TEST MAZDA CX-80 PHEV Homura – Matematické orgie
- Od Laco
Tu už prestáva všetká sranda. Vyznáte sa v modelovej ponuke Mazdy? CX-30, CX-60, CX 80, v USA i CX-70 a CX-90 a niekde tam ešte je strčená CX-5. Logicky, asi sú zoradené podľa veľkosti, defakto triedy, by kadejaký logik predpokladal. Ale kdeže. CX-70 je väčšia a širšia ako CX-80. Geolokácia však napovedá, že CX-70 a CX-90 sú príliš veľké pre európske cesty. CX-70 je jednoducho 5-miestna verzia najväčšieho modelu CX-90. Európska vlajková loď CX-80 (4990 mm) je sedemmiestna verzia modelu CX-60 (4740 mm), v tomto prípade je ale o 25 centimetrov dlhšia. Pri modeloch CX-70 a CX-90 to neplatí, sú rovnako dlhé (5120 mm).
Uff, toto bola strašná vedecká matematika. V skratke, CX-80-tka je veľká. A prudko vizuálne podobná menšiemu modelu, takže zrazu viete, ako presne vyzerá. A vyzerá dobre, mohutne, majestátne. Pri určitej averzii k novým dizajnovým výplodom od BMW a trochu krajším pokusom od Mercedesu môže byť táto Mazda slušnou alternatívou. Rozhodne pohodlnou, veď s rázvorom 3120 mm (CX-60 disponuje s rázvorom 2870 mm) sa nebudú sťažovať cestujúci v druhom rade ani notorickí sťažovatelia. A keď sme už pri druhom, oplatí sa skočiť aj na tretí.
Tretí rad sedadiel je konečne v tejto aplikácií použiteľný, zhodou okolností máme doma aj predchádzajúci 7-miestny pokus automobilky, model Mazda 5, kde to je také – núdzové a to som sa krotil v slovníku. Ale tu dve sedadlá, fyzicky uložené v batožinovom priestore, poslúžia aj dospelejším jedincom. Nastupovaniu napomáhajú dvere, ktoré sa otvárajú takmer až do kolmej formácie, isto, tu má Mazda 5 s výsuvnými dverami stále navrch, ale minulosť je minulosť, ani Pedro žuvačka už nie je to, čo kedysi.
Prirodzene, 7 miest znamená, že máte adekvátne zmenšený kufor. V reči čísel, keďže v úvode ste si na matematiku zvykli, tak pridáme trochu aj šifrovanie. Bavíme sa o 258-(566-687)-1971. To nie je číslo na erotickú linku, aj keď skúsiť to môžete. Ak sa vám ozve niekto z vlády, tak sa nečudujte. Dešifrujeme si to jednoducho, prvé, najmenšie číslo zodpovedá objemu (v litroch), to je keď sa hráte na plný autobus. V zátvorke máme hraničné hodnoty v klasickom formáte, a to preto, lebo druhý rad sedadiel je posuvný. Prípadne, keď ste úplný solitér, iba chcete vlastniť veľké auto, tak 1971 vám ostane, ak sklopíte aj sedadlá v druhom rade.
Konečne sme sa naložili a môžeme cestovať. V prípade, že ste elektro dogmatik, tak prejazdíte maximálne 60 kilometrov, v zime tak možno niečo cez 40. To je totiž dojazd na čistý EV mód (kapacita batérie 17,8 kWh). Potom vás čaká dobíjanie cez hodinu (dvojfázové nabíjenie – typ2). Pragmatik to však urobí tak, ako má. Nechá všetko na Mazdu, nech sa sama rozhoduje, kedy použiť najlepšie a najekologickejšie a najudržateľnejšie a najpolitickykorektnejšie palivo, alebo si budete starosvetsky pomáhať s 2.5 litrovým štvorvalcom. Benzínový agregát má výkon 141 kW, elektromotor 129 kW a spolu je to 241 kW. To, že vám to nevychádza (vám isto vyšlo 270), to je váš problém, mali ste dávať lepší pozor v škole.
Treba povedať, že tieto čísla sú príjemné, ale Boh vás ochraňuj, ak nemáte šťavu v batériách. Nebojte sa, nie je to vôbec také dramatické, nejaká šťava tam plus mínus stále je a aj na 200 kilometrovej štreke po diaľnici som nemal dynamický problém, ako v diaľničnom stupáku, tak ani pri potrebe ukázať učastníkom premávky, kto je tu šéf. Oficiálne čísla hovoria o zrýchlení 0-100 za 6,8 s (maximálka je obmedzená na 195 km/h).
Pri skratke PHEV je asi nutné hovoriť aj o spotrebe. Hm. Takto. A onak. A hentak. Kým som mal šťavu, tak som chodil buď v móde EV, alebo NORMAL za 4 l /100 km. Keď som oficiálne batériu vytrieskal (s tým, že systém si niečo stále necháva pre seba), tak som mal aj 9 litrov na diaľnici. Na druhej strane sa bavíme o krásnom dizajnovom AWD tanku, ktorý utiahne 2,5 tony brzdeného prívesu.
Výsledok tohto počítania si zhrnieme jednoducho. Výbava Homura (v preklade plameň a v katalógu si zistite viac, obsahuje všetko, čo potrebujete) stojí 62 360,- (základy PHEV i 3.3D stoja približne 56 000,-). To sa už bavíme o prémiovom segmente, či chceme, či nie. Okrem Lexusu od Japoncov si veľmi nenavyberáme, takže berieme CX-80-tku tak, ako je a sme za ňu vďační. Isto, taká CX-90 by nám nevadila tiež…