TEST Peugeot 2008 GT vs. GT-line – Stačí iba paket?
- Od Michal
Paket alebo plnohodnotné GT-čko? Nafta alebo benzín? Štvorvalec alebo trojvalec? Toto sú záludné otázky, ktoré trápi ľudstvo v krajinách tretieho sveta. Alebo možno aj nie. No musím sa priznať, že zatiaľ čo ja mám tieto otázky v hlave jasne sprioritizované, Peugeot 2008, ktorý som testoval v dvoch rôznych variantoch, vyvolal na ulici taký záujem a také množstvo otázok, až som sa rozhodol, že to musím za ľudí jednoducho rozhodnúť. A basta!
Berte teda tento test za neskonalý prínos do novinárskej práce, ako gesto pre ľudí, ktorí sa jednoducho nevedia rozhodnúť. A to nielen v krajinách “tretieho sveta”, akými sú Slovensko a priľahlé post-sovietske národy (áno, viem čo sú krajiny tretieho sveta, ale dobre sa ohliadnite, aké problémy tu ľudstvo rieši a občas vám to tiež tak prijde). Poďme to teda rozlusknúť.
Ako prvého pána na holenie som si ešte dávnejšie zobral čierne GT-line so štvorvalcovým naftovým motorom 1.5 BlueHDi naladený na 130 koní, spojený s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. A teraz dávajte veľký pozor, cenovka začína na 23 890 eur (dôležité do budúcna). Za to som dostal perfektne vybavené auto, ktorému chýbala azda iba jediná vec – vyhrievané sedačky (tie sa však dajú dokúpiť).
Dizajn Peugeotu nebudem rozoberať, keďže je v oboch verziách prakticky rovnaký. Nápaditý svetelný podpis vpredu i vzadu, zaujímavé tvary, pekné prelisy a dobrá svetlá výška ho robia ideálnym menším SUV do mesta. Podvozok je ladený mäkko a napriek tomu, že ide o kategóriu miniSUV či dokonca crossover (keďže ide len o predohrab), výborné tlmí mestské nerovnosti aj na väčších diskoch.
Za zmienku iste stojí nový kokpit, ktorý 2008-čka dostala po vzore menšej 208-čky. Tri-dé displej (wow efekt zaručený), kopu tlačidiel, dotyková plocha či rozmerný displej s podporou Apple CarPlay je všetko čo si môže šofér v modernom aute želať. Áno, to najdôležitejšie (teda skoro) sa stále ovláda mechanicky. Bohužiaľ, klimatizáciu či start-stop už budete musieť nastavovať v menu, a to nepopulárne dotykovo. Nič nie je dokonalé, všakže?
Motoricky je GT-line v mojom prípade osadený turbodízlovou 1,5-kou s výkonom 130 koní. Použitá prevodovka je 8-stupňová a automatická. Vďaka tejto dvojici má auto primeranú dynamiku, i keď žiaden trhač asfaltu to nie je. Peugeot hovorí, že priemerka sa bude hýbať okolo 4,8 litra na 100 km, realita je o liter vyššia. Jedinú výtku mám, ale s tým Peugeot nič nenarobí, je k zvuku naftového štvorvalca, no ten dokáže byť potlačený v športovom režime, kedy auto začne do reprákov tlačiť umelý hlboký športovejší hluk. Je to milý detail, ktorý vzbudí dojem, že ide o malého agresora na cesty, no razom pocítite, že mu chýba spomínaná dynamika.
A teraz GT-čko. To v našom prípade začína na 26 190 eurách. Za extra peniažky dostanete dynamickejší motor, ktorému však zobrali jeden valec. Stoštrnásť kilowattový turbobenzínový trojvalec s objemom 1,2 litra veľmi neohúri ako na papieri, tak ani v realite. Osemstupňový automat síce dokáže vzbudiť pocit športovej jazdy, keď pri akcelerácii simuluje trhanie športových prevodoviek, no jednoducho, autu chýba objem. Výkon sa dá dohnať rôznymi spôsobmi, ale stratený valec a chýbajúce decilitre objemu ničím nenahradíte. Škoda. Očakával som, že GT-čko bude svižné, bude pripomínať modely GTi, ktoré sa pýšia výkonom siahajúcim k tristo koňom.
Samozrejme, v malom crossoveri by som nečakal takéto čísla, no 180 či 200 koní by z 1,6-ky istotne neurazilo a spravilo by z 2008-čky GT skutočné GT. Downsizing má tak iba jedinú výhodu, a síce nízku spotrebu. Peugeot hovorí o piatich litroch na 100 km, moja realita bola opäť o cca liter až dva vyššie.
Okrem toho, auto je štandardne vo výbave obuté na 18-palcových diskoch, ktoré nepomáhajú už beztak tvrdšie naladenému podvozku žehliť mestské nerovnosti. Podvozok je vďaka vyššej svetlej výške (čo je ale praktické) v zákrutách nervóznejší a tak skutočne neviem, čo má GT v tomto prípade označovať. Pretože s 1,2-kou by som na Grand Touring nešiel a ak má skratka GT evokovať niečo športové, tak tomu Francúzi zabudli prifúknuť patričný hardvér.
Ak to teda mám rozlusknúť, potom by som volil jednoznačne verziu GT-line. Dôvodov je viacero. Valce sú štyri, výkon je podobný, spotreba je nižšia, cenovka je atraktívnejšia a za ušetrené peniažky si poľahky auto dovybavíte tak, že vám bude robiť radosť každý deň. Pretože 2008-čka je bezpochyby jedno z najkrajších malých SUV na trhu. Interiér je skutočne vymakaný, exteriér je rovnako experimentálny a najmä podarený. Ak od auta nebudete očakávať športového ducha, potom istotne nebudete sklamaný. A mimochodom, v tej čiernej to vyzeralo fakt ako bad-ass mestské auto. Pohľady okoloidúcich garantované!