TEST Opel Astra GSe – Pozri mi na sedadlá a zistíš kto som

Je to tak trocha boj a ťažko za to Opel haniť. Na jednej strane oživuje spomienky na svoje športovejšie modely, na druhej strane na to musí ísť podľa pravidiel dnešnej doby. A to môže byť trocha ošemetné. Môže byť plug-in hybridná Astra GSe aspoň čiastočne, politicky korektnou náhradou za vymierajúce hothatche? 

Opel Astra súčasnej generácie je dobré auto, o tom niet pochýb. Tvrdili sme to po prvej jazde s ním a tvrdíme to aj teraz. Základný trojvalec sme ale vymenili za verziu GSe, ktorá má okrem úlohy najsilnejšej verzie slúžiť aj ako odkaz na kedysi, pred dobami modelov OPC, obľúbené verzie GSi. Malé „e“ na konci skratky však hlási, že prichádza v trocha pozmenenej podobe. K tomu ale neskôr, najskôr k zmenám, ktoré si všimnete na prvý pohľad. A vlastne možno ani nevšimnete (okrem obrovských nápisov GSe na bočných dverách i kapote), akurát na vás bude Astra GSe pôsobiť akýmsi frajerskejším dojmom. Môžu za to čierne doplnky karosérie, jemne pozmenené nárazníky a dizajnovo zaujímavé osemnástky, ktoré akosi lepšie vypĺňajú blatníky auta. V tom má však prsty aj o centimeter znížený podvozok, ktorý dostal v tejto verzii tlmiče Koni FSD so selektívnym tlmením. Tak isto ako zvonka na vás GSe zapôsobí aj v interiéri. Nie radikálny, ale decentný posun vo vnímanej príťažlivosti auta. Najväčšou zmenou sú predné sedadlá. S ortopedickým certifikátom, nastaviteľnou dĺžkou spodnej časti a poťahom kombinujúcim kožu a alcanataru. Vyzerajú dobre, ešte lepšie sa v nich sedí, no nijak výrazne to nepreháňajú s bočným vedením. Alcantara si našla miesto aj vo výplniach dverí, volant potiahli perforovanou kožou a celé to zavŕšilo čierne čalúnenie stropu.

No a teraz krátko k pohonu. Krátko preto, že sme ho už testovali v množstve ďalších modelov koncernu Stellantis. Prepĺňaný štvorvalec s objemom 1,6 litra sám o sebe produkuje 180 benzínových koní, ktoré dopĺňa elektromotor s výkonom 110 koní a akumulátor s kapacitou 12,4 kWh. Kombinovaný výkon celej sústavy je 225 k a 360 Nm. Na predné kolesá putujú prostredníctvom automatickej prevodovky a okrem schopnosti zdolať stovku za 7,5 s, vytiahnuť to na 235 km/h a byť na zopár desiatok kilometrov do rýchlosti 135 km/h elektromobilom prihodili Astre na plecia aj dodatočnú záťaž. Verzia GSe váži 1700 kg. Vzhľadom na plug-in hybridný pohon to nie je najhoršie, no málo to na hatchback rozhodne nie je. Bežná spaľovacia Astra s trojvalcom a automatom sa hýbe okolo 1370 kg a so štvorvalcovou, naftovou jednapäťkou približne 1440 kg. Na druhej strane ani udávaný výkon nie je na túto triedu málo. Samozrejme, jeho reakciám, záťahu i spotrebe pomôže Astru pravidelne nabíjať. S plne nabitou tak aj diaľničná spotreba s 20 % podielom elektrického pohonu môže znamenať 5,5 litrovú spotrebu. 

