TEST Peugeot e-2008 – Kráľ mestskej džungle

Keď sme mali na test Opel e-Mokka, technologickú dvojičku Peugeotu e-2008, bola zima a teploty neprekračovali nulu. Keď som si vyzdvihol e-2008, bol asi najteplejší týždeň nielen tohto leta, ale aj niekoľkých posledných rokov. Ale však dobre, predsa nebudeme testovať elektromobily v ideálnych podmienkach. A tie som primárne mestskému crossoveru nakoniec nedoprial ani čo sa testovacích kilometrov týka, ale o tom až neskôr. 

Ako som už spomenul, Peugeot e-2008 je primárne mestský crossover a do jeho prirodzeného, mestského prostredia pasuje naozaj dokonale. Za jeho volantom síce nedehonestuje ani muža, no priam dokonale mi do tohto auta pasuje žena. A ženám zas bude dokonale pasovať dizajn dvetisícosmičky a štýlový interiér, ktorý sa svojim i-cockpitom s 3D zobrazením, materiálmi, spracovaním a celkovým zladením posúva na naozaj vyššiu úroveň v tejto triede. Nič fádne a tuctové, naopak, originálne a hodnotne pôsobiace. Len to ovládanie teploty cez dotykový displej a aj pomerne malé, dotykové ovládače pre navigáciu, audio systém, klimatizáciu alebo vyhrievanie sedadiel na centrálnej konzole nepatria medzi užívateľsky najprívetivejšie riešenie. Mal som totiž pocit, že im musím venovať o malý kúsok viac pozornosti, ako by sa mi páčilo. Týmto však moja kritika končí. Interiér totiž okrem štýlu a kvality ponúka aj dostatok priestoru, a to aj na zadných sedadlách, kde sa za seba pohodlne usadí aj vyšší jedinec. A keď som zatiaľ s elektrickou 2008-kou stále v tom meste, oceňujem aj vyšší posed a svetlú výšku podvozku, ktoré spolu s pneumatikami s vyšším profilom (215/55 R18) do tohto prostredia pasujú dokonale. Žiadne nepríjemné rázy od kolies na nerovnostiach, ale pohodlný podvozok, ktorý s noblesou odfiltruje väčšinu nedokonalostí na ceste.

No a v meste dotvára ideálny charakter dvetisícosmičky aj elektrický pohon. Kombo akumulátora s 50 kWh kapacitou a elektromotora so silou 136 k (100 kW) a 260 Nm, ktoré posiela na predné kolesá cez automatickú prevodovku s pevným prevodovým stupňom, používa francúzsky koncern vo viacerých modeloch naprieč svojimi značkami. A v prípade jeho použitia v modeli e-2008 ide o vhodne zvolený pomer medzi výkonom a dojazdom. Hmotnosť oproti spaľovacím verziám síce vzrástla v dôsledku zabudovania akumulátora do podlahy vozidla o približne 350 kg, no na papieri údaje zrýchlenia na stovku za 9 sekúnd a najvyššia rýchlosť 150 km/h nevzbudzujú pochybnosti. A ani v reálnom živote v meste sa sťažovať nebudete, aj keď prejav elektrického pohonu možno nebude úplne taký, aký väčšina od elektrického auta očakáva. Mám tým na mysli newtonmetrové kopance po akomkoľvek dotyku vodičovej nohy s plynovým pedálom. V elektrickej dvetisícosmičke je pocitovo akcelerácia viac lineárna a ani v nižších rýchlostiach to nie je žiaden lámač krkov. Stále má však okamžité reakcie na plyn, čo mu v mestskom prostredí dáva výhodu oproti spaľovacím verziám. Rovnako ako absencia zvuku spaľovacieho motora a s tým spojené ticho na palube.

Čo ak ste si už raz také auto kúpili a výnimočne sa na ňom potrebujete dostať aj trocha ďalej ako len zopár desiatok kilometrov po meste a okolí? Keď už tie podmienky počas testu boli extrémne počasím (teplotami neustále okolo 35 stupňov), doprial som e-2008-ke vzhľadom na jej zameranie trochu extrému aj porciou kilometrov na otočku. Zobral som elektrický Peugeot na služobnú cestu do Košíc. Ja viem, môže to znieť ako otrepaná testovacia trasa, ktorú absolvoval už kdejaký influencer, ale ja som tam nešiel len tak podaromnici kvôli „storkám“. Čakal ma reálny pracovný program a mal som aj reálny časový harmonogram. Prísť v rozumnom čase do Košíc, stihnúť pracovné povinnosti a vrátiť sa v rozumnom čase naspäť do Nitry. Pri letmom pohľade do aplikácie ZSE s mapou nabíjacích staníc to vyzeralo jednoducho, až priam ideálne. Vyštartujem plne nabitý z Nitry, na Budči si dám raňajky, počas ktorých dobijem baterku a aby som sa nestresoval, krátku nabíjaciu zástavku si dám aj v Rožňave. A v Košiciach ma čaká nabíjačka priamo v mieste, do ktorého smerujem, kde auto počas pracovných povinností nabijem a nebudem strácať čas. Žiadne čakanie na to, kým sa auto nabije a ani cestou nebudem nabíjať dlhšie ako treba. Toľko teória a plánovanie.

