TEST Peugeot 5008 GT – Lyrikov väčší brat
- Od Miloš & Laco
Áno, je to tak. Náš Lyrik má aj svojho brata. Dlhšieho o 194 mm, širšieho (bez zrkadiel) o závratné 3 mm, vyššieho o 20 mm. Teoreticky by mal byť aj užitočnejší, ale neviem, či je korektné rodinných príslušníkov takto deliť. Poskytuje však útočisko pre sedem osôb (ak si priplatíte 750,-), hlavne tí prví traja si vďaka nárastu rázvoru z 2 675 mm na 2 840 mm budú krochkať blahom. Teda ich nožičky.
V podstate by som to mohol celé zabaliť tvrdením, že 5008 je natiahnutá verzia modelu 3008, a viete čo, ani by som neklamal. Háčik je v tom, že to automaticky neznamená, že ten väčší je nutne lepší, určite nie pre každého. Cenový rozdiel medzi nimi je až smiešne malý, základné verzie stoja 19 990,- resp. 21 790,- , pomyselné cenové nožnice sa pri vrcholných verziách GT trochu rozťahujú, tam to je 34 390,- a 37 190,-.
Pokiaľ sa na túto podarenú súrodeneckú dvojicu pozeráte spredu, môžete si oči vyočiť, ale k nejakému rozdielu sa nedopracujete. Zboku je to už trochu iné, profil jazvečíka pri 5008-čke je spoľahlivý identifikátor modelu. Menší model je možno ako celok dizajnovo o málo zaujímavejší, predsa len ten väčší je “krabicoidnejší”, keďže sa nevie presne rozhodnúť, či je MPV alebo SUV. Osobne sa prikláňam k užitočnejšej teórii o MPV. Pri pohľade na tento hybrid vidím veľké množstvo rodinne užitočných prvkov, nie len čistý prvoplán, ktorý útočí na ľudské slabosti, ako to často býva v prípade veľkých SUV-čiek, tak hojne používaných v stiesnených priestoroch veľkomiest.
Objem batožinového priestoru v päťmiestnej konfigurácií dosahuje 780 l, čo predstavuje slušnú výzvu, pokiaľ ho chcete úplne zapratať. V sedemmiestnej verzii poklesne na 702 l, čo je stále dosť (so sedadlami neaktívne skrytými v podlahe kufra). Prirodzene, pokiaľ sa rozhodnete aktívne využívať ten posledný rad sedadiel, tak batožinový priestor v podstate úplne zruinujete. Ale na jeden relatívne slušný nákup tam nejaké to miesto stále ostane.
Na predných sedadlách sa veľké zmeny oproti minulému testu neudiali, palubovka a jej funkcie sú totožné. Čo je dobré, lebo už minule som si dosť dobre zvykol na fešný i-Cocpit, teraz som si ho už vyslovene užíval, všetko bolo známe a samozrejmé. Tri sedadlá v druhom rade sú samostatne posúvateľné na koľajničkách, takže určitá modulácia priestoru podľa aktuálnych potrieb je v rukách kreatívneho osadenstva.
Označenie GT je pri modeli 5008 (rovnako aj 3008) vždy o nafte. Neviem prečo, keď budem plakať pred Vilom Rozborilom, tak sa ho na to opýtam. O pohon sa stará rovnaký 177-koňový divoch so slušnou dávkou krútiaceho momentu (400 Nm) ako v menšom bratovi. Na test sme dostali verziu so šesťstupňovým automatom, ktorý medzičasom vytlačila osemstupňová verzia. Subjektívnu dynamiku mali súrodenci veľmi podobnú, len neviem, akým zázrakom sa mi darilo držať väčší model s menším počtom prevodových stupňov v striedmejších hodnotách spotreby paliva (rádovo o pár deci, teda stále mi tam svietila šestka a nejaké drobné). Toto bude ďalšia téma na mojom najbližšom stretnutí s Vilom…
Tak, ktorý brat je lepší? Zákerná to otázka. V mojich podmienkach, v ktorých sa pohybujem primárne po vidieku, by som k sebe do garáže prichýlil toho väčšieho. Štvorčlenná rodina si už zaslúži priestorné MPV (a just ho tak budem označovať), dokonca aj z miestnych stavebnín si často čo-to rozmernejšie odvezieme. Lenže to sme my. Mnohým poslúži rovnako dobré kompaktnejšie a trochu krajšie SUV 3008. Interiér je takmer totožný, výbava detto. Dochádzanie a parkovanie do mesta bude týmto kúskom o chĺpok príjemnejšie. A to sa v dnešnej dobe ráta. Tak či onak, Peugeot sa vyznamenal, a to má ešte v talóne nádhernú 508-čku. No šup s ňou pekne k nám do redakcie na ďalší testík…
Na výlet sa vyberieme,
plný kufor naložíme,
sedem ľudí povozíme,
s Pežotom sa nestratíme.