TEST Peugeot 408 GT – Gran turismo dnešných dní
- Od Lukáš
Crossover a plug-in hybrid je teraz v automobilovom svete niečo ako povinná literatúra. Alebo ešte lepšie povedané, slovné spojenie, ktorého vhodnosť posúdila prísnym okom a uchom porota na automobilových prehrávkach. Ospalý predsedajúci mu dal požehnanie a môže sa blahodarne šíriť medzi pospolitý, ešte stále autami zaujatý ľud. Takto to bude nielen správne, ale aj spásonosné. A bodka…komisia sa odobrala k stolu s obloženými misami.
Lenže potom poslal na prehrávky model 408 francúzsky Peugeot a ten, ako to bývalo zvykom, prepašoval riešenie, ktoré vyjde v ústrety (takmer) všetkým. Vyššia svetlá výška, tvar kombinujúci aspoň tri karosárske verzie a po vzore doby plug-in hybridný pohon. U niekoho môže táto kombinácia vytrhnutá z kontextu predstavovať hrôzu, no určite nie v prípade Peugeotu 408. Francúzi týmto modelom demonštrujú, že aj mainstreamový výrobca môže uviesť na trh príťažlivé a originálne auto.
Peugeot síce v uplynulom období slávi dizajnové úspechy takmer s každým modelom a aj 408 nesie rovnaké charakteristické znaky, no tým, že kombinuje vyššiu svetlú výšku s karosériou s nižšou líniou strechy a splývajúcou zadnou časťou, pôsobí do istej miery exoticky. V dobrom zmysle slova. Mne osobne sa 408 páčila hneď na prvý pohľad, no že sa za ňou budem otáčať po zaparkovaní aj na konci testovacieho týždňa, to ma len utvrdilo v tom, že dizajnéri odviedli dobrú prácu. Že elegantný dizajn 408 nie je len chvíľkovým výkrikom a jeho príťažlivosť nevyprchá po dvoch-troch pohľadoch.
Najlepšie na tom však je, že Peugeot 408 nie je príťažlivý len dizajnom. Stačí sa doňho usadiť alebo ešte lepšie previezť. V automobilke sa síce rozhodli (možno nie celkom dobrovoľne), že 408 nebude v ponuke s naftou (škoda), ani s manuálnou prevodovkou (v poriadku). Základom je tak benzínový trojvalec 1,2 PureTech. Ten síce môže byť akokoľvek dobrým motorom, no do 408-ky mi jednoducho už na prvý pohľad nepasuje. To auto si zaslúži viac ako 3 valce a 130 koní. Lenže to automaticky znamená, že musíte siahnuť po plug-in hybride (komisia jednomyseľne prikyvuje hlavami). Buď vo verzii so 180 konskými silami alebo, ako v našom prípade, po vrcholnej verzii s výkonom 225 k a 360 Nm. No zatiaľ čo s trojvalcom váži 408-ka približne 1,5 tony, väčší spaľovací štvorvalec a najmä plug-in hybridné ústrojenstvo vyženú hmotnosť o tri metráky. To je síce dosť, ale bude to prekážať? Ako sa to vezme. Keby išlo o mestský model alebo ľahkonohý hatchback, tak to problém je. Peugeot 408 je však predsa len so svojimi takmer 4,7 metrami na dĺžku a takmer 2,8 metrovým rázvorom trocha iným typom auta. V ňom vás tie kilogramy navyše jednoducho trápiť nebudú. Najmä keď ich negatívne necítiť ani za jazdy, ani na pumpe. A pri nazretí do profilu s parametrami adepta musí byť spokojná aj komisia. Stovka pod osem sekúnd, maximálna rýchlosť 235 km/h a kombinovaná spotreba 1,2 l/100 km. Predseda aj prísediaca kolegyňa uznanlivo pridvihujú obočie, darmo že reálne sú len prvé dva z uvedených údajov aj v prípade plne nabitej batérie.
