TEST Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D254 Mazda, ktorá nie je Mazdou

Mazda dlhodobo presadzovala cestu nízkej hmotnosti, efektívnych menších motorov (v Európe používala primárne nepreplňované benzínové agregáty) a to aj v SUV segmente. Atmosférická dvojlitrová verzia CX-5-ka mala okolo 1500 kilogramov, konkurenti boli výrazne obeznejší. Čo sa týka naftových jednotiek, tak tu nám Mazda ukázala doteraz maximálne objem 2.2 litra.

A zrazu sa niečo udialo a sedel som v niečom, čo má pohotovostnú hmotnosť okolo dvoch ton a naftový radový šesťvalec o objeme 3.3 litra s výkonom 254 koní (187 kW). A bolo to od Mazdy. Doteraz nepredstaviteľné v našej Európe! A ešte to má aj Mazďácky neobvyklú cenovku, lízajúcu 60 000-ovú hranicu.

Vážení, toto už nie je detská hra, ale tu sa dejú vážne veci. Až prémiové. Interiér nesklame ani náročných klientov. Biele čalúnenie kladie ale extrémne nároky na kultúru cestovania, nemôžete sem len tak nasadnúť po presádzaní stromov v záhrade. Opierka na lakeť je rovnako biela, takže aj to mydlo na ruky treba používať doma častejšie. Ak vás nenaučila poriadku mamka, neskôr žena, tak Mazda vás to doučí a to rýchlo. A potom ešte deti. Rýchlo si rozmyslíte, či im dáte do ruky čokoládovú cukrovinku. Teda pokiaľ netúžite po transformácií bielej na hnedú.

Odhliadnúc od toho, že musíte byť Monk, aby ste toto zvládli, estetika palubnej dosky a celého vnútorného priestoru vám dodá pocit výnimočnosti. Nebudete sa hanbiť pred žiadnou rozmaznanou spoločnosťou. Znie to prízemne, ale je to tak a funguje to. Priestoru je tu dostatok, veď rázvor činí 2870 mm (dĺžka automobilu je 4745 mm). S nadsázkou, ideálne na organizáciu menších osláv.

Mazda CX-60 pôsobí mohutne už na prvý pohľad. Kolmá predná maska s prižmúrenými očami evokuje buldoga, ktorý nie je spokojný s okolím a chystá sa vyriešiť situáciu. V dnešnej dobe letia mohutné stavby karosérie, toto je Mazda, s ktorou zapadnete do tejto filozofie. Žiadne BMW vám už pred nosom ostentatívne nevyfúkne parkovacie miesto pred nosom. Netrúfne si. Zákony džungle, väčší berie…

To najdôležitejšie a najlepšie z tohto počinu je jednoznačne motor. Všetko ostatné je výnimočné, ale toto je ešte plus jedna. To, že zvládnem testovacie súžitie so spotrebou pod sedem litrov v tomto mamute, to by som na začiatku považoval za nevtipný žart. Dve tony a 254 koní, čakal som kľudne aj nad osem litrov a nehneval by som sa. Takto sa aspoň ľahšie obhajuje zmysel tejto krásky. Katalógové dynamické parametre sú sľubné 0-100 za 7,4s a maximálna rýchlosť 219 km/h, ale pocity z reálneho sveta sú komótnejšie. Cítíť, že sa to neženie dopredu ako chrt, ale skôr ako ten buldog. Prirodzene, úplne to stačí na príjemný pohyb priestorom.

Ďalším “neMazda” atribútom je, že väčšiu hmotnosť je už reálne cítiť na jazdných vlastnostiach, je tu zotrvačnosť, je tu húpavosť, zákruty treba rezať s rozumom prihliadajúc na tieto faktory, V skratke, tu už treba jazdiť ako s ostatnými veľkými SUV. Lebo to je veľké SUV, takže žiadne nové prekvapenie v tejto oblasti, všetko je tak, ako sme zvyknutí.

Titulok môže znieť dehonestujúco, ale to je iba clickbait, CX-60 nie je pre Mazdu fail, ale naopak. Je to, čo Mazde chýbalo, čo potrebovala ako soľ, nech ju berú zase vážne aj veľkí hráči. Vždy sa profilovala na prémiovejšiu značku na japonský spôsob, mala pekné interiéry i exteriéry, snažila sa zapôsobiť s kvalitnými materiálmi, ale konkurencia mala aj výkonné agregáty. Áno, ľahkosť a úspornosť a konštrukčná odolnosť má svoje čaro, ale pri veľkom aute už musíte jednoducho pridať aj výkon, aby sa to utiahlo a bolo to zaujímavé. Čo je však príjemným paradoxom, efektivná spotreba tu ostala. Takže vlastne to je stále stará dobrá Mazda…

Mohlo by sa vám páčiť