TEST MG HS 1.5 TGI Exclusive – Brit s čínskym pasom

Čína to s útokom na európsky automobilový trh myslí vážne. Zrazu sa na Starom kontinente vynárajú viac-menej neznáme značky, o ktorých ešte pred časom nikto nechyroval. V tomto prípade však na to išli inak. Vlastníkmi tradičnej britskej automobilky MG sú už síce Číňania, no hrdo sa hlásia k jej pôvodnej histórii.  

Možno aj preto nejde o žiaden útok divoko vyzerajúceho elektromobilu. Síce má v ponuke elektromobily aj MG, my tu však od nich máme klasické SUV so spaľovacím motorom. Vzhľadom MG HS rozhodne neurazí (a už vôbec nie po facelifte, ktorý medzičasom predbehol prsty a klávesnicu autora tohto textu). Príjemne vyvážené proporcie, akurát tie kolesá mohli trochu viac vypĺňať blatníky. Celkovo ho však možno označiť za pekné SUV s vlastnou identitou. A dojem nepokazí ani bližší pohľad na spracovanie a detaily karosérie.

Po zatvorení dverí sa ozve solídne šuchnutie a odhalí veľmi slušná priestorová ponuka ako pre predných, tak i zadných cestujúcich. Kufor má tiež v základe slušných 580 litrov, no do tejto hodnoty je započítaný aj priestor pod jeho podlahou, kde sa dá uložiť rezerva. Samotná podlaha je však umiestnená dosť vysoko a batožinový priestor tak pôsobí plytko. Na druhej strane, vysoko položené dno znamená, že sa netreba do kufra za batožinou skláňať. Trochu mi ale chýbala možnosť sklápať zadné operadlá aj z batožinového priestoru. Zaujímavosťou je, že aj po sklopení sa operadlá zaistia a je potrebné ich pri následnom vyklopení do pôvodnej polohy odistiť. Zadná strana operadiel je nadpriemerne dobre tapacírovaná a po ich sklopení vznikne úplne rovná a dobre chránená plocha. Prekrytý navyše zostane aj spoj medzi zadnými sedadlami a dnom kufra, čo je praktický detail pri nakladaní alebo vykladaní väčších a ťažších predmetov.  

Batožina naložená, poďme za volant. Za tým sa sedí pomerne vysoko a tento pocit ma neprešiel ani po pár dňoch. Áno, je to SUV a niekto to má tak rád, no ani v najnižšej polohe sedadla som sa nemohol zbaviť pocitu, že sedím akoby nie za volantom, ale nad ním a čiastočne aj nad celou prístrojovou doskou. Navyše volant sa dá aj v najvyššej výbave nastavovať len výškovo, reálne som s tým však ja osobne problém nemal. To nič ale nemení na tom, že interiér modelu HS sa snaží zapôsobiť. Anatomicky tvarované sedadlá s integrovanými opierkami hláv, panoramatické strešné okno, bohatá komfortná i bezpečnostná výbava, parkovací asistent s 360-stupňovým pohľadom, asistent pre jazdu v zápchach…je toho dosť. Niečo funguje výborne, niekde sa nájdu nejaké muchy. Páči sa mi logické a prehľadné rozmiestnenie ovládačov na volante i stredovej konzole okolo voliča prevodovky. A tiež ovládanie okien s dostatočne hlbokým vybratím, čo určite ocenia ženy s dlhšími nechtami. Na niektorých detailoch ale badať, že sa nájde priestor na zlepšenie. Napríklad plastové tlačidlá pod stredovými výduchmi klimatizácie by mohli pôsobiť na dotyk pri ovládaní robustnejšie a koža je na dotyk trocha hladká a tenšia ako je zvykom. Na druhej strane, auto malo za sebou takmer 20-tisíc novinárskych kilometrov a ani na zlom povrchu alebo nerovnostiach v ňom nič nehrkalo a nevydávalo pazvuky. Čo svedčí niečo o kvalite spracovania. Neodpustím si však predsa len trochu kritiky. 360 stupňový pohľad parkovacieho asistenta je super, dá sa prepínať medzi viacerými pohľadmi, najmä ten na kolesá je pri parkovaní pri obrubníkoch vítanou pomocou. A páči sa mi aj jeho trocha netradičná, no praktická funkcia. V nízkej rýchlosti pri odbočovaní automaticky zapne spolu so smerovkou aj obraz z kamery tej strany prednej časti auta, do ktorej odbočujete. To sa môže zísť, ak napríklad vchádzate do stiesnených priestorov, do brány, garáže alebo len lepšie vidíte napríklad zábradlie popri parkovacom mieste. Lepšie dvakrát vidieť z kamery, ako raz na vlastnej karosérii. To všetko je síce praktické a užitočné, ale trochu to zhadzuje samotné rozlíšenie a zobrazenie obrazu na displeji, ktoré je na dnešnú dobu dosť biedne. Na druhej strane zas musím oceniť, že MG si na rozdiel od drvivej väčšiny konkurentov pamätá, ak si raz vypnete napríklad Lane assist. Aj po opätovnom naštartovaní zostane vypnutý a nenúti vás v meste pri obchádzaní poklopov alebo nerovností zúfalo bojovať s korekciami volantu.

