprave, že má pomôcť zatáčať. Pokiaľ si ju neprivoláte na pomoc, budete trápne brúsiť predné (drahé) pneumatiky. Pri správnej technike jazdy nie je veľa cestných dopravných prostriedkov, ktoré vás aj na horskom priesmyku vyblikajú, že zavadziate. Isto, toto nie je ten hlavný atribút, ktorý potrebujete vedieť pri veľkom sedane dlhom takmer päť metrov. Nezabúdajme však, že je to Porsche, tento pojem symbolizuje športovú jazdu už dlhé desaťročia.

Vybrala si tma ako svoju reprezentáciu Porsche Taycan? Rozuzlenie asi necháme na konšpiračné portály. My však cítime, že je to takmer dokonalá limuzína. Je lahodne tichá, čo ocenia všetci cestovatelia. Vzduchové odpruženie (PASM) si odvedie svoju prácu v každom režime v synergii s analyzátorom a sychronizátorom podvozkovým systémov vozidla pod názvom Porsche 4D Chassis Control (ha, nielen Nemci vedia byť komplikovaní). Jeden čierny bod však musí dostať (tme to isto vadiť nebude), je totiž otázne, či by ste sa vedeli prepraviť z nášho najväčšieho mesta do toho druhého v poradí bez nabitia, inak ktoré pri striedavom prúde s 11 kW zaberie 9 hodín. Niekomu to bude vadiť, niekomu nie…

Mohlo by sa vám páčiť