Vychádzal som aj z toho, že keď som si auto doniesol z Bratislavy, na 100 km dlhej ceste po meste a diaľnici minula 2008-ka 47 % zásob elektrickej energie. V Nitre si rovnakým tempom ešte trúfala na ďalších 108 km. Tachometrových 120 po Trnavu a 130 po Nitru zaokrúhlilo aj napriek teplotám okolo 35 stupňov a klimatizácii v plnej permanencii priemernú spotrebu na rovných 20,0 kWh/100 km. To sa mi zdalo ako férová hodnota vzhľadom k tempu a podmienkam. Uprostred zimy sa na takú spotrebu dostal príbuzný a technicky identický Opel Mokka-e len v mestskej prevádzke a na podobnej trase si bral o zhruba 2,5 kWh/100 km viac. Aj preto som ráno 6:30 vyrazil z Nitry bez obáv. Plne nabitá baterka sľubovala dojazd približne 300 kilometrov a tak som smelo nastavil na tempomate rýchlosť 140 km/h. Už pri Zlatých Moravciach však z baterky zmizla 1/4 elektrických zásob a za Žarnovicou ďalšia. Tých 140 km/h nie je pre elektrický Peugeot najmenší problém, no týmto tempom by som asi viac ako 120-130 km na jedno nabitie neurazil. Na čerpaciu stanicu Budča som dorazil po trištvrte hodine jazdy so zásobou len 42 km a 31 % v baterke. A s priemernou spotrebou až 29,6 kWh/100 km. Ale tak čo chcem od primárne mestského elektromobilu, ktorý som hnal po diaľnici s klímou na plné obrátky a tempom 140 km/h. 

Potešilo ma však pomerne rýchle nabíjanie. Peugeot je schopný nabíjania výkonom 100 kW a 350 kW nabíjačka mu doplnila zásoby z 31 na 80 % už za 20 minút. Čo akurát zodpovedalo rannej káve a raňajkám a teoreticky som mohol pokračovať ihneď ďalej. Lenže nabíjačka v Rožňave, ako som zistil počas raňajok, nie je pri ceste a bolo by treba zamieriť priamo do centra mesta, čo sa mi videlo ako zbytočné zdržanie. A keďže mi do cieľa v Košiciach zostávalo 220 km, rozhodol som sa ešte chvíľu zdržať nabíjaním a nekúskovať si cestu. Po 32 minútach signalizovalo auto nabitie na 92 % a dojazd 286 km. To by malo stačiť. Pri Rožňave si kontrolujem stav a musím sa rozhodnúť, ako ďalej. Do cieľa mi zostáva 71 km a dojazd ukazuje 78 km. Uf, to bude tesné. Navyše ma ešte čaká stúpanie na Sorošku, na ktorej vrchole už mám dojazdové manko asi 8 km. Zhruba trojkilometrové klesanie však zopár kilowatthodín zrekuperovalo a do Košíc vchádzam po štyroch hodinách a s dojazdom 20 km, pričom ma ešte čaká asi 11 km po obchvate mesta až do cieľa. Posledných asi 30 km som už však prispôsoboval spotrebe a tiež ma nepotešila správa, že moja vyhliadnutá nabíjačka je podľa aplikácie ZSE mimo prevádzky. 

To sa však nakoniec ukázalo ako planý poplach a auto sa na ňu pripojil so skóre 310 km a priemernou spotrebou 19,9 kWh/100 km. Následné nabíjanie z 8 na 100 % trvalo hodinu a desať minút a nabilo baterku porciou 42,428 kWh. Cesta naspäť však už len v skratke. Z Košíc som vyrážal s dojazdom 328 km, no rezerva 20 km sa rozsvietila po 257 km tesne pred nabíjačkou na Budči. Priemerná spotreba klesla na 18,2 kWh/100 km a nabitie z 12 na 80 % zabralo len 25 minút, ktoré padli po celom dni aj vhod na malý oddych. Signalizovaný dojazd 238 km síce necelých 100 km po diaľnici do Nitry zredukovalo len na 36 km, no výsledná spotreba za celú cestu sa ustálila na celkom solídnych 19,3 kWh/100 km. A toľko mi ukázala aj celková priemerná spotreba počas celého testu. A to zdôrazňujem, že vonku boli naozaj extrémne teplá.    

Keď však zostanem v prostredí ako stvorenom pre Peugeot e-2008 (alebo skôr naopak), dáva elektrická dvetisícosmička dokonalý zmysel. Do mesta zapadá svojim elegantným vzhľadom, pohodlným podvozkom a naozaj veľmi ľahkým ovládaním. A okrem toho poskytne aj lepší prehľad vďaka vyššej pozícii sedenia a na moje prekvapenie aj slušný vnútorný priestor, a to aj na zadných sedadlách. Pokiaľ teda idete do elektrickej 2008-ky ako do primárne mestského auta a od elektrického pohonu neočakávate dynamické zázraky, tak vám ho môžem vrelo odporučiť. V mojich očiach je to takmer dokonalé mestské auto. A v tomto kontexte mu ten elektrický pohon svedčí viac ako by ste čakali. A keď inak nedáte, prepraví vás aj za nejakým tým výletom, ale tam už narazíte na jeho obmedzenia v dojazde, ktorému moc nesvedčí diaľničné tempo. Peugeot ponúka e-2008 vo všetkých troch stupňoch výbavy, vrátane ďalších troch nadstavieb v podobe balíkov Pack. V základe si nachystajte 34 290 eur, za plne vybavený vo verzii GT Pack o 5100 eur viac.

Mohlo by sa vám páčiť