Aj vybitá síce jazdí svižne, ale nebude až tak presvedčivo pôsobiť na tých 225 koní, ktoré má uvedené v rodnom liste. Trocha ma zaujalo, že zatiaľ čo v takom Peugeote 408 s rovnakým pohonom som ten pocit príliš nemal, v prípade Astry som sa nemohol zbaviť dojmu, že s vybitým akumulátorom je mierne, no citeľne pomalšia a smädnejšia. Dôvodov môže byť viac. Peugeot som mal v lete a na letných pneumatikách, Astru už na zimných a počas chladnejších, neskorých jesenných dní. To je objektívny fakt. Subjektívnym môže byť aj to, že zatiaľ čo Peugeot som nechával skôr plynulo križovať krajinu, Astra s nápisom GSe mohla podvedome vo mne vzbudzovať potrebu jazdiť viac dynamicky. A zistiť tak, ako to s ňou v skutočnosti naozaj je. Každopádne, s vybitým akumulátorom v hybridnom režime jazdila s priemernou spotrebou nad 7 litrov. Bežné tempo mimo diaľnice a mesta sa odzrkadlilo na 6 litroch. Kvôli bežnému jazdeniu na spotrebu sa zrejme ale nikto nebude obzerať po Astre s prívlastkom GSe.    

Dobrou správou je, že zmeny na podvozku a riadení sa podpísali pod lahodnejšie ovládanie auta a trochou jazdeckého korenia posypali aj jazdné vlastnosti. Ešte lepšou správou je, že je to citeľné aj pri bežnom jazdení. Áno, podvozok je mierne tuhší, no čo prospelo jazdným vlastnostiam, neuškodilo vďaka novým tlmičom jeho schopnosti vyrovnať sa aj s nerovnosťami. Dynamika plug-in hybridnej verzie samozrejme nie je zázračná a nemá nejaký vyslovene ostrý prejav, ale Astra s ňou ide slušne. Spolu so zmenami na podvozku tak ide do určitej úrovne o jazdecky veľmi schopné a svižné auto. Pritlačte však za určitou hranicou naň viac so snahou sa vyslovene športovejšie povoziť a ten doposiaľ uspokojivý jazdecký celok začne pomaly dostávať trhliny.           

Plug-in hybridný systém stavia medzi šoféra a reakcie auta určitú stenu. V brzdách začne pri ostrejšom zachádzaní kvôli rekuperácii chýbať dostatočný cit, výkon na výjazdoch zo zákrut nie je tak delikátne dávkovateľný, ako by si človek prial v dôsledku reakcii prevodovky a miešania sa elektrických newtonmetrov do toho celého. Prevodovka tiež neponúka možnosť manuálneho radenia a tak z toho začína byť pri takomto štýle jazdy taký jemný gulášik.

Bavíme sa však o pokusoch o vyslovene športovejšiu jazdu, ku ktorej by skratka GSe a výkon 225 k mohli spočiatku zvádzať. Pozor, nie že by to auto jazdilo zle, to rozhodne nie. Akurát to nie je ani čiastočná náhrada hothatchu, ale rýchlejší a jazdecky okorenený plug-in hybrid. Chyba Astry to ale nie je. Tá sama o sebe funguje veľmi dobre. Viac je to chyba doby, do ktorej Opel označenie GSe priniesol. Kúpiť si teda Astru GSe s tým, že dostane v zmysle jazdných režimov Electric, Hybrid a Sport v jednom balení mestský elektromobil, mimo mestský hybrid a víkendový hothatch na jazdenie pre radosť, tak také jednoduché to teda nebude. Primárne vo vás túžbu sa ísť len tak bezcieľne povoziť nevyvolá. Zato každú jednu bežnú i rutinnú jazdu okorení tým správnym jazdeckým spôsobom. 

Opel Astra GSe je tak trocha ako jej predné sedadlá. Nemajú AGR certifikát len tak pre nič za nič. Sedí sa v nich výborne, príjemne podopierajú telo v celej jeho dĺžke, no nepreháňajú to s bočným vedením. To značí, že na naozajstnú športovú jazdu nie sú stavané. To isté je aj samotná Astra v tejto verzii. Prívlastok GSe z nej robí vo svete plug-in hybridov výborne jazdiace auto, aj keď vyslovene športové danosti od nej nečakajte. A už vôbec nie plug-in hybridný hothatch. Keď však na Astru GSe nebudete hľadieť touto optikou, tak v nej objavíte kus dobrého auta. Avšak s cenovkou 42 690 € ako za klasický hothatch.

Mohlo by sa vám páčiť