Keď sa povie Peugeot, mnohí ľudia majú stále zakorenené rôzne predsudky. “Francúz predsa nemôže byť dobrý.”, “Radšej si kúpim oholeného Nemca, ako vybaveného Francúza.” či rôzne podobné “povídačky”. Lenže, Peugeot odvtedy ušiel riadny kus cesty a s dnešným dizajnovým jazykom, ktorý je odvážny a pekný, sú na mieste, ktoré im môžu závidieť mnohí. Dizajnéri z Nemecka sa len smutne prizerajú a závidia, čo všetko Peugeot dovoľuje a akú voľnú ruku dáva svojim architektom exteriérov a interiérov. A ja tejto myšlienke fandím, pretože konečne tu máme autá, ktoré vyzerajú zaujímavo.
Po teste viacerých variantov nového Peugeotu 2008 som si naplánoval jeho väčšieho súrodenca – dosluhujúcu 3008-čku, ktorá ešte neprevzala všetky charakteristické prvky, a ktorá facelift ešte len teraz dostala. Aj odchádzajúca generácia však má čo do seba. Je to kus kvalitného auta, ktoré ma mimoriadne prekvapilo. Veď len si sadnite do interiéru a pohrajte sa s ovládacími prvkami. Budete obklopený zaujímavými a príjemnými mäkkými materiálmi, ktoré celkovo vytvárajú dojem futuro dizajnu, no vysoko funkčného. Tlačidlá sú kvalitné, v sedadlách sa dobre sedí, nič tu nevŕzga ani nebúcha. Stláčam, ohmatávam, všetko mäkké a príjemné na dotyk. Mám konečne pocit, že sedím vo veľkom a poriadnom aute, ktoré by poľahky mohlo konkurovať spomínaným a toľko ospevovaným Nemcom.
A to aj technologicky. Veď koniec-koncov, predo mnou tróni veľký virtuálny kokpit (i-Cockpit), centrálny displej zasa ponúka možnosť prepojenia s Apple CarPlay, konektivita zahŕňa USB porty (našťastie ešte klasické), adaptívny tempomat s udržiavaním v jazdných pruhoch funguje korektne a auto nebehá od čiary k čiare, núdzové brzdenie. Potrebujete viac? Myslím si, že je tu všetko, čo by súčasné auto malo mať.
Vo verzii Hybrid4 je kopec technológií aj pod kapotou, resp. pod podlahou. Vo verzii s výkonom 221 kW (300 k) a 520 Nm sa nachádzajú až tri motory, z toho jedna benzínová 1,6-ka s výkonom 147 kW (200 k), predný elektromotor s výkonom 81 kW (110 k) a zadný elektromotor s výkonom 83 kW (112 k) vzadu. Vďaka tomuto setupu tak dokáže toto relatívne ťažké auto (2 t) jazdiť stále svižne ako na benzín, tak i na čistú elektrinu. Kombinovane je to potom jedna báseň, kedy si s celkovým výkonom 300 k dáte na raňajky mnohé diaľničné špeciály. Veď uznajte, mať dvojtonové SUV, ktoré pokorí stovku z nuly za 5,9 sekundy? Také čísla nemajú mnohé súčasné hothatche!
O čisto elektrický pohon či dodatočný boost sa stará 13,2 kWh akumulátor, ktorý v pohode nabijete v noci doma v garáži na 100 %. Dojazd na čistú elektrinu potom bude okolo 40 km, v závislosti od podmienok. Tu na nížine som však prešiel z domu (mesto Šaľa) až za Senec, takmer k obci Viničné. A to čisto na elektrinu! Pri týždňovom teste, kedy som najazdil zhruba tisícku kilometrov, kombinovane v meste a na diaľnici, sa priemerná spotreba ustálila na príjemných 5,1 litra benzínu na sto kilometrov. Možno by to bolo aj menej, no diaľničné presuny hlcem zväčša rýchlosťou 140 – 150 km/h, kde elektronika automaticky zvolí prioritne benzínový motor, keďže na čistú elektriku zvládne auto ísť do 135 km/h.
Takže si to zhrňme ešte raz. Interiér – hodnotný a kvalitný. Exteriér – stále pekný. Motor – úsporný a zároveň rýchly (0-100 km/h za 5,9 s; výkon 300 k a 520 Nm; spotreba 5,1 l/100 km/h). Prevodovka – 8 stupňová, automatická, radí hladko. Kufor – stále dostatočne veľký (520 l). Hľadám stále niečo, čo by som mohol 3008-čke vytknúť, no nemám čo. To auto ma fakt pozitívne prekvapilo. A vás by určite prekvapilo tiež, treba len zahodiť predsudky, sadnúť si do auta a vyskúšať si ho…