TEST – Mitsubishi L200 Power Performance

Pick-upy sú v redakcii obľúbeným druhom. Poskytujú nielen terénne a úžitkové schopnosti, ale aj ten správne chlapský pocit neohrozenosti, dobrodružstva a slobody. Slovenské Mitsubishi tie svoje ešte zvykne vždy vyšperkovať nejakou komplexnou úpravou. Doteraz sa však vždy jednalo skôr o offroadové alebo expedičné špeciály s pridvihnutým podvozkom, dodatočnými uzávierkami alebo dokonca so stanom na streche. Tento raz ale vyslali medzi novinárov cestný show car bez akýchkoľvek terénnych úprav a vsadili skôr na štýl (polep karosérie, decentná LED rampa) a viac výkonu. 

A začnime hneď zhurta, výkonom. V Mitsubishi si totiž dobre uvedomujú, že emisné prekážky im trocha ubrali paru a motor, s medzigeneračne menším objemom 2,3 litra, príliš vyskakovať nemôže. Nebudeme si klamať, základná verzia so 150 k je síce bez akýchkoľvek výhrad v teréne, no pokiaľ chcete na L200-ke jazdiť a predbiehať svižnejšie, tak už toho vo vyšších rýchlostiach moc nepredvedie. Tu však Mitsubishi vhodne zakročilo a ponúka v spolupráci s renovovaným partnerom zvýšenie výkonu na 173 k, no najmä krútiaceho momentu zo 400 až na 502 Nm. A to všetko pokrylo fabrickou zárukou, ktorá je už dávnejšie predĺžená na 7 rokov alebo 150-tisíc kilometrov. Fajn, to by mohlo za 1 199 eur s daňou i montážou vyriešiť základný kameň úrazu väčšiny pick-upou s úspornejšími motormi podľa predstáv emisnej normy Euro 6. Bežná realita je tak zrazu o poznanie dynamickejšia a odhodlanejšia aj vo vyšších rýchlostiach, na diaľnici a najmä pri predbiehaní. Už je to jednoducho trocha iná hudba. Niekto preladil stanicu a ospalý blues z delty razom vystriedalo niečo svižnejšie. Síce vás to rovno do tanca nevytiahne, no do rytmu si nohou začnete podupkávať. Tomu tancu trocha bránia mierne ospalé reakcie prevodovky na plyn z miesta i to, že má počas jazdy pri ubratí tendenciu vyraďovať a potom tiež chvíľu trvá, kým sa motor zoberie za plynom a vyrazí vpred. Keď je však už auto v pohybe, prevodovka si s motorom i vyšším krútiacim momentom rozumie a umne sa o tých 502 Nm opiera a zbytočne motor príliš vysoko nevytáča.      

To by sme mali. Výkon je vďaka úpravám plne dostatočný a aj spotreba sa mimo mesta a na diaľnici pri nižších rýchlostiach vie hýbať už od 9 litrov, v priemere však treba rátať skôr s desiatimi a v meste s 12 až 13 litrami. No a v meste treba okrem toho rátať aj s tým, že je L200 poriadny kus auta. Na druhej strane v ňom sedíte vo výške autobusára a máte minimálne dopredu a do strán výhľad nadštandardný. A behom chvíle sa dá zvyknúť aj na dĺžku auta, presahujúcu 5,2 metra. A kde končí odhad, tam začína parkovacia kamera s 360 stupňovým pohľadom, ktorá bola v aute trocha netradične bez asistencie parkovacích senzorov.

Interiér. Na ten sa dá pozerať dvojakou optikou. Ale keď vezmem do úvahy, že je to Japonec a ešte k tomu pick-up, tak sa prenesiem aj cez tvrdé plasty, staromódne ovládače alebo displej so zastaralou grafikou a slabším rozlíšením parkovacej kamery. Nie je to výstrel poslednej interiérovej módy, ale má všetko, čo od auta očakávate. Vrátane koženého čalúnenia, vyhrievaných sedadiel, digitálneho príjmu DAB, Android Auto/Apple CarPlay a množstva ďalšieho, jednoducho viac-menej všetko, na čo sme z bežných, rozumej osobných, áut zvyknutí. Okrem miesta pre piatich však má oproti bežným autám navrch za kabínou. Korba totiž uvezie až jednu tonu a v tomto prípade bola vybavená praktickou plastovou vaňou a rolovacím, lamelovým krytom. Bicykle? Stavebný odpad? Zopár sudov kvasu? Nie je problém. 

A keď som na začiatku spomenul, že táto verzia je bez akýchkoľvek offroadových úprav, patrí sa mi potom jedným dychom uviesť aj to, že už v základe je L200-ka veľmi schopným offroadom. Stačia len vhodné gumy a vďaka pohonu všetkých štyroch kolies s medzinápravovým diferenciálom Torsen s uzávierkou, redukcii, štvorici jazdných režimov a asistentu zjazdu z kopca sa Mitsubishi L200 nezľakne ani toho najťažšieho terénu. Viem to z viacerých offroadových dobrodružstiev so slovenským zastúpením značky. Nechajme však tento raz terénne schopnosti trocha bokom a venujme sa skôr tomu, či je pick-up vhodným riešením aj ako bežné auto do mesta alebo dlhšie cesty.

Dobre. Má to aj svoje mínusy. Jazda v sebe nezaprie rám a listové perá zadnej nápravy a riadenie je tiež mŕtve a volantom sa natočíte o čosi viac ako v bežnom aute. Aj toto však spolu s drsnejším zvukovým prejavom motora vytvára charakter auta a k pick-upu jednoducho patrí. Jazda samotná tak nie je ako v klasickom SUV, no rozhodne to na ceste nie je ani žiaden poľnohospodársky stroj a dá sa s ním žiť každý deň v meste aj na diaľnici. Len sa človek musí stotožniť s tým, že oproti triede SUV obetuje časť kultivovanosti pohonného ústrojenstva a sofistikovanosti podvozku na asfalte.

Asfalt mu však nie je limitom, práveže naopak. Mitsubishi vie v tomto smere v podstate rozšíriť obzory poznania krajiny a dostane vás na miesta, o ktorých ste pri jazdení bežnými autami ani nevedeli. Opustenú lesnú spojnicu medzi dvoma dolinami, termálny prameň uprostred lesa, neznámy tajch a lazy…to všetko som si s L200 za týždeň spolunažívania užil a objavil.

Verzia Power Performance vychádza z najvyššej výbavy Instyle, ktorá je v aktuálnom cenníku za 43 390 eur s daňou. Rozhodne by som si ale priplatil 1200 eur za spomínané zvýšenie výkonu a krútiaceho momentu, čím L200 oproti sérii citeľne ožije. Keď to má byť skôr pracovné auto ako show car, mohla by stačiť aj výbava Invite s manuálnou prevodovkou a cenou od 33 990 s daňou.

Mohlo by sa vám páčiť