TEST Peugeot 308 SW – Bestie

Mám rád rýchle autá. Mám rád autá, ktoré mi dajú pocit, že šoférujem a nie, že sa iba veziem ako batožina, ktorú na konci cesty bez emócií vyfľusne dopravníkový pás na letisku. Keď sa idem previezť na svoju obľúbenú okresku, môžem zvysoka oprdieť všetky tie „vychytávky“ modernej doby. Nepotrebujem LED svetlá, automatickú prevodovku, head-up displej alebo dotykové ovládanie infotainmentu (rádiá už bohužiaľ vymreli). Čo potrebujem, je auto s dobrým motorom, ukecaným riadením a presnou manuálnou prevodovkou. Mať takéto auto zaparkované v garáži je fajn, ale ako sa hovorí, nie každý deň je nedeľa. Týždeň má okrem nedele ešte ďalších šesť dní a pokiaľ sa zrovna nevoláte Takumi Fujivara, asi sa bude hodiť ešte jedno „druhé“ auto.

Tie druhé autá vyberáme podľa iných kritérií ako prvé (rozumej zábavné). Zatiaľ čo tie prvé zväčša odzrkadľujú našu osobnosť a túžby, druhé reprezentujú naše každodenné starosti, zvyky, povinnosti a, samozrejme, aj koníčky. Mojím koníčkom je fotografia a väčšina z vás vie, že v našom magazíne zastávam pozíciu fotografa. Aj z tohto dôvodu som si kľúče od poslednej verzie Peugeotu 308 SW preberal práve ja.

Na parkovisku ma, po lokalizovaní auta, zbesilým blikaním smeroviek privítal žiarivo červený kombík. Ako bývalý majiteľ Peugeotu som na ich dizajnový jazyk zvyknutý a vnímam ho na rozdiel od priaznivcov nemeckých áut pozitívne. Aj napriek tomu, že Peugeot 308 SW môžete na cestách stretnúť už nejaký ten piatok, pôsobí stále aktuálne, šik, a tak nejak nemecky. V spojení s detailami, ktoré zväčša nájdete iba v prémiovej triede, sa nemusíte hanbiť ho zaparkovať na nejakej tej polosnobskej udalosti. Na tradičnú francúzsku školu sa javí až moc vyvážene a konzervatívne. Teda okrem zadnej partie, ktorá mi pripadá padavo a nejako nekorešponduje so zbytkom karosérie.

Do kufra naložím plnú fotovýbavu, seba na sedadlo šoféra a šup ho na slovenské cesty. V rámci pripravovaného tajného redakčného projektu vyrážam na „location scouting“. Obnáša to vyhľadávanie potenciálnych lokalít na fotenie v širšom okolí. Auto má síce veľmi dobrý navigačný systém, ale dnes preferujem klasickú fyzickú mapu, nakoľko ešte neviem, kam presne idem a do navigácie by sa ťažko robili poznámky.

Namiesto toho oceňujem veľmi dobrý výhľad všetkými smermi a prítomnosť automatickej prevodovky. Tá má osem stupňov a hádže ich tam s takou jemnosťou, že niekedy mám pocit, že sa jedná o CVT-čko. Hneď za futuristicky tvarovanou radiacou pákou mám v odkladacom priestore pre kávu odložený fotoaparát. Viem, že tam nepatrí, ale s nasadenou dvadsaťosmičkou tam sadne ako riť na šerbel a veľmi urýchľuje moje hľadanie. Ono sa to nezdá, ale keď máte v priebehu hodiny 10-15 krát vystúpiť, zobrať fotoaparát, urobiť záber a potom opäť nastúpiť, príde dobré rozloženie odkladacích priestorov veľmi vhod.

V prípade, že sa vaše fotenie točí okolo áut, tak je pre vás jedna z najdôležitejších vecí pri aute kufor. Pri tomto projekte ho využívam trošku inak, ale pri klasickom fotení áut bez neho tie dynamicky vyzerajúce „rolling shots“ jednoducho nespravíte. Ten v kombíkovej 308-čke je z hľadiska uloženia fotografa riešený priam geniálne. Po nastúpení pojme moju objemnejšiu telesnú schránku ako hladná veľryba planktón a mne nič nebráni sa pohodlne zaprieť nohami a fotiť aj pri vyšších rýchlostiach. Jednoducho na nezaplatenie.

Pri týchto potulkách nabehám zakaždým niekoľko stoviek kilometrov systémom štart/stop. Nejedná sa o ten sofistikovaný spôsob ako odrovnať štartér, turbo a baterku, ale o veľmi časté zastávky za účelom urobenia fotky alebo zapísania si poznámok. Zatiaľ čo pri takej V8-čke by to bola ekonomická samovražda, dieselová jedna-päťka takéto nešetrné zachádzanie zvláda s prehľadom a bez zbytočného zaťaženia rodinného rozpočtu. Minimálny smäd na úrovni medzi 5 až 6 litrami a aká-taká okresková dynamika robia z tohto auta výborného parťáka pri pokojnom poflakovaní sa po krajine.

Keď ste si otvorili tento článok iba na základe nadpisu, tak vás asi momentálne sklamem. Nemyslel som český preklad nášho označenia beštia. Na vysvetlenie toho, čo vo mne Peugeot 308 SW evokuje si musíte otvoriť anglický výkladový slovník. Nájdete tam napísané, že „bestie“ znamená človekov najlepší priateľ. Presne taký je aj tento červený kombík. Je pripravený pomôcť, potešiť, zveríte mu svoje starosti a po čase si bez neho neviete predstaviť život. Proste bestie.

Mohlo by sa vám páčiť