Na bežné vodičské oprávnenie skupiny B si človek môže pojazdiť na kadečom zaujímavom. Môže ísť rýchlo, môže ísť jednostopovo. A potom ešte môže ísť slobodne, kam len “chce“. Teraz však nemyslím na moderné SUV-čka, ktoré vás svojím okrasným pohonom 4×4 dostanú na chatu, a to je tak obvykle všetko. Mám na mysli skutočnú slobodu prejazdu podľa ľubovôle vodiča, existujúca cesta nie je podmienkou. Je tu, samozrejme, aj legislatívna vrstva, ktorú si treba pred vyvádzaním preštudovať, aby to neskončilo akčnejšie, ako sa pôvodne myslelo, ale pokiaľ ide o pickup, ten prekážkou takéhoto dobrodružstva nebude.
Mitsubishi L200 je oficiálne pracovná pomôcka. Odvezie takmer tonu nákladu, samotná korba má rozmery 1 520 mm a 1 470 mm (dĺžka a šírka) a potiahne brzdený príves s hmotnosťou 3 100 kg. To sú užitočné informácie pre cieľovú klientelu. Ale veľké deti, ako sme tu my v RevRats, zaujíma niečo výrazne prízemnejšie – “fun factor”. Ako som už naznačil v úvode, našiel som ho v slobodnej voľbe trás z bodu A do bodu B.
Žitný ostrov, ktorým som sa v prvej polovici týždňa pohyboval, je poprepletaný sieťou poľných ciest pre poľnohospodárske stroje. Je to preto, aby sa obilnica Slovenska, ako tento kraj prezývajú, dala čo najefektívnejšie obrábať. Alebo možno je to preto, aby som s L200 mal každú cestu do práce a z práce návykovo zábavnú. Ktovie. Isto, mnohé SUV zvládnu tieto trasy tiež, ale nebude to tak rýchlo a tak bezbolestne pre techniku. Potom však prídu zablatené hlboké brázdy, ktoré nám tu nechal traktor ako darček a je čas sa otáčať naspäť. Ale nie pre pickup. Svetlá výška 235 mm zvládne toho dosť (testovací kus bol ešte príplatkovo zvýšený a mal duralovú ochranu pod motorom), ale najväčšiu zásluhu nad letom cez pole má pohon.
Základom je agregát 2.4 DI-D MIVEC (133 kW a 430 Nm) spriahnutý s päťstupňovou automatickou prevodovkou. Vzhľadom na svoju prevádzkovú hmotnosť (1 950 kg) je relatívne pružný, a prirodzene, trochu hladný (v reálnych podmienkach to môže byť kľudne okolo 10 l / 100 km). V prípade tohto druhu vozidla je však najdôležitejšia distribúcia krútiaceho momentu na nápravy.
Tá má štyri režimy, ktoré sa prepínajú kruhovým ovládačom na stredovej konzole. Základný je driftovací (2H). Nežartujem, poháňaná nezaťažená zadná náprava pri vypnutej stabilizácií dovoľuje slušné zverstvá. Pri zapnutej je to, samozrejme, bežný cestovný režim po asfalte. Druhým sa zapojí do deja aj predná náprava (4H). Tretí zamkne stredový diferenciál (4HLc) a štvrtý (4LLc) je niečo ako redukcia, ktorú využijete na piesku, do strmého kopca, v bahne a podobne. Pokiaľ by ani to nestačilo, je možné zamknúť aj zadný diferenciál špeciálnym tlačidlom.
V zásade na bežné poľné cesty stačí základný režim 4×4 (4H), L200-ka zvládala tieto malé výzvy ľavou zadnou. Preto bolo nutné pritvrdiť. Teda som si len myslel, že stará rozbitá a vodou podmytá polocesta cez sedlo Veľký Šturec (neďaleko Donovál) bude vážnejšou prekážkou. Mitsubishi sa mi smialo bez hanby do tváre. Istotne, boli tam brázdy, ktoré zanechali asi jarné prívalové dažde, boli tam ostré a labilné kamene, ale dramatickejšie sa o tom píše, ako to reálne bolo. Pickup to sedlo preletel na úrovni rally špeciálu, bolo trochu driftu a následná stabilizácia situáciu upokojila, trochu ABS brzdenia, sem-tam nejaké to nečakané podšmyknutie, ale výsledkom nebol strach, ale radosť na mojej tvári.
Samostatnou kapitolou je interiérová utilitárnosť. Prejazdy terénom sú fajn, ale v živote dobrodruha s rodinou môže nastať moment, keď pickup musí poslúžiť aj ako rodinné auto. Prevedenie Double Cab disponuje plnohodnotnými zadnými sedadlami s veľkorysým priestorom pre nohy. Výbava testovacej verzie (edícia Black) prekonáva výbavové štandardy rodinných hatchback-ov z nedávnej minulosti. Navigácia (podpora Android Auto), automatická klimatizácia v zásade neprekvapia, parkovacia kamera poteší vždy, ale systém na sledovanie jazdných pruhov som tu až tak nečakal.
S batožinovým priestorom je to trochu ošemetné. Na prvý pohľad to vyzerá ako sen českého chalupára. Lenže dať jeden malý kufor a niekoľko igelitiek s hračkami pre deti do tej obrovskej čiernej diery zvanej korba nie je dobrý nápad. Následne prichádzajú na rad laná, sieťky a podobné pomôcky na ukotvenie batožiny. Keďže stále sa nám ten priestor zdal nevyužitý, cestou domov z Donovál, kde sme trávili dovolenku, sme si odskočili po jeden stôl do obývačky. Úspešne sa nám tam zmestil masív, žiadna drevotriesková skladačka v krabici. Pickup je fajn.
Mitsubishi L200 BLACK EDITION je svojský stroj. Na pracovný nástroj je príliš vyčačkaný, okrem krásneho laku Titanium Grey je vybavený aj doplnkovými čiernymi prvkami (lakované lemy nárazníkov, spätné zrkadlá a iné). Na druhej strane doškrabaný pickup od lesného porastu sa vníma tak chlapsky, sú to proste šrámy z boja. A presne to je jeho druhou tvárou. Mimo cesty sa nestratí, preletí poľom, ako keby sa nechumelilo, nezľakne sa ani strmého svahu. Nemôžem zabudnúť ani na jeho tretiu tvár. Keď sa zdravo nasrdí, tak je z neho rodinné auto. Toto je skutočný univerzál, pri ktorom sú vozidlá z kategórie Sport Utility Vehicle (SUV) len alibistické hračky pre ustráchaných predškolákov.