TEST Piaggio MP3 300 HPE – Lístok k vyšším kubatúram
- Od Lukáš
Keďže mám v garáži Babettu, bol som delegovaný za redakciu zistiť, ako sa žije so skútrom. Ale nie len tak s hocijakým. Na veľkú motorku síce papiere nemám, no aj tak mi bude legálne k dispozícii objem 300 cm3. A ako novicovi vo svete dvoch kolies mi budú pre istotu opornou barličkou kolesá rovno tri. Piaggio MP3 je totiž skúter s dvojicou predných kolies a má dokonca aj ručnú a nožnú brzdu. Vďaka tomu naň postačí aj napriek spomínanému objemu už aj na Slovensku klasické „béčko“. Cesta k väčším motocyklovým kubatúram tak doposiaľ nebola jednoduchšia.
Piaggio sa trojkolesovým skútrom venuje už dlho a aj testovaný model MP3 300 medzičasom ešte o čosi vylepšil. Čo teda dostanete s MP3-kou navyše oproti klasickým skútrom? Okrem troch kolies možnosť jazdiť s väčším a silnejším motorom. V tomto prípade so štvortaktnou tristovkou s jedným valcom a štvoricou ventilov. Jej výkon je necelých 26 koní a rovnakou cifrou sa môže pochváliť aj údaj o najvyššom krútiacom momente. Tie prenáša na asfalt automatický variátor CVT s automatickou, suchou spojkou. Tristovka je však pre model MP3 základným motorom a komu by sa málilo, môže siahnuť aj po objeme 400 alebo dokonca 530 cm3. V prípade najsilnejšej verzie je však cena už takmer dvojnásobná, zostaňme tak pri základnej tristovke. A vráťme sa k tomu, čo robí Piaggio MP3 tak unikátnym, k trojici kolies.
Predná vidlica s dvojicou kolies dáva Piaggiu väčší pocit stability pri jazde, ale aj na mieste. Dá sa totiž uzamknúť a skúter tak vôbec nemusíte stavať na stojan, stačí len zaaretovať prednú vidlicu a zatiahnuť ručnú brzdu, ovládajúcu sa pákou pod skrinkou zapaľovania. Zamknutá vidlica má svoje výhody nielen pri parkovaní, ale aj manipulácii so skútrom na mieste. MP3-ka je predsa len o poznanie ťažšia a vyššia ako klasická 125-ka a človek nižšieho vzrastu alebo útlejšej postavy môže mať spočiatku trocha problém s manipuláciou a otáčaním sa na mieste. Zamknúť sa však dá predná vidlica aj v nízkej rýchlosti, napríklad pri spomaľovaní pred križovatkou. Že je tak možné urobiť informuje oranžová kontrolka a pri zastavení tak nie je vôbec potrebné dávať nohy zo skútra dole. Zo začiatku to však chce trocha cviku pri balansovaní v nízkej rýchlosti, aby ste prednú vidlicu a tým pádom aj celý skúter nezaaretovali v šikmej polohe. Aretácia prednej vidlice sa odblokuje ihneď po pridaní plynu a opäť sa môžete pustiť do vykrajovania oblúkov a klopenia. Je to však len otázkou času, vlastne ako celé nažívanie s MP3-kou. Hoci je to skúter aj pre úplných motocyklových laikov, treba si naň najskôr trocha zvyknúť. Najmä na jeho vyššiu hmotnosť pri malých rýchlostiach a manévrovaní v nich. Po pár dňoch som však už bol s MP3 zžitý a nerobilo mi najmenší problém sa preplietať mestom alebo otáčať v úzkych priestoroch. Pri jazde samotnej však už dáva dvojica predných kolies viac istoty i dôvery pri zatáčaní. A sériovou ochrannou rukou je aj ABS a trakčný systém ASR. Oproti klasickým skútrom má Piaggio MP3 ešte jednu extra funkciu. Brzdiť môžete nielen klasickými pákami na riadidlách, ale aj nožnou brzdou. Mne však prišlo prirodzenejšie brzdiť ručne.
A čo sa týka samotného komfortu jazdy a výkonu, tu sa najmä mimo mesta Piaggio MP3 300 stáva o poznanie vhodnejším strojom ako klasický skúter s menším objemom. Aj keď z neho tristovka kvôli vyššej hmotnosti nerobí raketu, nemá najmenší problém cestovať rýchlosťou okolo 100 km/h, na ktorú sa bežné skútre s objemom 125 cm3 dostávajú už len z kopca. A pri tejto rýchlosti som sa cítil aj pohodlnejšie a bezpečnejšie ako na bežnom skútri. Stovka je pre MP3 pritom rýchlosť, z ktorej dokáže ešte stále citeľne zrýchľovať, aj keď na maximálnych 130 km/h ho už treba dotlačiť.
O komfort cestovania aj na dlhšie vzdialenosti, napríklad medzi Bratislavou a Nitrou po starej ceste, sa stará aj pohodlné sedadlo, pod ktoré sa zmestí jedna veľká a jedna malá, skútrová prilba, a tiež odkladací priestor na mobil pod predným štítom (mohol byť trocha väčší) a USB port na nabíjanie. Piaggio MP3 300 tak rozhodne nie len mestský skúter, naopak, jeho prednosti som ocenil asi viac práve mimo mesta. Rozhodne by som sa s ním nebál cestovať ani na dlhšiu trasu. Akurát že na diaľnicu som sa s ním neodhodlal, tam som sa cítil trocha zraniteľný aj napriek trom kolesám a pridanej stabilite.
V súčasnosti ponúka Piaggio ešte o čosi vylepšené verzie, vrátane modelu MP3 300. Jeho cena začína na 6 599 € s daňou, silnejšia štyristovka (35,3 k) je v ponuke od 9 799 € a za vrcholnú MP3 530 (44,1 k) si pýtajú 12 499 €.