Bývali časy, keď sa na autá (i na svet) pozeralo inak. Síce sa to môže zdať ako plytké zovšeobecňovanie, no zväčša sa to zakladalo na faktoch. A v našich končinách (žiaľ) väčšinou z počutia. Volvo bolo bezpečné, Mercedes bol luxus a kvalita, BMW malo športové nadanie naprieč všetkými veľkosťami, Mazda bola synonymom kultivovanosti a francúzske autá zas príkladom komfortného podvozku. A zo všetkých automobilových kategórií, ktorých bolo v tom čase oproti dnešným dňom len základné minimum, bol tou kráľovskou SEDAN.
Pred takými dvadsiatimi rokmi nebolo ničím výnimočným, že sedan bol vrcholom ponuky takmer každej automobilky. Rovnako nebolo ničím výnimočným, že sedany poháňali veľkoobjemové motory. A to nie len v najvyššej triede. Plnotučný 6-valec malo kedysi aj také Mondeo, Laguna, Citroën C5, Peugeot 607, Superb a o Passatoch ani nehovorím. Vo VW sa v najlepších rokoch vedeli utrhnúť z reťaze a do Passatu zabudovať dokonca W8. Tie časy sú definitívne preč a definitívne preč je z ponuky aj väčšina vyššie spomínaných sedanov a ich nástupcov. V tomto smere je teda už pomerne výnimočné v tejto triede prevziať na test sedan. Peugeot 508 je takým malým unikátom.
Je to sedan, ktorý ešte k tomu pôsobí originálne a štýlovo. A to aj po pár rokoch na trhu. Decentný facelift mu zľahka omladil tvár aj zadné partie a interiér si stále drží elegantnú iskru. Aj keď v tomto smere už má síce podľa mňa mierne navrch konkurenčný Renault, spomedzi Francúzov to bol práve Peugeot, kto vniesol do interiérov svojich posledných modelov opäť šarm a nápaditosť. A 508 ňou stále disponuje aj po pár rokoch. Rozhodne jej treba uznať, že vyzerá stále dobre a v dnešnej dobe ozrutných SUV pôsobí na ceste nielen pomerne exoticky, ale aj veľmi elegantne. A to testované auto ešte nebolo vo vrcholnej výbave GT, ktorá mu vizuálne ešte zopár bodov pridá.
To sa vám už dnes v tejto triede asi nestane. Aj preto, že mu priama konkurencia vymiera. Passat? Ako sedan mŕtvy. Mondeo? Pod drnom. Talisman? Na ten sme už aj zabudli. Kde dnes dostanete v tejto triede sedan? Dobre, zopár ich predsa len zostalo. Ale ktorý z nich má takú ladnú líniu? Ktorý z nich vám dopraje namiesto už trocha nudných priorít v podobe megalomanských objemov kufra a miesta na kolená zadných cestujúcich eleganciu, atmosféru a napríklad bezrámové okná? To by ste museli zabrúsiť do prémie. Peugeot našťastie model 508 stále drží v ponuke a stále ho môže poháňať spaľovací motor aspoň so štvoricou valcov a objemom väčším ako liter aj čosi.
V prípade, že trváte na benzíne, budete sa musieť zmieriť s elektrifikáciou. Plug-in hybridná jednotka so spaľovacím štvorvalcom s objemom 1,6 litra a turbodúchadlom je však v ponuke až v troch verziách. V základe disponuje 180 konskými silami, nadstavba predstavuje koní 225 a vrcholom je verzia PSE s výkonom až 360 koní a pohonom všetkých štyroch kolies. To sme však už trocha uleteli výkonom aj cenou. V kontexte bežného využitia sa preto vráťme k testovanej verzii s výkonom základných 180 koní. Partnerom spaľovacieho motora je 12,4 kWh batéria, ktorú som počas testu dokázal na 22 kW nabíjačke nabiť doplna za menej ako dve hodiny. To je celkom fajn. Už menej ma potešilo, že tie necelé dve hodiny na nabíjačke postačili v meste len na necelých 30 elektrických kilometrov dojazdu s priemernou spotrebou okolo 25 kWh/100 km. Mimo mesta na okreskách vystačí plne nabitý akumulátor na približne 50 čisto elektrických kilometrov. Ak si chcete nabíjaním len znížiť priemernú spotrebu benzínu, tak potom s plne nabitým autom dokážete zdolať prvých 100 kilometrov jazdy za 3,5 litra benzínu plus náklady na nabíjanie.
