TEST Piaggio MP3 530 HPE Exclusive – Skúter, s ktorým objavíte nový svet

Začnem rovno k veci. Minulú generáciu, o tom pre koho je trojkolka, čo prináša, to všetko sa dočítate v teste kolegu Lukáša, ktorý minulý rok prevetral predchádzajúcu generáciu tohto netradičného skútra. Long story short, trojkolku dnes vďaka novele zákona môžete šoférovať na B-čkový vodičák, a to bez obmedzenia kubatúry či výkonu. To znamená, že ak môžete šoférovať auto, potom pokojne môžete vysadnúť aj na túto pollitrovú empétrojku s 45 koňmi. Seriózne.

Budete si však chvíľu zvykať. Ako majiteľ bežného malého skútra (Vespa GTS 125) mi prišla MP3-ka na prvý pohľad veľká, mohutná, výkonná. Jasné, trojkolesový skúter má predsalen okolo seba trochu viac hmoty, čo sa odráža aj na hmotnosti. Dve stovky kilogramov je už trochu viac cítiť, no po pár kilometroch budete svišťať mestom ako vietor a na rozmery či hmotnosť zabudnete. Naopak, chvíľu si budete zvykať na vyšší výkon, pretože zvyk zo skútra „udreť plný“ budete musieť zabudnúť. Plyn treba decentnejšie dávkovať, aby zadné koleso neušlo. Päťdesiat newtonov a štyridsaťpäť koní dokáže preskúšať aj ostrieľaného skútristu, najmä na mokrej ceste. Pozerať sa spočiatku budete musieť častejšie aj na veľký digitálny tachometer, pretože stačí trocha otočiť plynom a razom tam máte v meste stovku.

MP3 totiž má sčasti nahrádzať auto a tak je aj konštruovaná. Dve kolesá vpredu ponúkajú istú dávku stability v zákrutách, no oceníte to najmä pri parkovaní či čakaní na semafóre, kedy stačí tlmiče zaaretovať a zatiahnuť ručnú brzdu. Skúter tak stojí „na svojich“ a nie je potreba zosadať, spúšťať nohy či vyhadzovať ho na klasický stojan. Ďalšími dôkazmi, že tento skúter atakuje majiteľov malých mestských áut, sú funkcie ako sledovanie mŕtveho uhla, cúvacia kamera (!!) či tempomat alebo navigácia. Všetko sa ovláda a zobrazuje prehľadne na veľkom, 7-palcovom displeji infotainment systému pred vami. Keď si to menu prelúskate a skúter nastavíte podľa seba, naozaj zistíte, že toto už nie je skúter a nie je to ešte ani auto. Je to niečo medzi, čo si zamilujete najmä pri krajšom počasí.

Tí, ktorí žijú v meste ocenia rýchle presuny a všetky výhody skútra (t.j. manévrovanie v zápche, možnosť parkovať na chodníku, atď.), no a tí, čo dochádzajú, zas využijú väčšiu kubatúru a porciu koní. MP3-ka v tejto konfigurácii totiž zvláda bez problémov vyššie rýchlosti a nemá problém ani s diaľnicou. Či pôjdete osemdesiat alebo stotridsať, odpor vzduchu je porovnateľný a jazda rovnako komfortná. Trasenie a menšiu stabilitu možno očakávať až v hraničných rýchlostiach okolo 145 až 150 km/h, no do týchto rýchlostných levelov sa často nedostanete. Jazdu na MP3-ke som si tak užíval nielen v meste, ale aj pri dochádzaní do a z práce, denne 60 + 60 kilometrov. Cesta mi zbehla rýchlo a pohodlne.

Potenciálnych zákazníkov môže odradiť azda len cenovka, ktorá sa v prípade tejto nabitej výbavy a vyššieho výkonu pohybuje na úrovni 12 699 eur. Za to už je slušné malé mestské auto typu Škoda Citigo alebo Volkswagen Up. Napriek tomu sa nedajú porovnávať, pretože ide o úplne dva odlišné svety a Piaggio MP3 530 HPE Exlclusive je stále skúter so svojimi výhodami, avšak s funkciami, ktoré si prepožičal práve z malých mestských vozidiel. Ak však nie ste náročný na výkon a objem, môžete siahnuť po menšej verzii 400 HPE RST, ktorá stojí sympatickejších 9 999 eur s DPH, alebo siahnuť po stále slušne výkonnej entry-level 300-ke, ktorá vás vyjde na 6 899 eur s DPH. A tento variant už bude ťažko hľadať konkurenta vo svete nových áut.

Mohlo by sa vám páčiť