TEST Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 140 – Zachráni Nissan?
- Od Michal
Nebudeme si klamať. Nissan teraz zažíva ťažké obdobie a poriadne auto potrbeuje ako soľ. Nezachráni ho ani športový model GT-R, ktorý je na Slovensku silno udomácnený vďaka šikovnému Auto Impexu. Keďže automobilka, na rozdiel od konkurencie, nechŕli jeden nový model za druhým, musí Nissan pracovať na tom, aby jeho faceliftované modely stáli za to. Či už cenou, alebo kvalitou a výbavou.
Japonci preto vybavili nový Qashqai zopár vylepšeniami. Pozorné oko na exteriéri zbadá zopár kozmetických úprav, medzi ktoré patria najmä predné natáčacie Full LED svetlomety. Skutočné zmeny sa však udiali na menej viditeľných miestach. Qashqai dostal nový motor z aliancie Mercedes/Nissan/Renault, dobre známu jedna-trojku, ktorá môže byť naladená až na 160 koní (260 Nm). V našom prípade to bolo 140 koní (240 Nm) spriahnutých s šesťstupňovým manuálom. Po facelifte si konečne môžete vychutnávať aj poriadny automat (DCT), ktorý nahradil archaickú CVT prevodovku. Smola je, že ak si chcete nakonfigurovať verziu s pohonom všetkých štyroch kolies, s benzínom sa budete musieť rozlúčiť. Štvorkolka je kombinovateľná len so slabším dieselom.
Nový motor sa v tomto stredne veľkom SUV správa nadmieru dobre. Prekvapila ma jeho tichosť, kultivovanosť, a to aj po studenom štarte. Vďaka malému objemu sa relatívne rýchlo zohreje a auto rozpohybuje svižne aj pri plnom obsadení. Mnohí sa určite budú báť downsizingového malého motora, ale jeho správanie je dostatočne dynamické, aby bola jazda či už v prázdnom alebo naplnenom stave bezpečná. Vytknúť musím iba dlhé dráhy manuálnej prevodovky, inak auto jazdí pekne, hladko a navyše v rozmedzí 7 až 8 litrov na sto kilometrov, v závislosti od ťažkej nohy.
Obrovskou výhodou tohto mačkopsa (kombinácia SUV a hatchbacku) je jeho svetlá výška až 18 cm, vďaka ktorej Qashqai prejde aj rôznym nespevneným terénom či zhltne viaceré mestské nástrahy. Podvozok je naladený mierne tvrdšie než je zvykom, vďaka čomu bočné náklony, ktoré sú v tejto triede priam bežné, nie je až tak cítiť. Na našich cestách Qashqai hlce nerovnosti pekne, v zákrutách sa zasa aj napriek vyššiemu ťažisku správa skôr ako hatchback, než SUV.
V interiéri to už našťastie nie je „typický Nissan“. Volant so sploštenou spodnou časťou a kvalitnejšie spracovaný interiér s komfortnými sedadlami prispieva k lepšiemu pocitu za volantom. Poteší možnosť navoliť si audio od Bose spolu s množstvom bezpečnostných asistentov, vďaka ktorému bude cestovanie nie len bezpečnejšie, ale i komfortnejšie. Nechýba tiež podpora pre Apple CarPlay či Android Auto, s ktorým získate aj lepšiu navigáciu (Waze, Google Maps). Oceňujem, že Nissan do Qashqaia montuje konečne displej s jemnejším rozlíšením a zároveň ponecháva základné ovládacie tlačidlá, aby ste zakaždým nemuseli chytať dotykový displej.
Ľahký facelift pomohol Qashqaiu hlavne motoricky, nakoľko príchod malej 1,3-ky zavial nový vietor do pomaly starnúceho modelu. Nissan spravil dobre, že sa rozlúčil tiež s nemožným CVT-čkom, čím opäť poslal tento crossover do boja proti novinkám od konkurencie. Či ale kozmetické vonkajšie a vnútorné zmeny spolu s novou motorizáciou a prevodovkou sú dostatočné, ukáže až čas. Kažodpádne, Nissan by mal zapracovať na rozšírení svojho modelového portfólia, aby získal opäť dôveru svojich zákazníkov. Qashqai je dôstojným bojovníkom, ktorý je určený najmä ženskému publiku, pre chlapov je tu X-Trail či pracovitejšie naladená Navara. Nie každý však túži po crossoveroch či SUV-čkách a na trhu chýba bojovník proti populárnym japonským sedanom, ktorým kraľuje Corolla. Preto na záver len malá rada: „Nissan, nielen inovuj, ale rozširuj!“
Za zapožičanie auta ďakujeme spoločnosti Auto-Impex.