Plug-in hybridné ústrojenstvo však skresalo objem nádrže. Pri signalizovanom dojazde 55 kilometrov som doplna dotankoval len 34 litrov benzínu. A tak sa pripravte, že hybridnú 508-čku budete musieť častejšie nielen nabíjať, ale aj tankovať. Pokiaľ vás nabíjanie prestane baviť, pripravte sa v čisto hybridnom režime na priemernú spotrebu medzi 6 až 7 litrami. Obávam sa, že za takú spotrebu by Peugeot dokázal s týmto benzínovým motorom jazdiť aj bez pomoci plug-in hybridu, no doba je už raz taká a žiada si aj trocha nezmyslené kroky. Aj vybitá päťstoosmička však rozhodne nie je ani napriek hybridným kilogramom navyše slabá.
Dynamika je solídna a prejav kultivovaný, no bez výraznejšej podpory elektriky trvá trocha dlhšie, kým sa prevodovka s motorom dajú do práce a vyrazia vpred. A pri bežných rozjazdoch z miesta s vybitým akumulátorom som trocha nechápal maniere prevodovky, ktorá nechávala zbytočne vytáčať prvé prevodové stupne. Skôr by som čakal, že ich v rýchlosti prebehne a hladko ich odradí. Keď si už teda kúpite Peugeot 508 ako plug-in hybrid, je vhodné ho pravidelne nabíjať. Prospeje to jeho reakciám i spotrebe. Bez ohľadu na to však dostanete dobre naladený podvozok, ktorý síce má v sebe štipku francúzskeho komfortu, no nie je to dominantnou charakteristikou pruženia. Päťstoosmička totiž nielen dobre tlmí a pohlcuje nerovnosti, ale sa aj dobre ovláda a reaguje na vaše povely. Jednoducho dostala podvozok hodný nielen tejto triedy, ale aj dynamického vzhľadu samotného auta.
Charakteristickým je aj interiér auta. Síce je to z hľadiska prevedenia, štýlu a ergonómie tradičný, moderný Peugeot, no z pohľadu segmentu ide skôr o unikát. Sedí sa v ňom nižšie a človek sa cíti príjemne obklopený moderne a elegantne pôsobiacim interiérom. Nečakajte síce premianta triedy v objeme batožinového priestoru alebo priestore na kolená zadných cestujúcich, no Peugeot obetoval kúsok priestoru za väčšiu intimitu v aute, ktorú majú niektorí ľudia v aute radi. Necítiť sa v aute ako v skleníku alebo telocvični, ale ako v intímnejšom a elegantnom priestore na mieru.
Peugeot 508 je auto s dospelým podvozkom, elegantným a originálnym vzhľadom a príjemne intímne ladeným interiérom. Je to auto pre ľudí, ktorí nepotrebujú voziť veľkú rodinu, nechcú klasický štandard, vedia obetovať trocha praktickosti za šarm a nechcú sa zmieriť s firemným Superbom v bielej, Insigniou v sivej alebo čiernym Passatom ako stovky okolitých vodičov na ceste. Nechcú sa ukazovať, no rovnako nechcú bezducho splývať s davom. Buďme radi, že Peugeot mal odvahu a prišiel (a stále tu je) so sedanom, ktorý neohuruje ani priestorom, ani veľkým kufrom (aj keď 487 nie je úplne na nič) a jednoducho postavili auto ktoré sa páči a ktoré si kúpite zato, ako vyzerá. Nie, že si vzadu preložíte cez seba nohy alebo v ňom preveziete chladničku. A pokiaľ nie ste priaznivcom nabíjania, tak vám v ňom Peugeot stále vie ponúknuť aj diesel. Úsporný 1,5 BlueHDI so 130 k vie byť dokonca v rovnakej výbave Allure o 8 tisíc lacnejší ako základný hybrid, o 250 kg ľahší a aj bez nabíjania úspornejší. Za 180 k si aktuálne v Peugeote vo výbave Allure pýtajú cenníkových 47 tisíc s daňou. Dieselovú jednapäťku vo vyššej výbave GT pritom viete mať už za 41 tisíc.