TEST Peugeot 3008 GT HYBRID4 – Samson

Plug-in hybridy vedia byť veľmi špecifické autá na používanie. Na papieri sa chvália výkonom, nízkou spotrebou aj schopnosťou jazdiť desiatky kilometrov na čisto elektrický pohon. Problémom však býva zväčša to, ako dlho im to v jednotlivých režimoch vydrží a čo potom. Nestane sa z auta ovešaného dodatočnými akumulátormi (a kilami) po vybití, najmä na dlhších cestách, ťažkopádna a zadýchaná verzia toho svižného i úsporného auta z letáku? Nestratí vybitím akumulátora všetku svoju silu a schopnosti ako biblický Samson, keď prišiel o pramene svojich vlasov?      

Peugeot 3008 toho vo verzii Hybrid4 ponúka na papieri naozaj dosť. Jednak že mu so zabudovaním elektromotorov a akumulátora pribudol aj pohon zadných kolies, no ešte väčším lákadlom je 300 koní, ktoré mu svietia v kolonke maximálneho výkonu. Aby SUV tejto veľkosti, ktoré sa pritom vôbec netvári ako športové, akcelerovalo na stovku pod šesť sekúnd a dosahovalo 240 km/h, to sa len tak nevidí. 

Nezačnem však prvoplánovo hneď o tom, ako auto z prvej križovatky trhalo asfalt a koho schovalo medzi semaformi do vrecka. To by bolo trocha nedôstojné a nesprávne. Začnime ekologickejšou stránkou Peugeotu. Plne nabité auto, ako sa neskôr ukázalo až do vybitia, volí v hybridnom režime (jednom z trojice dostupných) čisto elektrický pohon a benzínový motor zbytočne neprebúdza ani pri väčšej akcelerácii. A to nielen v meste, ale aj mimo neho, dokonca aj na diaľnici. Veď z Bratislavy som to čisto na elektrike, a pritom stále v hybridnom režime, dotiahol až za odbočku na R1 na Nitru pri priemernej rýchlosti 97 km/h. Plné nabitie tak vystačilo na 45 čisto elektrických kilometrov po meste i diaľnici. Ak teda dochádzate do Bratislavy napríklad z Trnavy, plug-in hybridná 3008 to zvládne aj na elektriku. Celá cesta z Bratislavy až do Nitry skončila po 77 kilometroch s priemernou rýchlosťou 111 km/h a priemernou spotrebou 3,4 l/100 km. Len pre porovnanie, tú istú trasu som absolvoval aj s úplne vybitým akumulátorom a priemerná spotreba bola 7,3 l/100 km. A keď som do testovacieho okruhu zapojil kombináciu mesta, okresiek i diaľnice, plne nabitý Peugeot si na prvých 42 kilometroch vystačil s elektrikou, potom zapojil do hry aj spaľovací motor a na konci 140 km dlhej trasy vystavil palubný počítač účet v podobe 5,1 l/100 km benzínu a približne 12 kWh elektrickej energie. Lenže aj tá elektrika niečo stojí a nabíjanie akumulátora aj niečo trvá. Peugeot je možné nabíjať len AC konektorom a na rýchlonabíjačke s výkonom 22 kW to doplna zaberie približne hodinu a 45 minúť. V čase testu stála jedna kWh na rýchlonabíjačke 0,39 €, čo po prepočte vychádza, že čisto elektrických 40 až 45 kilometrov vás stojí pri nabíjaní na tomto type nabíjačiek, najdrahšom, približne 4,5 eura. Pri nabíjaní z bežnej siete cena klesá, no pochopiteľne, predlžuje sa aj čas samotného nabíjania.

Dobrou správou však je, že ani pri vybitej batérii až tak neutrpí spotreba a dynamika auta. Prepĺňaná jednašestka má totiž dosť sily (200 k, 300 Nm) i slušnú spotrebu pre rozhýbanie takmer dve tony vážiacej plug-in hybridnej 3008 aj bez asistencie elektriky. Aj vo vybitom režime sa rozbieha z miesta na elektriku ako hybrid, pri úplnom vybití a pomalom rozbiehaní je však citeľný moment, keď od auta zrazu chcem prudšie akcelerovať. Pri nabitom akumulátore by to vybavil elektromotor, no takto je tam na malý moment zaváhanie, kým sa do hry zapojí aj dovtedy vypnutý spaľovací motor. A aj počas jazdy je napríklad pri kickdowne cítiť, že trocha chýbajú elektrické reakcie a intenzita zrýchľovania nie je až taká masívna. Stále sa však bavíme o porovnaní s plne nabitým akumulátorom, kedy má auto k dispozícii 300 k a 520 Nm. A vtedy ide ako z praku. Nie nadarmo uvádzajú čas 5,9 s na stovku. Kombinácia prepĺňaného benzínového a elektrických motorov tlačí auto dopredu veľmi presvedčivo, aj keď ten kombinovaný výkon je podávaný trocha inak ako čisto benzínových 300 k. Jednoducho cítiť, že sa pri šprinte dopĺňajú benzínový a elektrické motory. Zostáva však len dúfať, že konštruktéri mysleli na prepĺňaný motor a jeho potrebu prevádzkovej teploty, keď sa po náhlom prebudení pripája k plnej akcelerácii.