Nie že by to ale bolo príliš potreba. Podvozok si totiž s takýmito nástrahami v meste poradí veľmi dobre. Z časti za to môže aj rozumne zvolené obutie s rozmermi 235/50 R18, ale najmä komfortne naladené odpruženie. MG nerovnosti odfiltruje nielen komfortne, ale aj v tichosti. Mäkšie nastavenie pružín a tlmičov v kombinácii s relatívne vyšším profilom pneumatík však na druhej strane trochu uberajú podvozku z rýchlosti reakcií pri vyššom tempe v zákrutách. Autu to tak mierne dlhšie trvá, kým sa uloží do zákruty. Osobne si však myslím, že pri tomto type auta oceníte ako vodič aj majiteľ skôr komfort ako schopnosti v zákrutách. A v tom si vedie MG HS podvozkovo veľmi dobre. A k akustickej pohode za volantom prispieva aj motor. Naftu by ste tu hľadali márne. HS môžete mať ako celkom slušne výkonný plug-in hybrid alebo čisto spaľovaciu verziu s prepĺňaným benzínom 1,5 TGI. V nízkych otáčkach sa mi páčil jeho decentný, basový zvuk. Taký ten poctivý, bez prifarbenia do reproduktorov alebo bez rapkania troch valcov. A jeho autentickosť dopĺňali aj dve reálne koncovky výfukového systému.

Výkonovo to dotiahol na 160 k, čo je dostatok ako v meste, tak i na diaľnici. Akurát, že na tej diaľnici mu trochu neverí 7-stupňová dvojspojková prevodovka a občas podľa mňa zbytočne podradí. Celkovo prevodovka nepracuje zle, ale cítiť, že keď ju začnete viac zamestnávať, chýba jej štipka pohotovosti a jemnosti oproti konkurenčným dvojspojkovým prevodovkám. Režim Sport ju síce trocha preberie, no drží v ňom motor v zbytočne vysokých otáčkach, aj keď to zrovna moc netreba. A možno aj preto som jazdil za mierne viac, ako som očakával. Celkový priemer som mal okolo 8 litrov, ale z tých to išlo ľahšie k desiatim pri svižnejšej jazde na diaľnici a v meste ako k šiestim pri (veľmi) letargickom tempe mimo mesta. Nie je to síce na SUV žiadna katastrofa, no s motorom s objemom 1,5 litra a pohonom predných kolies som čakal trochu menej.          

Každopádne MG HS príjemne prekvapilo. Za svoje peniaze dostanete auto, ktoré jazdí veľmi ticho a komfortne. Síce nemá moc nadanie na vyslovene dynamickú jazdu, bohato to však vynahradzuje komfortom. Dobre, niektoré detaily by mohli byť dotiahnutejšie, prevodovka pohotovejšia a motor o kúsok úspornejší, na druhej strane ale získate za pomerne slušné peniaze priestranné, dobre vybavené a veľmi komfortné SUV. So zárukou 7 rokov alebo 150-tisíc kilometrov. A keď si švihnete do konca roka, tak môžete ušetriť až 4340 eur. Medzičasom totiž model HS dostal facelift, no testovaná verzia ešte stále figuruje v cenníku a tak ako ju vidíte na fotkách môže byť v najvyššej výbave Exclusive vaša za zaujímavých 27 450 eur aj s daňou.

Mohlo by sa vám páčiť