A akým typom auta teda Peugeot 408 vlastne je? Vo mne osobne 408-čka evokovala dostupnejšiu variáciu na tému dostupnejšieho, elegantného a moderného gran turisma. Auta, ktoré neponúka na cestovanie len dostatočný komfort, výkon a priestor, ale ako bonus aj elegantný vzhľad, dostatočne odlišný od väčšiny ostatných vozidiel, aby diskrétne vzbudilo pozornosť všade tam, kde s ním zaparkujete.
Príjemne a určitým spôsobom exkluzívne sa budete cítiť aj vo vnútri. Interiér i-Cockpit síce pre niekoho stále môže pôsobiť trocha ako ergonomický prehrešok (pre mňa nie), ale nejde mu uprieť modernosť, kvalitu a nielen na túto triedu riadnu dávku elegancie. Desaťpalcový virtuálny kokpit s efektným 3D zobrazením, rovnako veľký stredový displej s programovateľnými tlačidlami na najčastejšie používané funkcie pod ním, bezdrôtové nabíjanie telefónu, Focal audio a panoramatické strešné okno. Rozhodne ho neodsudzujte kvôli tomu malému volantu. A vo výbave GT tie nesmierne pohodlné predné sedadlá s AGR certifikátom, za príplatok nielen vyhrievané, ale aj s celkom slušnou masážnou funkciou. Na dlhé cesty ako stvorené. Plus dostatok priestoru vzadu a aj napriek plug-in hybridnému pohonu stále dostatočne veľký a prístupný batožinový priestor s objemom 471 litrov.
Prepĺňaná jednašestka je sám o sebe veľmi schopný a úsporný motor, ktorý by mi osobne nevadil v tomto aute aj bez elektrifikácie. Doba si však žiada plug-in hybrid a tak dostal do tandemu batériu s kapacitou 12,4 kWh a palubnú nabíjačku s výkonom 2,3 kW. Kto je fanúšikom nabíjania, ten by si mal určite kvôli rýchlejšiemu nabíjaniu priplatiť za silnejšiu palubnú nabíjačku s výkonom 7,4 kW. V reálnom svete potom 408-čku môže využívať aj čisto na elektriku do vzdialenosti približne 50 km a do rýchlosti 135 km/h. To možno niekto ocení a bude mu to stačiť na denné dochádzanie do práce.
408 má v tejto konfigurácii výkonu aj newtonmetrov dostatok na všetky príležitosti, aj tak jej najviac svedčí svižné cestovateľské tempo, kedy sa spaľovací 4 valec v tichosti prevaľuje v nízkych otáčkach, 8-stupňový automat si prehadzuje rýchlostné stupne rozvážne a s absolútnou suverenitou a z času na čas si to nepozorovane spaľovák vymení s elektromotorom a vy ani nič nepostrehnete. Len to, že to 408 ide nesmierne komfortne, pohodlne a v tichosti. Na dlhších cestách zabudnite na nabíjanie, dobrou správou ale je, že aj po vybití má táto pohonná jednotka dostatok dynamiky a slušnú spotrebu. Plug-in hybrid by som v tomto prípade bral len ako možnosť mať na obmedzenú dobu auto aj ako čistý elektromobil. Druhá vec je, že či chcete alebo nie, aj tak si ho do 408 zvolíte. Svojou kultivovanosťou a nenútenou dynamikou do tohto typu auta jednoducho pasuje podľa mňa viac ako trojvalec. To však znamená, že si budete musieť priplatiť. A rozhodne nie málo. V najvyššej výbave GT je rozdiel medzi 130 k trojvalcom a silnejším z dvojice plug-in hybridov 10-tisíc. A keď si ešte prihodíte zopár príplatkovým prvkov, cena takto vybaveného Peugeotu 408 sa vie dostať aj tesne pod 50-tisíc. Na druhej strane, tým ako to auto vizuálne pôsobí, ako príjemne a kultivovane jazdí, tak si spätne pri pohľade na cenovku až tak ťukať na čelo nebudete. Je to dosť, ale nie je to len tak do vetra. Schopnosti, výbavu i príťažlivosť na to jednoducho má. A ak máte na to aj vy, smelo doňho. Toto je ten správny crossover.