Prvé dni som sa ale nevedel zbaviť dojmu, že tieto plug-in hybridy síce vedia jazdiť aj na elektriku, vedia mať aj 300 koní, ale stále akoby plnohodnotne neboli ani jedným, ani druhým. Že sú to ich premenlivé nálady závislé od miery nabitia akumulátora. Dobre, 3008 vie jazdiť bežné denné trasy po meste ako elektromobil a ani po vybití nevyskočí spotreba do výšin, skôr som bol skeptický, koľko jej vydrží tých kombinovaných 300 koní. Ale tu ma Peugeot prekvapil asi najviac. V režime Sport som sa vybral skúmať jeho dynamické nadanie do Štiavnice. Nie, nerobil som si naivné predstavy, že tam bude s ním zábava, no členitosť tamojších ciest, stúpania, klesania a neustála potreba zrýchľovania zo zákrut je dostatočnou skúškou. A navyše, dúfal som, že tam cestou po diaľnici nevybijem ešte predtým akumulátor. Tieto obavy sa však vytratili už po prvých diaľničných kilometroch, paradoxne v režime Sport. V ňom sa zásoby elektrickej energie míňali najpomalšie, nakoľko stále bežal aj spaľovací motor. Ich spolupráca však vyznie najlepšie, keď na nich nie vyvíjaný príliš veľký tlak, pohonná jednotka sa opiera o krútiaci moment a vďaka asistencii elektrickej energie ide krásne za plynom. Keď som ale začal autu šliapať na krk, prevodovka zbytočne podraďovala a vytáčala spaľovací motor, čím paradoxne spomaľovala celkové reakcie pohonnej jednotky, lebo sa na jej úkony muselo trocha čakať. Keby išlo o športovo tváriaci sa hatchback, asi by som mu to vytkol, no v SUV to ako vadu na kráse nevidím. Výkonovo sa medzi zákrutami nestratí a skracuje rovinky medzi nimi bleskovým tempom, no najmä mŕtvym riadením a komfortným podvozkom takáto jazda plug-in hybridnej 3008 moc nesedí a je oveľa menej uspokojujúca, ako by mohol napovedať výkon 300 k.

Jednoducho je to pohodlné a pritom veľmi rýchle SUV, ale žiaden športovo ladený model na vyšších podpätkoch. Podvozok, príjemne francúzsky pohodlný, musí do zákruty najskôr usadiť na odpružení všetku tú hmotnosť a do deja nevtiahne ani ľahké riadenie bez akejkoľvek spätnej väzby. Ale kto si kupuje SUV kvôli tomu, aby primárne vymetal okresky. SUV by malo byť v prvom rade priestranné, štýlové a pohodlné, a to 3008 spĺňa. Otázne tak zostáva to, či vzhľadom na charakter auta potrebujete tých 300 koní a pohon aj zadných kolies. Bežné situácie totiž vybaví aj prednokolka a sila i elektrický dojazd nebude chýbať ani 225 k verzii, ktorá je navyše v zrovnateľnej výbave o 4-tisíc lacnejšia. Slabšiu verziu s pohonom len predných kolies však dostať už od výbavy Allure s cenou od necelých 43-tisíc, zatiaľ čo 300 koní a pohon aj zadných kolies je dostupný len v dvoch výbavách, Allure Pack (47 490 €) a GT (49 990 €). Prihoďte si k tomu ešte slušné audio Focal a nočné videnie a ste na výsledných 51 590 €. A keď už spomínam to nočné videnie, ktoré mimochodom funguje skvele… V 3008 síce dostanete nočné videnie, no na druhej strane obraz parkovacej kamery má na dnešné pomery podpriemerné rozlíšenie, dokonca horšie ako som zvyknutý zo 6 rokov starej 308. To je však len jedna z mála múch, 3008 aj po rokoch dokáže presvedčiť elegantným a kvalitne zmontovaným interiérom, dizajnom i komfortom podvozku aj na 19-palcových kolesách. Len ani v 300 k, plug-in hybridnej verzii to nie je športový model, ten výkon i trakciu štvorkolky treba brať ako bonus navyše.

Mohlo by sa vám páčiť